Legislatívne je prijímanie úverov a pôžičiek vo verejnej správe upravené v zákone č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.(ďalej len "zákon č. 523/2004 Z.z."), v tomto prípade ide o všeobecnú úpravu zahrňujúcu všetky subjekty verejnej správy.
Podľa cit. právnej úpravy subjekt verejnej správy
s výnimkou obce a vyššieho územného celku môže prijímať úvery, pôžičky alebo návratné finančné výpomoci len v súlade so zákonom č. 523/2004 Z.z. (verejná vysoká škola, Fond na podporu vzdelávania a verejná výskumná inštitúcia môžu prijímať úvery za podmienok ustanovených osobitnými predpismi).
V prípade obcí a vyšších územných celkov všeobecná právna úprava odkazuje na osobitnú úpravu, t.j. na
zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.), podľa ktorého sa obec a vyšší územný celok (VÚC) budú riadiť v prípade prijímania a používania úverov a pôžičiek.
Osobitná právna úprava vymedzuje definíciu návratných zdrojov financovania (§ 2 zákona č. 583/2004 Z.z.) a upravuje pravidlá používania návratných zdrojov financovania (§ 17 zákona č. 583/2004 Z.z.).
1. Návratné zdroje financovania - zmena v definícii pojmu od 1. januára 2019
Od 1. januára 2019 sa mení definícia pojmu návratných zdrojov financovania podľa § 2 písm. a) zákona č. 583/2004 Z.z.
I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I
I Právna úprava do 31. 12. 2018 I Právna úprava od 1. 1. 2019 I
I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I
I I I
I ...návratnými zdrojmi financovania prostriedky I ... návratnými zdrojmi financovania prostriedky I
I rozpočtu obce alebo rozpočtu VÚC z prijatých I rozpočtu obce alebo rozpočtu VÚC z prijatých I
I úverov, pôžičiek, návratných finančných I úverov, pôžičiek, návratných finančných I
I výpomocí, zo zmeniek a z komunálnych obligácií I výpomocí, zo zmeniek a z komunálnych obligácií I
I vydaných obcou alebo vyšším územným celkom ... I vydaných obcou alebo VÚC; na účely ustanovenia I
I I § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z.z. sa za I
I I návratné zdroje financovania považujú aj I
I I dodávateľské úvery prijaté obcou alebo vyšším I
I I územným celkom ... I
I I I
I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I
Podľa § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z.z. obec/VÚC môžu použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov. Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Novelou sa tak spresňujú podmienky používania návratných zdrojov financovania vo vzťahu k dodávateľským úverom len na kapitálové výdavky, čo v praxi znamená, že návratné zdroje financovania vrátane dodávateľských úverov bude možné používať len na kapitálové výdavky obce a nebude možné používať na financovanie bežných výdavkov obce (napr. dodávateľské úvery na bežné opravy a údržbu).
----------------------------------------------------------------------------------------------------
? Čo chápeme pod investičným dodávateľským úverom?
V súlade s opatrením MF SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. je investičný dodávateľský úver definovaný ako dlhodobý záväzok, pri ktorom sa na základe zmluvy medzi obcou/VÚC a dodávateľom po dodaní diela začne uplatňovať jeho splácanie (splátkový kalendár) vrátane splácania úrokov. Charakteristickou a typickou črtou investičného dodávateľského úveru je jeho úročenie, t.j. splácanie úrokov.
Ak obec/VÚC spláca investičný dodávateľský úver, používa ekonomickú rozpočtovú klasifikáciu:
821 - Splácanie tuzemskej istiny/821009 - Z dodávateľských úverov,
651 - Splácanie úrokov v tuzemsku/651004 - Ostatnému veriteľovi.
Návratné zdroje financovania získavajú obce a VÚC najmä od bankových subjektov a ostatných peňažných ústavov a sú to predovšetkým bankové úvery a pôžičky.
Zákon č. 583/2004 Z.z. nedefinuje pojmy "úver, pôžička, návratná finančná výpomoc, zmenka a komunálna obligácia"; zákon rieši len oprávnenia a podmienky prijímania úverov a pôžičiek. Vymedzenie týchto pojmov treba hľadať v iných právnych predpisoch.
Úver
Všeobecná právna úprava poskytovania úverov je riešená v § 497 a nasl. zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník"), podľa ktorého:
"Zmluvou o úvere sa zaväzuje veriteľ, že na požiadanie dlžníka poskytne v jeho prospech peňažné prostriedky do určitej sumy, a dlžník sa zaväzuje poskytnuté peňažné prostriedky vrátiť a zaplatiť úroky."
Poskytovanie úverov je predmetom činnosti bánk. Úverom podľa zákona č. 483/2001 Z.z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o bankách") je dočasné poskytnutie peňažných prostriedkov v akejkoľvek forme vrátane faktoringu a forfaitingu.
Podľa § 2 ods. 1 zákona o bankách:
"banka je právnická osoba so sídlom v Slovenskej republike založená ako akciová spoločnosť, ktorá prijíma vklady a poskytuje úvery a k