Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nové pravidlá odmeňovania starostov obci po 1. januári 2016 (II.)

Dátum:

Nové pravidlá odmeňovania starostov obci po 1. januári 2016 (II.)
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
(Dokončenie z minulého čísla)
Príspevok kontinuálne nadväzuje na prvú časť článku, ktorá bola venovaná najdôležitejšej zmene zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov uskutočnenej novelou č.377/2015 Z.z. účinnou od 1. januára 2016. Prvá časť dôsledne analyzovala právne dôsledky vypustenia ustanovení zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov o povinnosti obecného zastupiteľstva raz ročne prerokovať plat starostu obce a uviesť jeho presnú výšku v zápisnici zo zasadnutia obecného zastupiteľstva. Okrem analýzy a autorského zhodnotenia novely článok obsahoval aj možné modelové situácie, ktoré môžu v odmeňovaní starostu po 1. januári 2016 nastať z hľadiska rozhodovacej činnosti obecného zastupiteľstva.
Novela č.377/2015 Z.z. účinná od 1. januára 2016 však neodstránila všetky nevhodné normy v odmeňovaní starostov obcí, ktoré zaviedla novela č.154/2011 Z.z. s účinnosťou od 1. júna 2011. Viaceré z nelogických pravidiel ostávajú v platnosti nezmenené aj po 1. januári 2016.
Novelou č. 154/2011 Z.z. s účinnosťou od 1. júna 2011
došlo nielenže k
zníženiu zákonných násobkov
pre určenie základného platu starostu obce približne o 10%, ale aj zakotveniu nového nelogického ustanovenia § 4 ods. 6 cit. zákona (do 31.12.2015 ako § 4 ods. 7), podľa ktorého
"Obecné zastupiteľstvo v obci s počtom obyvateľov do 500 môže kedykoľvek, so súhlasom starostu, znížiť 1,49-násobok platu až na 0-násobok počas jeho funkčného obdobia."
Pomýlenosť tohto ustanovenia
spočíva v tom, že náročný výkon funkcie starostu v malej obci s rovnakým rozsahom zverenej samosprávnej pôsobnosti a aj takmer rovnakým rozsahom preneseného výkonu štátnej správy než je tomu vo veľkých mestách, navyše bez akéhokoľvek administratívneho aparátu, by mal starosta vykonávať napr. aj za plat pod hodnotu minimálnej mzdy alebo aj zadarmo.
Zákonodarca síce podmienil realizáciu takéhoto zníženia koeficientu súhlasom starostu, ale, podľa môjho názoru, sa zavedené pravidlo môže stať nástrojom
"politického vydierania"
starostu obce zo strany obecného zastupiteľstva. V prípade narušených vzťahov medzi orgánmi obce môžu tak poslanci OZ pravidelne
"apelovať"
na starostu, aby v záujme
"obecného blaha"
vykonával svoju funkciu za plat nižší než základný alebo dokonca zadarmo.
Navyše, práve v malých samosprávach, kde prevláda prvok vzájomného osobného poznania obyvateľov obce, poslancov obecného zastupiteľstva aj starostu obce, obyvatelia obce veľmi citlivo reagujú na platové otázky starostu obce.
Ak starosta obce využije svoje právo navrhnúť zníženie násobku pre výpočet svojho vlastného platu, tak jeho konanie bude podmienené vo väčšine prípadov skôr politickými dôvodmi (snaha nepohnevať si obyvateľov obce alebo zapáčiť sa potenciálnych voličom), než altruistickým záujmom starostu obce na napĺňaní obecného rozpočtu. Prirodzený nárok na odmenu za vykonanú prácu aj u verejných funkcionárov obce vždy prevažuje nad ich záujmom na verejnom blahu.
Zavedené pravidlo teda prináša so sebou viac negatív ako pozitív a môže nežiaducim spôsobom narušiť rovnováhu vzťahov medzi starostom obce a obecným zastupiteľstvom.
Ak by sme aj rešpektovali názor, že zníženie platu starostu obce sa môže stať dôležitým nástrojom na zabezpečenie stability obecných financií, tak je nepochopiteľné, prečo zákonodarca neumožnil rovnakým spôsobom znížiť plat vo všetkých obecných samosprávach bez ohľadu na počet obyvateľov obce.
Podľa § 4 ods. 2 zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov
nesmie byť v ostatných obciach (s počtom obyvateľov 500 a viac) plat starostu nižší, ako je plat základný.
Je síce faktom, že čím menšia obec, tým je podiel výdavkov na bežný chod obce z celkového rozpočtu obce vyšší, avšak náročnosť výkonu funkcie starostu malej obce a jeho nižší plat v porovnaní s primátormi väčších miest túto skutočnosť prirodzeným spôsobom kompenzujú.
Negatívne možno hodnotiť aj ďalšie zmeny vykonané novelou zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí, uverejnenou pod č.154/2011 Z.z.,
a to najmä vo vzťahu k
možnej modifikácii základného platu starostu obce.
Do účinnosti novely č.154/2011 Z.z., t.j. do 1. júna 2011,
mohla mať modifikácia základného platu star
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.