Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nezlučiteľné funkcie - poslanec a hlavný kontrolór
Dátum:
Nezlučiteľné funkcie — poslanec a hlavný kontrolór
Táto problematika je veľmi zaujímavá a skrýva v sebe niekoľko čiastkových tém. Ak má byť
zodpovedaná komplexne, je vhodné venovať sa čiastkovým témam postupne a podrobnejšie:
• možnosť poslanca uchádzať sa o funkciu hlavného kontrolóra vo vzťahu k nezlučiteľnosti týchto
funkcií,
• riešenie kolízneho stavu z nezlučiteľnosti funkcií poslanca obecného zastupiteľstva a hlavného
kontrolóra,
• možnosť poslanca, ktorý je kandidátom na funkciu hlavného kontrolóra, hlasovať o voľbe hlavného
kontrolóra.
Možnosť poslanca uchádzať sa o funkciu hlavného kontrolóra vo vzťahu k nezlučiteľnosti
týchto funkcií
Nezlučiteľnosť funkcií poslanca obecného zastupiteľstva a hlavného kontrolóra je pomerne známy
fakt, ktorý vyplýva z nasledovnej úpravy zákona č. 369/1990
Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o
obecnom zriadení"):
• z pohľadu funkcie poslanca:
Zákon o obecnom zriadení – výňatok citát č. 1
§ 11
Obecné zastupiteľstvo
... (2) Funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou b) zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,...
• z pohľadu funkcie hlavného kontrolóra:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok citát č. 2
§ 18
Postavenie hlavného kontrolóra
... (2) Funkcia hlavného kontrolóra je nezlučiteľná s funkciou a) poslanca, ...
Poznámka:
V
záujme významovej presnosti a jednoznačnosti bude vhodné dodať, že slovo „poslanec" v
tomto ustanovení je legislatívnou skratkou slovného spojenia „poslanec obecného zastupiteľstva",
ktoré zaviedla zatiaľ posledná novela zákona o obecnom
zriadení (ustanovenie § 5 ods. 8),
Napriek tomu, že zákon o obecnom zriedení v uvedenom prípade upravuje nezlučiteľnosť dotknutých
funkcií, nie je možné vnímať to ako obmedzenie práva danej osoby slobodne sa rozhodnúť o svojom
povolaní alebo o svojej angažovanosti vo funkcii poslanca obecného zastupiteľstva. Ide totiž o jedno
z práv zaručených ústavou (zákon č. 460/1992 Zb. v z.
n. p. - ďalej len „Ústava SR").
Ústava SR - výňatok citát č. 3
Čl. 35
(1) Každý má právo na slobodnú voľbu povolania a prípravu naň, ako aj právo podnikať
a uskutočňovať inú zárobkovú činnosť.
(2) Zákon môže ustanoviť podmienky a obmedzenia výkonu určitých povolaní alebo činností.
Nezlučiteľnosť funkcií by preto nebolo správne interpretovať ako zákaz slobodnej voľby
povolania alebo funkcie. Zákon len - zo zrejmých dôvodov - neumožňuje súbežný výkon funkcií a
povolaní, ktoré by ohrozovali významný verejný alebo spoločenský záujem.
V danom konkrétnom prípade je zjavné, že poslanec obecného zastupiteľstva, ktoré rozhoduje o
osobe hlavného kontrolóra - počnúc voľbou, pokračujúc hodnotením jeho práce až po oprávnenie
rozhodovať o jeho odvolaní - by pri súbežnom výkone funkcie hlavného
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.