Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nezlučiteľné funkcie - poslanec a hlavný kontrolór

Dátum:

Nezlučiteľné funkcie — poslanec a hlavný kontrolór
Táto problematika je veľmi zaujímavá a skrýva v sebe niekoľko čiastkových tém. Ak má byť zodpovedaná komplexne, je vhodné venovať sa čiastkovým témam postupne a podrobnejšie:
• možnosť poslanca uchádzať sa o funkciu hlavného kontrolóra vo vzťahu k nezlučiteľnosti týchto funkcií,
• riešenie kolízneho stavu z nezlučiteľnosti funkcií poslanca obecného zastupiteľstva a hlavného kontrolóra,
• možnosť poslanca, ktorý je kandidátom na funkciu hlavného kontrolóra, hlasovať o voľbe hlavného kontrolóra.
Možnosť poslanca uchádzať sa o funkciu hlavného kontrolóra vo vzťahu k nezlučiteľnosti týchto funkcií
Nezlučiteľnosť funkcií poslanca obecného zastupiteľstva a hlavného kontrolóra je pomerne známy fakt, ktorý vyplýva z nasledovnej úpravy zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"):
• z pohľadu funkcie poslanca:
                   Zákon o obecnom zriadení – výňatok            citát č. 1
 
                               
§ 11
Obecné zastupiteľstvo
... (2) Funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou b) zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,...
• z pohľadu funkcie hlavného kontrolóra:
                   Zákon o obecnom zriadení - výňatok            citát č. 2
 
                                 
§ 18
Postavenie hlavného kontrolóra
... (2) Funkcia hlavného kontrolóra je nezlučiteľná s funkciou a) poslanca, ...
Poznámka:
V
záujme významovej presnosti a jednoznačnosti bude vhodné dodať, že slovo „poslanec" v tomto ustanovení je legislatívnou skratkou slovného spojenia „poslanec obecného zastupiteľstva", ktoré zaviedla zatiaľ posledná novela zákona o obecnom zriadení (ustanovenie § 5 ods. 8),
Napriek tomu, že zákon o obecnom zriedení v uvedenom prípade upravuje nezlučiteľnosť dotknutých funkcií, nie je možné vnímať to ako obmedzenie práva danej osoby slobodne sa rozhodnúť o svojom povolaní alebo o svojej angažovanosti vo funkcii poslanca obecného zastupiteľstva. Ide totiž o jedno z práv zaručených ústavou (zákon č. 460/1992 Zb. v z. n. p. - ďalej len „Ústava SR").
                      Ústava SR - výňatok                        citát č. 3
 
                         
Čl. 35
(1) Každý má právo na slobodnú voľbu povolania a prípravu naň, ako aj právo podnikať a uskutočňovať inú zárobkovú činnosť. (2) Zákon môže ustanoviť podmienky a obmedzenia výkonu určitých povolaní alebo činností.
Nezlučiteľnosť funkcií by preto nebolo správne interpretovať ako zákaz slobodnej voľby povolania alebo funkcie. Zákon len - zo zrejmých dôvodov - neumožňuje súbežný výkon funkcií a povolaní, ktoré by ohrozovali významný verejný alebo spoločenský záujem.
V danom konkrétnom prípade je zjavné, že poslanec obecného zastupiteľstva, ktoré rozhoduje o osobe hlavného kontrolóra - počnúc voľbou, pokračujúc hodnotením jeho práce až po oprávnenie rozhodovať o jeho odvolaní - by pri súbežnom výkone funkcie hlavného
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.