Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Nahliadanie do správneho spisu verzus právo na informácie
Dátum:
Nahliadanie do správneho spisu verzus právo na
informácie
JUDr.
Tatiana
Mičudová
Každý správny orgán si vedie o každom konaní tzv. správny spis, ktorý sa zvykne nazývať
aj administratívnym spisom. Zákon č. 71/1967 Zb. o
správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších
predpisov (ďalej len "správny poriadok") vo svojich
ustanoveniach neupravuje, čo tvorí obsah spisu. Spravidla však spis obsahuje všetky podstatné
skutočnosti súvisiace s konkrétnym správnym konaním, jeho súčasťou je napr. návrh na začatie
konania, vyjadrenia účastníkov konania, zápisnica z ústneho pojednávania, znalecký posudok, vykonané
dôkazy, procesné rozhodnutia, ako aj samotné rozhodnutie vo veci a pod. Každý spis má svoje
označenie, tzv. spisovú značku, prostredníctvom ktorej je identifikovateľný.
Každý účastník správneho konania má v zmysle ustanovení
správneho poriadku právo na to, aby mohol nahliadnuť do
spisu správneho orgánu, ktorý sa týka toho konania, v ktorom je účastníkom. Okrem účastníkov konania
majú toto právo aj iné osoby, avšak okruh týchto osôb je veľmi úzky. Na to, aby mohli iné osoby
nazrieť do spisov, treba, aby preukázali svoj právny záujem. Uvedené "prelomil" zákon č.
211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len
"infozákon"), ktorý ukladá povinným osobám, aby
sprístupnili všetky informácie, ktoré majú k dispozícii.
Medzi takéto informácie patria aj tie informácie, ktoré sa týkajú správnych konaní,
ktoré na danom správnom orgáne prebiehali alebo prebiehajú.
Mnohé správne orgány vystupujú zároveň spravidla aj ako povinné osoby v zmysle
infozákona. Často sa zamýšľajú nad tým, komu (ktorej
osobe) a na základe ktorého predpisu umožniť nahliadnuť do spisu. V praxi býva diskutovaná aj otázka
toho, v akom rozsahu vlastne spis, resp. informácie z neho poskytnúť a aký je súvis medzi
ustanoveniami správneho poriadku, ktoré upravujú
nahliadanie do správneho spisu a medzi ustanoveniami
infozákona o sprístupňovaní informácií nahliadaním do
spisu. Tento článok dáva odpovede na uvedené otázky.
Správny orgán a povinná osoba
V zmysle ust. § 1 ods. 2 správneho
poriadku sa za správny orgán považuje:
a)
štátny orgán (napr. ministerstvá, ostatné orgány štátnej správy, orgány s celoštátnou
pôsobnosťou a pod.),
b)
orgán územnej samosprávy (napr. obce),
c)
orgán záujmovej samosprávy (napr. rôzne komory - Slovenská advokátska komora,
Slovenská lekárska komora),
d)
fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril rozhodovanie o právach,
právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej
správy (napr. členovia vodnej stráže, lesnej stráže).
Podľa ust. § 2 infozákona sú povinnými
osobami:
a)
štátne orgány,
b)
obce,
c)
vyššie územné celky (VÚC),
d)
právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a
povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu
tejto ich rozhodovacej činnosti,
e)
právnické o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.