Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Niekoľko poznámok k normotvornej činnosti obcí

Dátum:

Niekoľko poznámok k normotvornej činnosti obcí
Normotvorná činnosť obcí predstavuje základnú legislatívnu oblasť obcí, ktorá zahŕňa prípravu, prerokúvanie a schvaľovanie návrhov všeobecne záväzných nariadení (ďalej len „VZN“). Možno ju označiť za základnú z dôvodu, že popri prijímaní VZN obce sa prijímajú vnútorné organizačné predpisy, ktoré nemajú povahu nariadení, ale štatútov, smerníc, prípadne poriadkov. Všetky tieto predpisy vytvárajú spolu základný legislatívny rámec obce. Odlíšenie týchto dvoch skupín predpisov je podľa môjho názoru dôležité nielen z hľadiska hierarchie podľa právnej sily, ale aj vymedzenia cieľových skupín (adresátov) a spôsobu prijímania. Rozdiel je v miere otvorenosti a prehľadnosti celého legislatívneho procesu, napríklad zákonom upravené právo obyvateľov obce pripomienkovať a navrhnúť zmenu či doplnenie návrhu VZN obce v lehote na to určenej, zatiaľ čo pri poriadkoch alebo štatútoch nie je zákonná povinnosť čo i len zverejniť návrh pred rokovaním. Táto skutočnosť sa v súčasnosti v mnohých obciach prekonáva úpravami v rokovacích poriadkoch, ktoré zabezpečia, že obec je povinná zverejniť návrhy aj iných dôležitých materiálov pred rokovaním obecného zastupiteľstva.
Obec je oprávnená upraviť vlastnou normotvorbou rôznorodé otázky týkajúce sa života v obci, okrem finančnej oblasti (najmä úprava sadzieb miestnych daní) a hospodárskej oblasti (najmä úprava nájmu a hospodárenia s majetkom obce) napríklad aj správu a prevádzku detských ihrísk, starostlivosť o komunikácie a rozkopávky, informačnú politiku, ochranu a tvorbu životného prostredia a mnoho iných. Obce dosiahli nielen rozhodovaciu a kreačnú samostatnosť, ale aj finančnú. Napriek tomu v otázkach prijímania noriem samostatnosť nevidieť, miesto toho cítiť skôr zdržanlivosť. Obce však môžu venovať viac pozornosti v oblasti normotvorby tým otázkam, ktorých úpravu zákonodarca zveruje obciam do samosprávnej pôsobnosti. Už dnes sme svedkami toho, že obce kopírujú ustanovenia VZN iných obcí do svojich návrhov bez toho, aby ustanovenia prispôsobili svojim potrebám. V tomto ohľade sa opäť prejavuje slabá kreatívnosť spracovateľov takýchto návrhov noriem. Ak by som mal hodnotiť normotvornú činnosť obcí, považujem za dôležité upozorniť na niekoľko dôležitých problémov spojených s normotvorbou v obciach.
Rozlíšenie zákonného splnomocnenia
Medzi základné nedostatky súčasného legislatívneho procesu v obciach možno zaradiť nesprávne rozlišovanie zákonného splnomocnenia k prijatiu VZN obce. Ústava Slovenskej republiky obsahuje len základnú úpravu samosprávnych kompetencií obcí. Rozlišuje vydávanie VZN obce, ktorých predmetom sú samosprávne kompetencie obcí (Čl. 68 Ústavy SR:
„Vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu zo zákona môže obec a vyšší územný celok vydávať všeobecne záväzné nariadenia.“
) a VZN, ktorých predmetom je výkon delegovanej alebo prenesenej právomoci obce (Čl. 71 ods. 1 Ústavy SR:
„Na obec a vyšší územný celok možno zákonom preniesť výkon určených úloh miestnej štátnej správy. Náklady takto preneseného výkonu štátnej správy uhrádza štát.“
Podľa Čl. 71 ods. 2 Ústavy SR:
„Pri výkone štátnej správy môže obec a vyšší územný celok vydávať v rámci svojej územnej pôsobnosti na základe splnomocnenia v zákone a v jeho medziach VZN. Výkon štátnej správy prenesený na obec alebo na vyšší územný celok zákonom riadi a kontroluje vláda. Podrobnosti ustanoví zákon.“).
Pôsobnosť obcí v oblasti vydávania VZN obce sa z hľadiska legislatívneho procesu nezmenila, menila sa len vecná pôsobnosť, najmä pri rozšírení kompetencií v oblastiach ako sú najmä sociálne veci, životné prostredie, základné školstvo. Zákonodarca začal prostredníctvom zákona splnomocňovať obce v týchto oblastiach k prijímaniu obecných predpisov so všeobecnou platnosťou. Keďže zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) ustanovil, že vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať nariadenie len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach, pričom také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, vytvoril tým právny rámec k posudzovaniu zákonnosti a ústavnosti prijímaných VZN obce. Na základe toho možno prijať záver, že práve týmto spôsobom sa VZN stali súčasťou prameňov práva.
Ako som už spomenul,
zákonom sa rozlišuje vydávanie VZN obce v samosprávnych veciach a vo veciach preneseného výkonu štátnej správy.
Zákon o obecnom zriadení upravil otázku rozlíšenia nasledovne, ak zákon pri úprave pôsobnosti obce neustanovuje, že ide o výkon prenesenej pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti obce, pričom kompetencie v príslušných zákonoch bližšie vymedzuje či už zákon o obecnom zriadení alebo zákon o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky, či iné osobitné zákony. Takto načrtnuté rozlíšenie však spôsobuje už naznačené úskalia v legislatívnej činnosti obcí. Obce nie celkom správne rozlišujú zákonné splnomocnenie k prijatiu vnútornej normy, prípadne dochádza k rozšíreniu pôsobnosti či prekročeniu zákonného splnomocnenia. Za následok to má v mnohých prípadoch prijímanie protestov prokurátora. Praktickým dôsledkom toho však je aj to, že ak VZN obce nie je v súlade so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy, nebol pri jeho vydaní porušený zákon.
Nesprávne rozlíšenie kompetencie obce a nesprávne určenie splnomocňujúcej normy k vydaniu VZN má za násled
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.