Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Návrh prokurátora
Dátum:
Návrh prokurátora
Zo súdnej praxe
Čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej
republiky
§ 35 ods. 1 písm. b),
§ 250j ods. 2 písm. a),
§ 250i ods. 1,
§ 219 ods. 1 a
2 Občianskeho súdneho poriadku
§ 4 ods. 1,
§ 30 ods. 3 písm. a),
b),
c),
d),
e),
§ 31 ods. 1 a
2,
§ 42 ods. 2 zákona č. 162/1995 Z.z. o katastri
nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam v znení neskorších
predpisov
§ 36 b ods. 2 vyhlášky č. 79/1996
Z.z., ktorou sa vykonáva zákon o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv
k nehnuteľnostiam
§ 9 ods. 2 písm. a) zákona č. 138/1991
Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov
Obecné zastupiteľstvo schvaľuje zmluvný prevod konkrétneho majetku, a z jeho uznesenia
musí byť zrejmé, aký prevod sa schvaľuje, čo je predmetom prevodu, ktorá nehnuteľnosť, v prospech
koho a za akú cenu.
Rozsudok Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 8 Sžo
223/2008.
Skutkový stav:
Napadnutým rozsudkom krajský súd podľa §
250j ods. 2 písm. a) Občianskeho súdneho poriadku (ďalej aj
„OSP") zrušil rozhodnutie žalovaného v druhom rade z
29. novembra 2006 a vec vrátil žalovanému v druhom rade na ďalšie konanie. Krajský súd konanie voči
žalovanému v prvom rade zastavil. Žalobcovi náhradu trov konania nepriznal.
V odôvodnení rozsudku súd prvého stupňa uviedol, že žalovaný v druhom rade dôsledne
neskúmal platnosť kúpnej zmluvy z 21. novembra 2006 uzavretej medzi žalovaným v treťom rade ako
predávajúcim a žalovaným v štvrtom rade ako kupujúcim v takom rozsahu, ako to vyplýva zo zákona.
Povolením vkladu vlastníckeho práva správa katastra - žalovaná v druhom rade porušila zákon č.
162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise
vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam v znení neskorších predpisov. Preto krajský súd
rozhodnutie žalovaného v druhom rade z 29. novembra 2006 o povolení vkladu vlastníckeho práva zrušil
a vec vrátil žalovanému v druhom rade na ďalšie konanie. Konanie proti žalovanému v prvom rade
zastavil s odkazom na ustanovenie § 250 ods. 4
OSP, pretože tento nie je pasívne legitimovaným účastníkom konania a nerozhodoval v poslednom
stupni.
Proti rozsudku krajského súdu podal odvolanie žalovaný v štvrtom rade a žiadal, aby
odvolací súd zrušil rozsudok krajského súdu ako nezákonný. Uviedol, že nesúhlasí s tým, že obecné
zastupiteľstvo obce T. nesplnomocnilo vtedajšieho starostu na predaj pozemkov z nasledovaných
dôvodov:
Odpredaj pozemkov sprevádzala verejná súťaž (oznámenie prostredníctvom miestneho rozhlasu,
oznam na informačnej obecnej tabuli, verejné schôdze, schvaľovanie územného plánu obce, na základe
čoho si občania podali žiadosti na odkúpenie pozemku), ktorá bola tiež zdokumentovaná a uložená v
obecných spisoch. Zápisnica z obecného zastupiteľstva uvádza: „Ďalším bodom bolo určenie a
odsúhlasenie ceny, za akú sa pozemky, ktoré po vysporiadaní budú patriť obci, budú predávať
záujemcom. Obecné zastupiteľstvo odsúhlasilo cenu 100 Sk za 1 m2 + náklady spojené s vyhotovením
geometrického plánu. Ďalej starosta obce informoval o tom, že pozemky treba v prvom rade prideliť
domácim záujemcom, s čím poslanci súhlasili a poverili starostu dať vypracovať kúpnopredajné zmluvy,
projektovú dokumentáciu na prístupovú komunikáciu".
Základnou zásadou všetkých právnych úkonov je prejav vôle, ktorý môže byť uskutočnený
výslovne alebo iným spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti o tom, čo sa ním chcelo prejaviť. Právne
úkony vyjadrené slovami treba vykladať nielen podľa ich jazykového vyjadrenia, ale aj podľa vôle
toho, kto právny úkon urobil. Obec T. mala záujem predať pozemky zapísané v k. ú. T. (ďalej len
„pozemky") a žalovaný v štvrtom rade mal záujem nadobudnúť jeden z pozemkov.
Žalovaný v štvrtom rade ako obyvateľ obce žiadal o pridelenie pozemku z dôvodu, že chcel
naďalej bývať v obci, keďže obec sa má starať o potreby svojich obyvateľov.
V zmysle zákona č. 138/1991 Zb. v znení
neskorších predpisov orgány obce sú povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech rozvoja obce a jej
občanov a ochrany a tvorby životného prostredia.
Obecné zastupiteľstvo rokovalo o predaji pozemkov, pričom schválilo uznesenie, z ktorého
jednoznačne vyplýva o aké pozemky ide, bez ohľadu na to, že špecifikácia nie je formalisticky
dokonalá je zrejmé, že ide o pozemky nachádzajúce sa v obci T., t.j. k. ú. T. s označením parcelného
čísla. Tieto pozemky boli špecifikované geometrickým plánom. Z tohto dôvodu nemožno namietať
neplatnosť prevodu nehnuteľnosti.
Obec ďalej označila jedenástich záujemcov, ktorí prejavili záujem o kúpu pozemkov v obci.
Zároveň ustanovila, že každý z označených záujemcov uhradí alikvotnú čiastku za zhotovenie
geometrického plánu. V proteste prokurátora sa uvádza, že obec neudelila takýto súhlas s
odôvodnením, že bolo treba schvaľovať každý prevod osobitne. S týmto striktným výkladom sa žalovaný
v štvrtom rade nestotožňuje, keďže v zmysle § 9 ods. 2
zákona č. 138/1991 Zb. sa uvádza, že síce obecné zastupiteľstvo schvaľuje prevody
nehnuteľných vecí, z uvedeného však nevyplýva, že schvaľuje každý zmluvný prevod osobitne (ak by tak
zákonodarca ch
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.