Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom obce samej (II.)

Dátum:

Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom obce samej (II.)
JUDr. Ing.
Juraj
Říha
Katedra ústavného práva Právnická fakulta TU v Trnave
(dokončenie z minulého čísla)
V predchádzajúcom čísle sme riešili konkrétne podmienky pri nakladaní s majetkom obce, ak obec hospodári so svojím majetkom sama a prevádza ho na inú fyzickú či právnickú osobu. V tomto článku pokračujeme v analýze postupov a jednotlivých fáz prevodu majetku obce.
Vyhodnotenie a schválenie prevodu
Po zrealizovaní jedného zo spôsobov prevodu majetku obce je potrebné obchodnú verejnú súťaž a priamy predaj vyhodnotiť a schváliť prevod konkrétnej veci s výnimkou
dražby, pri ktorej vlastnícke právo prechádza na vydražiteľa obecného majetku udelením príklepu,
ak uhradil cenu dosiahnutú vydražením v ustanovenej lehote.
V tom prípade dražobník (dražobníkom môže byť aj obec) vydá vydražiteľovi len
písomné potvrdenie o vydražení predmetu dražby,
ak sa nespisuje notárska zápisnica osvedčujúca priebeh dražby.
Notárska zápisnica je povinná,
ak sa draží nehnuteľnosť, podnik alebo jeho časť alebo pri hnuteľnej veci, kde najnižšie podanie presiahne 33 193,92 €. Túto notársku zápisnicu posiela dražiteľ príslušnej správe katastra, čím je prevod napríklad nehnuteľnej veci z majetku obce dokončený.
V prípade, že
obec realizovala prevod obecného majetku priamym predajom
a obecný úrad určil víťaznú ponuku, obecný úrad musí ešte pripraviť a predložiť návrh na prevod veci tvoriacej predmet priameho predaja orgánu, ktorý je príslušný podľa „Zásad o hospodárení s majetkom obce" rozhodnúť o prevode tejto hnuteľnej či nehnuteľnej veci. Môže to byť teda aj obecné zastupiteľstvo alebo vo vymedzených prípadoch (ak ide o hnuteľné veci pod určitú hodnotu) starosta obce.
V prípade
nehnuteľných vecí
je to podľa § 9 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí výlučne obecné zastupiteľstvo.
Upozornenie:
Pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu znalecký posudok (stanovujúci všeobecnú hodnoty prevádzanej veci) starší ako šesť mesiacov.
Ak
prebiehala na predaj predmetného obecného majetku obchodná verejná súťaž,
je potrebné vyhodnotiť doručené návrhy. Do obchodnej verejnej súťaže je možné zahrnúť od záujemcov len také návrhy, ktorých obsah zodpovedá uverejneným podmienkam okrem prípadu, že zodpovedajú možnému od chýleniu sa od podmienok, ktorých rozsah pripúšťali podmienky tejto obchodnej verejnej súťaže.
Do obchodnej verejnej súťaže nemôže obecný úrad zahrnúť návrh, ktorý sa predložil po lehote určenej v podmienkach.
Preto je žiaduce, aby v písomnom vyhlásení súťaže bol uvedený presný čas vrátane minút a miestnosti, v ktorej je možné svoje návrhy odovzdať. Akékoľvek ďalšie návrhy doručené poštou či osobne treba odmietnuť, v opačnom prípade hrozí
vada konania,
pre ktorú by mohol súd vysloviť neplatnosť celej obchodnej verejnej súťaže vrátane zmluvy uzavretej s víťazom.
Na vyhodnotenie predložených návrhov môže byť menová aj
komisia,
ktorá doručené návrhy posúdi z hľadiska splnenia podmienok pre zahrnutie návrhu do obchodnej verejnej súťaže (splnený čas doručenia a splnené všetky podmienky účasti) a následne vyhodnotí zahrnuté návrhy (konkrétne platné ponuky záujemcov).
Výsledkom môže byť, že komisia či obecný úrad odporučí orgánu, ktorý je oprávnený podľa Zásad o hospodárení s majetkom obce rozhodnúť o prevode veci (obecné zastupiteľstvo alebo starosta obce):
1.
odmietnuť všetky predložené platné návrhy, ak si toto právo vyhradila obec v podmienkach,
2.
prijať jeden vybraný (najvhodnejší) platný návrh z predložených podľa spôsobu určeného v podmienkach, alebo ak nebol v podmienkach učený žiadny spôsob výberu, je možné vybrať návrh, ktorý obci najlepšie vyhovuje, čo je pre vyhlasovateľa (obec) bez pochýb veľmi výhodný spôsob výberu; v takom prípade je potrebné, aby obec:
-
v lehote určenej v podmienkach oznámila navrhovateľovi (účastníkovi tejto obchodnej verejnej súťaže) prijatie jeho návrhu (ponuky na uzavretie kúpnej zmluvy),
-
bez zbytočného odkladu po ukončení obchodnej verejnej súťaže, čiže uzavretí zmluvy s víťazným navrhovateľom, oznámila ostatným účastníkom, že neuspeli.
Zákon o majetku obcí v prípade obchodnej verejnej súťaže jednoznačne neustanovuje, či by malo obecné zastupiteľstvo schváliť
pri nehnuteľnom majetku obce
aj výsledky riadne realizovanej obchodnej verejnej súťaže, teda schváliť samotný prevod jej víťazovi. V § 9 ods. 2 zákona č. 138/1991 Z.z. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí") sa ustanovuje, že obecné zastupiteľstvo schvaľuje spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku obce (čo bude splnené schválením prebyt
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.