Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Možnosti kontroly obecnej samosprávy zo strany občianskej verejnosti
Dátum:
Možnosti kontroly obecnej samosprávy zo strany občianskej
verejnosti
JUDr.
Jozef
Tekeli
V zmysle § 4 ods. 3 písm. e) zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení") je obec pri výkone
samosprávy povinná utvárať celkový účinný systém kontroly a vytvárať vhodné organizačné, finančné,
personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon. Takto vybudovaný štandardný vnútorný
kontrolný systém v samospráve vhodne dopĺňajú právne inštitúty, ktoré majú svojím zameraním prispieť
k ďalšiemu zvýšeniu miery kontroly v slovenskej samospráve. Ide predovšetkým o inštitúty, ktoré
umožňujú vo forme rôznych prejavov priamej demokracie obyvateľom samosprávnych celkov aj ľubovoľným
iným fyzickým a právnickým osobám podieľať sa na kontrole v obciach. Fenomén priamej demokracie je
prejavom ústavného práva podieľať sa na správe vecí verejných priamo.
K takto charakterizovaným právnym nástrojom spoločenskej kontroly samosprávy patria
najmä:
1. režim povinného hromadného zverejňovania informácií a sprístupňovania informácií na
žiadosť
podľa zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom
prístupe k informáciám (zákon o slobode informácii) v z. n. p.,2. režim sťažností
podľa zákona č. 9/2010
Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. a3. režim petícií
podľa zákona č. 85/1990
Zb. o petičnom práve v z. n. p.Slobodný prístup k informáciám
Najvýznamnejším právnym predpisom, ktorý v súčasnosti upravuje v slovenskom právnom
poriadku inštitút spoločenskej kontroly verejnej správy je zákon č.
211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám
(zákon o slobode informácii) v z. n. p. (ďalej len „zákon o slobode informácií"). Právna úprava
spoločenskej kontroly verejnej správy sa v našom právnom poriadku po spoločenských zmenách v roku
1989 presadzovala len veľmi dlho a ťažko - od vyčlenenia petícií z vládnej vyhlášky č. 150/1958 Ú.v.
o vybavovaní sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich v roku 1990, cez proces schvaľovania
zákona o sťažnostiach od roku 1992 do roku 1998
(Pozn. autora: v roku 1998 bol schválený prvý zákon o sťažnostiach publikovaný v Zbierke zákonov
SR pod č. 152/1998 Z.z.),
až po režim podnetov
smerujúcich k získavaniu informácií v roku 2000.Môžeme však konštatovať, že po nasledujúcom legislatívnom vývoji, ktorý nastúpil po
účinnosti zákona o slobode informácií od 1. januára
2001 sa inštitút slobodného prístupu k informáciám stal nepochybne najdôležitejšou formou kontroly
verejnej správy zo strany verejnosti.
Otázka „dobrej správy" či jej princípov je totiž horúcou témou na národnej, ale aj
európskej úrovni. Zásada transparentnosti je upravená v Čl.
1 a Čl. 10 Zmluvy o Európskej únii, ako aj v
Čl. 15 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Transparentné nakladanie s verejnými prostriedkami je možné považovať za súčasť princípu
otvorenosti, transparentnosti, ako aj súčasť práva na prístup k informáciám ako základných princípov
dobrej správy. Podľa Čl. 2 ods. 1 Ústavy
Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. sú zdrojom
všetkej štátnej moci občania. Občania musia byť dobre zoznámení so systémom fungovania zložiek
verejnej moci, aby boli schopní posúdiť, či je verejná moc vykonávaná (podľa
zákona).
lege artis
Z ústavného princípu, v zmysle ktorého všetka štátna moc pochádza od občanov, možno
vyvodzovať, že štát má byť vo vzťahu k svojim občanom otvorený. Občan musí mať k dispozícii všetky
relevantné informácie, ktoré má štát k dispozícii a štát nemôže nič zatajovať, pretože by to bolo
popretím legitimity demokratického právneho štátu.
Aj podľa názoru vyjadreného v bode 68 rozsudku Súdneho dvora Európskej únie z 9. novembra
2010 v spojených veciach C - 92/09 a C - 93/09
„zásada
transparentnosti umožňuje občanom tesnejšie sa zapájať do rozhodovacieho procesu a zaručuje, že v
demokratickom systéme sa administratíva stáva legitímnejšou, efektívnejšou a zodpovednejšou voči
občanovi ...."
Legislatívny vývoj slobodného prístupu k informáciám uskutočnený jednotlivými
novelizáciami zákona o slobode informácií postupne
reflektoval na filozofiu a zásady transparentnosti života v demokratickej spoločnosti.Zákon o slobode informácií rozlišuje dva právne režimy slobodného prístupu k
informáciám:
a)
hromadné zverejňovanie informácií - povinné na základe zákona voči neobmedzenému a
neznámemu okruhu subjektov a
b)
individuálne sprístupňovanie informácii na žiadosť - povinné na základe žiadosti voči
konkrétnemu žiadateľovi, pričom samotný zákon o slobode informácií obsahuje
-
hmotnoprávnu časť - upravuje podmienky práva a povinné osoby a
-
procesnoprávnu časť - upravuje postup pri podávaní a vybavovaní žiadostí o
sprístupnenie informácie.
Podľa Dôvodovej správy k návrhu zákona o slobodnom prístupe k informáciám (zákon o
slobode informácii) má zákon o slobode informácií vo vzťahu k špeciálnym právnym úpravám
sprístupňovania informácií charakter zákona všeobecného, ktorý sa aplikuje len vtedy, keď neexistuje
špeciálna právna úprava. V prípade konkrétnej žiadosti o sprístupnenie informácie je však na
povinnej osobe, aby preukázala existenciu a aplikovateľnosť osobitnej právnej úpravy.
V zmysle zákona o slobode informácií sú oba
právne režimy slobodného prístupu k informáciám postavené na
rozdielnej východiskovej
filozofii
.V prípade režimu hromadného zverejňovania informácií je totiž povinná osoba podľa
§ 2 tohto
zákona o slobode informácií, t.j. aj obec, obcou
zriadené rozpočtové a príspevkové organizácia a obcou založené obchodné spoločnosti povinné
zverejňovať priamo zo zákona
len pozitívne a taxatívne vypočítané informácie
.Naopak, v prípade individuálneho sprístupňovania informácií na žiadosť, je povinná
osoba povinná sprístupniť všetky informácie, ktoré má k dispozícii s výnimkou tých, ktoré zákon o
slobode
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.