Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom obce samej

Dátum:

Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom obce samej
JUDr. Ing.
Juraj
Říha
V predchádzajúcom čísle sme riešili prvý spôsob nakladania s majetkom obce, a to, ak sa obec rozhodne hospodáriť so svojím majetkom prostredníctvom tretej osoby. V tomto článku pokračujeme v problematike osobitostí pri hospodárení s majetkom obce spôsobom, ak sa obec rozhodne hospodáriť so svojím majetkom sama vrátane podrobnej analýzy postupov a jednotlivých fáz prevodu majetku obce.
Ak sa obec rozhodne, že bude
hospodáriť so svojím majetkom samostatne
, je účelné zabezpečiť jeho správu a údržbu prostredníctvom obecného úradu, napríklad samostatným majetkovoprávnym referátom, zlúčeným oddelením alebo aspoň povereným zamestnancom obecného úradu. V prípade, že obec nemá finančné prostriedky na rekonštrukciu nehnuteľných vecí v jej vlastníctve, na ktorú nedokáže zabezpečiť prostriedky, ani z cudzích zdrojov či už z úverov alebo projektového financovania, prípadne potrebuje získať finančné prostriedky na kúpu či rekonštrukciu inej nehnuteľnej veci, do úvahy môže prísť aj
odpredaj či zámena majetku obce
.
Obec predajom svojho majetku získava síce okamžitý príjem do rozpočtu obce, ale zároveň stráca možnosť využívať tento odpredaný majetok na účely plnenia svojich zákonných úloh. Preto by obec mala ekonomicky vyhodnotiť pozitíva z odpredaja nadbytočného majetku obce, pričom tento kapitálový príjem do rozpočtu obce je možné efektívne účelovo viazať na zhodnotenie iného obecného majetku. Obec by pri predaji svojho majetku mala tiež zvažovať, či nie sú aktuálne cenové podmienky na trhu nepriaznivé pre čo najvyšší príjem z predaja.
Samotný proces prevodov obecného majetku sa riadi ust. § 9a zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí") a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"), ktorý v § 11 ods. 4 písm. a) ustanovuje, že najdôležitejšie úkony týkajúce sa majetku obce schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
Zákon o majetku obcí ustanovuje aj základnú podmienku, že je neprípustné darovanie nehnuteľného majetku obce. Výnimky môže ustanoviť len osobitný predpis.
Najvýraznejšie zmeny v tejto oblasti nastali k účinnosti od 1. júla 2009, kedy sa novelou zákona o majetku obcí sprehľadnil proces prípravy a realizácie prevodu majetku obce prostredníctvom súťažných metód.
Na základe týchto legislatívnych zmien má obec povinnosť vykonať prevod svojho majetku obce prostredníctvom troch základných spôsobov, a to prostredníctvom obchodnej verejnej súťaže, dobrovoľnej dražby alebo prostredníctvom priameho predaja.
Formuláciou tohto ustanovenia zákonodarca jednoznačne ustanovil, že tieto tri postupy pri prevode vlastníctva sa týkajú ako nehnuteľného, tak aj hnuteľného majetku obce.
Prevod majetku priamo určenej osobe
Zákon o majetku obcí však pripúšťa v § 9a ods. 8 taxatívne vymedzené výnimky, pri ktorých obec môže previesť majetok obce priamo určenej konkrétnej osobe (možno previesť nehnuteľný aj hnuteľný majetok obce), teda obec nemusí realizovať obchodnú verejnú súťaž, dražbu, ani priamy predaj, pričom treba rozlišovať prevod priamo určenej osobe a priamy predaj ako dva samostatné spôsoby prevodu obecného majetku, a to ak sa prevádza:
a)
Nehnuteľný majetok, ktorý je obec povinná previesť podľa zákona č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v z. n. p. (byt alebo pozemok pod bytovým domom), alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod.
b)
Pozemok zastavaný stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa (budúceho kupujúceho) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou, pričom je žiaduce, aby táto skutočnosť bola pred rozhodovaním obecného zastupiteľstva podložená geometrickým plánom.
c)
Podiel majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo, čím sa rozumie napríklad výkon predkupného práva spoluvlastníkov podľa § 140 Občianskeho zákonníka, čiže obec je povinná ponúknuť v prípade odpredaja svoj podiel na
majetku najskôr svojim spoluvlastníkom, ak neprejavia záujem, môže obec odpredať svoj podiel na majetku tretej osobe, alebo môže byť toto predkupné právo realizované pri prevode majetkového podielu v obchodnej spoločnosti, čo vyplýva aj z uzavretej spoločenskej či zakladateľskej zmluvy spoločnosti.
d)
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.