Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Najnovšie zmeny v zákone o priestupkoch

Dátum:

Najnovšie zmeny v zákone o priestupkoch
JUDr.
Helena
Spišiaková
Zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o priestupkoch“) bol v období posledných dvoch rokov viackrát novelizovaný, a v súvislosti so zrušením imunity niektorých osôb to bol najmä zákon č. 79/2012 Z.z. s účinnosťou od 1.3.2012. Tento zákon upravil nové znenie § 9 (boli zrušené imunity poslancov NR SR a ďalších ústavných činiteľov) a zrušil ust. § 10 zákona o priestupkoch, ktoré vynímalo určité kategórie osôb (sudcovia, prokurátori, policajti a pod.) z pôsobnosti zákona o priestupkoch.
Obce
ako správne orgány (v prípadoch, kedy boli vecne a miestne príslušné na prejednanie priestupku) teda
prejednávali bez výnimky
priestupky
všetkých fyzických osôb
, a bez ohľadu na to, či to bol poslanec NR SR, sudca, prokurátor, policajt a pod. Správne orgány boli zároveň povinné informovať nadriadené orgány týchto osôb o spáchaní priestupku, a ak nadriadený orgán nebol, tak sa oznámenia o prejednaní priestupku zasielali Mandátovému a imunitnému výboru NR SR.
Následne
zákonom č. 31/2013 Z.z.
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, došlo k novému zneniu ods. 5 v ust. § 9 zákona o priestupkoch s účinnosťou dňom vyhlásenia (od 26.2.2013).
Z Dôvodovej správy k zákonu č. 31/2013 Z.z.:
„Navrhuje sa vypustenie druhej vety v § 9 ods. 5 zákona o priestupkoch, ktorá bola do zákona zavedená pri jeho novelizácii zákonom č. 79/2012 Z.z.
Aj keď samotný zákon okrem iného zrušil priestupkovú imunitu poslancov NR SR, podľa tohto zákona má orgán, ktorý prejedná priestupok povinnosť zaslať oznámenie o spáchaní priestupku poslanca, generálneho prokurátora SR, prezidenta SR, predsedu Ústavného súdu SR a riaditeľa SIS Mandátovému a imunitnému výboru NR SR. Súčasne však v pôsobnosti tohto výboru
nie sú žiadne povinnosti, ani oprávnenia, ako má s týmto oznámením naložiť.
Je potrebné zdôrazniť, že takéto oznámenie sa zasiela MIV aj vtedy, ak konajúci správny orgán ukončí konanie o priestupku uložením príslušnej sankcie.
Navrhovanou zmenou
sa táto formálna povinnosť ruší,
pričom sa to týka len priestupkov spáchaných poslancami a ďalšími piatimi ústavnými činiteľmi.
Povinnosť vzťahujúca sa na
zasielanie oznámení o priestupkoch sudcov, prokurátorov
, členov Policajného zboru a Zboru justičnej a väzenskej stráže
zostáva v pôvodnom rozsahu s ohľadom na možnosti ich disciplinárneho stíhania
“.
Ďalšia zmena v zákone o priestupkoch bola schválená
zákonom č. 80/2013 Z.z.
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Tento zákon nadobudol
účinnosť dňom 1.5.2013
a v zákone o priestupkoch (Článok II zákona č. 80/2013 Z.z.):
1.
vypustil
z ust. § 9 z ods. 3
príslušníkov
-
Policajného zboru,
-
Slovenskej informačnej služby,
-
Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a
-
Železničnej polície,
2.
vrátil do zákona o priestupkoch ust. § 10.
Z Dôvodovej správy k zákonu č. 80/2013 Z.z.:
„Účelom predloženého pozmeňujúceho návrhu je
opätovné vrátenie prejednávania konania, ktoré má znaky priestupku
, príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže SR a Národného bezpečnostného úradu,
do pôsobnosti zákona č. 73/1998 Z.z.
, teda ich prejednávanie v rámci
disciplinárnej právomoci
nadriadených.
Dôvodom takejto zmeny sú princípy, na ktorých je založené riadenie v uvedených zložkách a ktoré spočívajú v striktnej záväznosti pokynov pri výkone štátnej služby a z toho odvodenej disciplinárnej právomoci nadriadených voči podriadeným. Vzhľadom na to nie je žiaduce, aby priestupky, resp. konania, ktoré majú znaky priestupku, prejednávali osoby, ktoré môžu byť v režime podriadenosti voči ich páchateľom.
Tiež
nie je vhodné, aby priestupky príslušníkov zložiek, ktoré majú prevažne represívny charakter, prejednávali všeobecné správne orgány
. Nadriadení tiež vykonávajú pravidelné hodnotenia svojich podriadených, čo tiež odôvodňuje ich právomoc pri ukladaní disciplinárnych opatrení za priestupky. V súvislosti s osobitným prejednávaním priestupkov v uvedených zložkách je treba poukázať aj na to, že
niektoré tieto zložky
, príp. časť z nich,
vykonávajú službu v utajení
, a preto je opodstatnený osobitný postup pri prejednávaní ich previnení, ktoré majú znaky priestupkov.
V tejto súvislosti je potrebné poukázať aj na to, že konania profesionálnych vojakov a colníkov, ktoré majú znaky priestupku, sa neprejednávajú podľa priestupkového zákona, ale podľa ich statusových zákonov v rámci disciplinárneho konania, teda tak, ako sa to navrhuje v tomto pozmeňujúcom návrhu.
V bode 1
pozmeňujúceho návrhu sa vládny návrh zákona dopĺňa o Článok, ktorým sa novelizuje zákon o priestupkoch. V § 9 ods. 3 tohto zákona
sa vypúšťa text, ktorým boli príslušníci
Policajného zbor
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.