Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nezlučiteľnosť funkcie starostu
Dátum:
Nezlučiteľnosť funkcie starostu
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Zo strany obecných samospráv som zaznamenal v predchádzajúcom období viacero otázok,
ktoré sa týkali posúdenia nezlučiteľnosti funkcie starostu v rôznych situáciách súvisiacich s jeho
pôsobením v oblasti podnikania. Získané skúsenosti potvrdzujú, že v praxi robí problém rozlíšenie
dvojakého charakteru nezlučiteľnosti funkcie starostu i rôznych následkov podľa toho, o akú právnu
normu sa posúdenie nezlučiteľnosti funkcie starostu opiera. Tento článok je zameraný na vysvetlenie
vznikajúcich nedorozumení.
DVA PRAMENE PRÁVA – DVOJAKÁ NEZLUČITEĽNOSŤ FUNKCIE
STAROSTU
Nezlučiteľnosť funkcie starostu je upravená v dvoch právnych normách:
-
v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom
zriadení”)a - spolu s pravidlami o nezlučiteľnosti funkcie iných verejných
funkcionárov
-
v ústavnom zákone č. 357/1994 Zb. o
ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č.
545/2005 Z.z. (ďalej len „ústavný zákon o ochrane
verejného záujmu”).
Tieto dve právne úpravy sú v mnohých smeroch odlišné, a preto je aj celkom nevyhnutné
bezpečne rozlišovať, ktoré pravidlá o nezlučiteľnosti funkcie starostu v konkrétnej situácii
aplikujeme.
Nezlučiteľnosť funkcie starostu podľa zákona o
obecnom zriadení a podľa ústavného zákona o ochrane verejného záujmu predstavuje
dve
samostatné právne úpravy
toho, kedy je funkcia starostu nezlučiteľná s inými funkciami,
zamestnaniami alebo činnosťami. Ak doceníme tento fakt, je prirodzené, že sa líšia aj kvalitatívne
podmienky, za ktorých sa môžu ustanovenia o nezlučiteľnosti podľa spomínaných predpisov aplikovať,
veľmi podstatne sa líšia právne dôsledky prípadnej nezlučiteľnosti funkcie a v neposlednom rade i
proces, v ktorom sa tieto pravidlá aplikujú a realizujú.Úprava v zákone o obecnom zriadení je
špecifická
, z okruhu verejných funkcií
upravuje nezlučiteľnosť funkcie verejných funkcionárov, ktorí pôsobia v obecnej samospráve – t.j.
starostu a poslanca obecného zastupiteľstva. Vzhľadom na predmet tohto článku sa budem venovať len
ustanoveniam o nezlučiteľnosti funkcie v prípade starostu.Pozn.: Pre úplnosť konštatujem, že zákon o
obecnom zriadení obsahuje aj pravidlá o nezlučiteľnosti funkcie hlavného kontrolóra (§ 18
ods. 2); hlavný kontrolór je však zamestnancom obce a nemá status verejného funkcionára, preto sa
tejto úprave nebudem venovať.
Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu predstavuje kvalitatívne celkom inú právnu
úpravu; nehovoriac o vyššej právnej sile ústavného zákona – má
podstatne všeobecnejší predmet a
širšiu osobnú pôsobnosť
– upravuje nezlučiteľnosť funkcie širokého okruhu verejných funkcií s
výkonom iných funkcií, zamestnaní alebo činností [Čl. 1 písm. a) v spojení s Čl. 2].Z týchto dôvodov je postup, pri ktorom dochádza k zmiešaniu pravidiel z uvedených dvoch
právnych noriem (ako budem neskôr dokumentovať na konkrétnom príklade z praxe)
neprijateľný.
Pre uspokojivú detailnejšiu orientáciu v oboch spomínaných právnych úpravách si
rozoberieme každú z nich osobitne a s cieľom dosiahnuť prehľadný obraz o tom, za akých podmienok a
ako ich aplikovať. Zameriame pritom našu pozornosť práve na tie funkcie, činnosti a zamestnania,
ktoré majú vzťah k aktivitám starostu v oblasti podnikania.
NEZLUČITEĽNOSŤ FUNKCIE STAROSTU PODĽA ZÁKONA O OBECNOM
ZRIADENÍ
Pravidlá o nezlučiteľnosti funkcie
Platná právna úprava je obsiahnutá v § 13 ods. 3:
Zákon o obecnom zriadení – výňatok
§ 13
... (3) Funkcia starostu je nezlučiteľná s funkciou
a) poslanca,
b) zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
c) štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
d) predsedu samosprávneho kraja,
e) vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
f) podľa osobitného zákona.
Tento výpočet je taxatívny, nezlučiteľnosť funkcie starostu podľa
zákona o obecnom zriadení preto nie je možné vztiahnuť
aj na iné prípady.
Je tiež zrejmé, že úprava v zákone o obecnom zriadení sa nezaoberá otázkou prípadných
aktivít starostu v podnikateľskej oblasti. Aj na prípadnú otázku, či je možné, aby bol starosta
štatutárnym orgánom obchodnej spoločnosti (akejkoľvek, hoci aj obcou založenej) je znenie
zákona o obecnom zriadení jasné – túto situáciu
neupravuje.
Právne dôsledky nezlučiteľnosti funkcie
Ak by nastala situácia, že niektorý z prípadov nezlučiteľnosti funkcie z
§ 13 ods. 3 zákona o obecnom zriadení nastal, je
právnym dôsledkom hrozba straty mandátu:
Zákon o obecnom zriadení – výňatok
§ 13a
(1) Mandát starostu zaniká
h) v prípadoch podľa § 13 ods. 3
, ak starosta do 30 dní odo dňa vzniku nezlučiteľnosti funkcie
neurobí relevantný úkon na odstránenie tohto rozporu,
Predovšetkým musím upozorniť na zreteľnú spojitosť citovaných ustanovení:
zánik mandátu
podľa § 13a ods. 1 písm. h) zákona o obecnom
zriadení je bezprostredne a výslovne spojený s podmienkami nezlučiteľnosti, ktoré upravuje §
13 ods. 3 citovaného zákona
. Nie je preto možné toto ustanovenie aplikovať v spojení s inými
pravidlami o nezlučiteľnosti funkcie (napr. z Ústavného zákona o ochrane verejného
záujmu).Zánik mandátu nastáva v tomto prípade priamo zo zákona. Ak teda nastanú nasledovné
podmienky (ktoré sú kumulatívne, t.j. musia byť naplnené všetky spolu):
-
po skutkovej stránke nastal prípad nezlučiteľnosti funkcie starostu z
§ 13 ods. 3 zákona o obecnom
zriadení,
-
uplynula lehota 30 dní odo dňa vzniku nezlučiteľnosti funkcie,
-
a starosta
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.