Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Mimoriadne zasadnutie verzus ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

Predmetom príspevku je právna analýza závažného fenoménu, ktorý priniesla až aplikačná prax. Týmto fenoménom je zvolávanie mimoriadnych zasadnutí obecného zastupiteľstva na základe žiadostí aspoň jednej tretiny poslancov na dni pripadajúce po komunálnych voľbách, a to v dôsledku rešpektovania 15-dňovej zákonnej lehoty, ktorú má starosta, resp. primátor k dispozícii na jeho zvolanie.

Podľa nášho názoru je uvedený prístup k aplikácii ustanovenia o zvolávaní mimoriadneho zhromaždenia nesprávny a nemá oporu v systematike zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") a v systémových väzbách právneho poriadku Slovenskej republiky. Dochádza pri ňom totiž ku kolízii dvoch mandátov, a to mandátov "starých" poslancov zvolených v predchádzajúcich komunálnych voľbách a mandátov "nových" poslancov zvolených v nových komunálnych voľbách. Táto kolízia sa následne prejavuje v strete dvoch povinností. Na jednej strane povinnosti starostu zvoleného v predchádzajúcom volebnom období zvolať mimoriadne zasadnutie "starého" obecného zastupiteľstva na termín pripadajúci po komunálnych voľbách a na druhej strane jeho povinnosť zvolať po komunálnych voľbách ustanovujúce zasadnutie "nového" obecného zastupiteľstva, v rámci ktorého dochádza k formálnemu prevzatiu verejnej moci novozvolenými poslancami v dôsledku zloženia ich poslaneckého sľubu.
Negatívny vplyv tejto nesprávnej aplikácie zákona o obecnom zriadení je o to závažnejší, že sa týka čoraz početnejšej skupiny obcí a bol prebraný aj do praxe väčších miest, nevynímajúc ani mestá na okresnej úrovni.
Vzhľadom na závažnosť situácie stanovisko k tejto problematike vydala aj Sekcia verejnej správy Ministerstva vnútra SR zo dňa 21.12.2018. Môžeme konštatovať, že obsahuje mnoho zaujímavých postrehov, s ktorými sa osobne stotožňujeme, konkrétne:
"
Zákon o obecnom zriadení nepredpokladá, že po uskutočnení volieb do orgánov územnej samosprávy zvolá doterajší starosta iné ako ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva.
Dovoľujeme si zároveň konštatovať, že
dňom vyhlásenia výsledkov volieb vzniká
novozvolenému starostovi a poslancom novozvoleného obecného zastupiteľstva
mandát, a preto prvé zasadnutie
, ktoré sa uskutoční
po voľbách
do orgánov územnej samosprávy
by malo byť ustanovujúce
, aby tak mohli novozvolení funkcionári
zložiť sľub
a ujať sa výkonu svojich funkcií."
Druhá časť stanoviska však trochu odporuje predchádzajúcemu výkladu čl. 12 ods. 1, pretože ako uvádza:
"Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že až do momentu, kým novozvolení poslanci obecného zastupiteľstva nezložia sľub, poslancom zvoleným v predchádzajúcom volebnom období funkčné obdobie naďale
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.