Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Modernizácia verejnej správy na Slovensku (vo svetle systémových súvislostí) - ako ďalej?

Dátum:

Modernizácia verejnej správy na Slovensku (vo svetle systémových súvislostí) – ako ďalej?
Modernizácia verejnej správy vo svetle systémových tendencií
Otázka modernizácie verejnej správy, jej princípov a zásad sa v súčasnosti stáva veľmi frekventovanou témou na národnej a európskej úrovni. Preto aj Európska komisia považuje za nevyhnutné za účelom zlepšenia kvality života obyvateľstva rozvíjať a modernizovať verejnú správu. Jedným z významných dôkazov je aj zasadnutie Európskej rady z 2. marca 2012, kde bolo v rámci hospodárskych otázok schválených päť prioritných činností na rok 2012, pričom jednou z nich je práve modernizácia verejnej správy. V rámci ostatných štyroch prioritných činností ide o presadzovanie diferencovanej fiškálnej konsolidácie, ktorá bude podporovať rast, obnovenie normálneho poskytovania úverov do ekonomiky, podporu rastu a konkurencieschopnosti a nakoniec riešenie nezamestnanosti a sociálnych dôsledkov krízy. Možno povedať, že aj tieto štyri prioritné činnosti sa v mnohých otázkach buď priamo alebo nepriamo dotýkajú aj modernizácie verejnej správy, resp. z nej vychádzajú.
Kvalita verejnej správy na úrovni EÚ, ako aj na vnútroštátnej, regionálnej a miestnej úrovni je určujúcim prvkom pre konkurencieschopnosť a do značnej miery je určujúcim faktorom pre produktivitu. Úspešné zvládnutie širokého procesu modernizácie verejnej správy vo viacročnom horizonte si vyžaduje neodkladne vytvoriť aj inštitucionálnu platformu s cieľom riadenia, koordinácie, metodického usmerňovania a dohľadu nad realizovaním prierezových atribútov (ako je napr. informatika, personalistika, vzdelávanie, ekonomizácia atď.) činnosti verejnej správy na centrálnej úrovni. Koncepčnému riešeniu týchto úloh pomôže aj náležité vedeckovýskumné zázemie, najmä systémová spolupráca s vedeckou a akademickou obcou.
Modernizácia verejnej správy by sa mala stať významným nástrojom dosiahnutia potrebných zmien, ktoré budú viesť k zásadnému skvalitneniu a zefektívneniu výkonu verejnej správy vo všetkých jeho rozmeroch. Globálnym cieľom, ku ktorému by to malo viesť, je podpora sociálnoekonomického rastu Slovenskej republiky a zvýšenie kvalitatívnych parametrov života občanov. Hlavnými piliermi tohto cieľa by sa mali stať ekonomizácia, informatizácia a personálny rozvoj vo všetkých štruktúrach verejnej správy. To si celkovo vyžiada systematicky skvalitňovať právny rámec verejnej správy. Jeho uplatňovanie v praxi by malo znížiť neprimeranú byrokratickú záťaž voči občanom a podstatne razantnejšie potláčať dlhodobo pretrvávajúce negatívne javy v spoločenskom a hospodárskom živote. Preto je dôležité, aby občan vyriešil čo najviac svojich potrieb v kontakte s úradmi na jednom kontaktnom mieste podľa zásady, aby „obiehali informácie, a nie občan“. Taktiež je dôležité dbať na skvalitňovanie foriem osobného kontaktu „občan – úradník“.
Akou cestou by sa mala uberať budúca podoba verejnej správy na Slovensku?
Verejná správa sa musí ešte viac prispôsobiť, aby zodpovedala zvyklostiam a potrebám ľudí žijúcich v modernej spoločnosti 21. storočia. Kvalitná, transparentná, dostupná a efektívna verejná správa posilňuje nielen konkurencieschopnosť slovenských firiem, ale aj image Slovenskej republiky ako celku. Zároveň takáto verejná správa dokáže lepšie reagovať na nové situácie, nepredvídané okolnosti aj krízy. V konečnom dôsledku sa stane aj atraktívnym zamestnávateľom a ľahko získa schopných a vzdelaných ľudí. Na druhej strane je nevyhnutné dosahovať neustály rast spokojnosti občanov s verejnou správou prostredníctvom poskytovania služieb atraktívnym a jednoduchým spôsobom za súčasného zvyšovania svojej efektívnosti, kompetentnosti a znižovania nákladov na verejnú správu.
Počas doteraz realizovaných krokov reformy verejnej správy sa síce dosiahol istý pokrok, ale s tým sa nemôžeme uspokojiť. Doterajší priebeh sa obsahovo sústredil najmä na inštitucionálno-organizačné, kompetenčné a finančné riešenia nevynímajúc ani kontrolné mechanizmy, avšak málo pozornosti sa venovalo personálnej a etickej prestavbe verejnej správy. Analýza poznatkov a doterajších skúseností preto jednoznačne poukázala na potrebu ďalšieho reformovania a modernizovania verejnej správy. V tejto súvislosti je nutné zdôrazniť niekoľko rovín, v ktorých by sa táto modernizácia mala sústreďovať. I
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.