Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Námety na zmeny zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest
Dátum:
Námety na zmeny zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a
primátorov miest
Mgr.
Ladislav
Briestenský
V druhom štvrťroku sa pozornosť každoročne sústreďuje na aplikáciu zákona č.
253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových
pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č.
253/1994 Z.z.“). Aktuálna právna úprava trpí mnohými
nedostatkami, na ktoré chce tento článok upozorniť a ponúknuť legislatívne námety na ich
odstránenie.
Spoločenský kontext
Zákon č. 253/1994 Z.z. patrí medzi normy,
ktorých aplikácia je mimoriadne citlivá. Pozná to každá samospráva z atmosféry pri každoročnom
prerokúvaní platu svojho starostu alebo primátora a ukázala to aj novelizácia zákonom č.
154/2011 Z.z. spojená s masívnou politickou kampaňou
zobrazujúcou starostov a primátorov v nezávideniahodnom svetle osôb, ktoré majú neodôvodnene vysoké
príjmy. Zreteľným manipulačným prvkom tejto kampane bolo, že jej reprezentanti odhliadli od dvoch
kľúčových faktov, že išlo o platy a odmeny:
-
ktoré si starostovia či primátori nestanovili sami a
-
v súlade s dovtedy platným právnym predpisom.
V podmienkach hospodárskej krízy sa verejný funkcionár, ktorého médiá vykreslia ako
človeka s nezaslúžene vysokým platom, stáva ľahkým terčom útokov. Zodpovedajúco takto naladenej
spoločenskej atmosfére spomínaná novela skrátila viacero finančných práv aj nárokov starostov a
primátorov - zrekapitulujem aspoň tie najvýraznejšie:
-
došlo k zníženiu násobkov priemernej mzdy pre výpočet minimálneho platu o
10%,
-
možnosť zvýšenia minimálneho platu rozhodnutím obecného zastupiteľstva sa znížila (z
pôvodnej možnosti zvýšenia o 100% na limit 70%),
-
bolo vypustené ustanovenie, ktoré umožňovalo priznať starostovi alebo primátorovi
odmenu vo výške 50%,
-
nárok na odstupné sa zredukoval na zánik mandátu z dôvodu skončenia funkčného obdobia
a stanovil sa trojnásobkom priemerného mesačného platu bez ohľadu na dĺžku výkonu
funkcie.
Nech už máme na výšku platov starostov a primátorov akýkoľvek názor, tento popis
spoločenského kontextu umožňuje porozumieť tomu, prečo sa zákon s mnohými nedostatkami nedočkal
novely, ktorá by ich odstránila. Ide pritom o celú škálu nedostatkov - od logických alebo
štylistických chýb až po nedostatky, ktoré vytvárajú živnú pôdu pre demotivujúce rozhodovanie
obecných zastupiteľstiev.
Aplikácia zákona č. 253/1994 Z.z. jeho
nedostatkami veľmi trpí, preto verím, že môže byť užitočné publikovať argumentmi podopretý názor,
ktorý by mohol byť základom pre návrhy opodstatnených legislatívnych zmien.
V ďalších častiach článku ponúkam legislatívne námety chronologicky podľa stavby zákona č.
253/1994 Z.z. a niektoré námety na úpravu súvisiacich
predpisov, ktoré s témou bezprostredne súvisia, a to zákon č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení") a zákon č.
552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z.
n. p. (ďalej len „zákon č. 552/2003
Z.z.").
Ust. § 2 ods.
1, 2. veta zákona č. 253/1994
Z.z.
Zákon č. 253/1994 Z.z. - výňatok § 2 (1) Funkcia starostu je verejná funkcia, ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere. Výkon tejto funkcie je nezlučiteľný s funkciami podľa osobitného predpisu 2) a s výkonom práce zamestnanca obce.
odkaz pod čiarou
2) § 4 ods. 2 zákona č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí.
Pripomienka:
existujúci odkaz pod čiarou „2)" je neaktuálny.Argument:
súčasné znenie neodráža aktuálnu právnu úpravu.Návrh:
správny odkaz by mal smero
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.