Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Miestne referendum v obecnej samospráve
Dátum:
Miestne
referendum
v obecnej samospráveJUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Príspevok je venovaný právnej analýze miestneho referenda, t.j. referenda na úrovni
obecnej samosprávy. Článok má charakter právnej analýzy platnej právnej úpravy, tiež je zameraný aj
na viaceré perspektívy možného budúceho vývoja právnej úpravy miestneho referenda, a to tým, že
kritizuje slabé stránky a nedostatky terajšej právnej úpravy tohto inštitútu.
Podľa ust. Čl. 30 ods. 1 zákona č. 460/1992
Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava SR") občania
majú
právo zúčastňovať sa priamo na správe vecí verejných
. Pod správou vecí verejných treba
rozumieť aj účasť osoby na politickom živote v obciach. Uplatňovanie tohto práva umožňuje taká
organizácia územnej samosprávy, ktorá vytvára predpoklady pre všetkých obyvateľov zúčastňovať sa na
jej správe a bezprostredne rozhodovať o verejných záležitostiach na základe priameho a konkrétneho
prejavu vôle.Toto právo má obligatórny charakter, pretože podľa Ústavy SR sa základné práva a slobody
zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým. Právo zúčastňovať sa na správe vecí verejných
predstavuje svojou povahou
kolektívne právo
, keďže oprávnený subjekt ho môže realizovať
výlučne spolu s ostatnými oprávnenými subjektmi. Zákonodarca upravuje prvú a v súčasnosti kľúčovú
formu priamej demokracie v podmienkach slovenskej obecnej samosprávy, a to inštitút miestneho
referenda v § 11a zákona č. 369/1990 Zb. o
obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení").Podstatou miestneho referenda ako formy priamej demokracie je vymedzenie jeho povahy ako
doplnkového
ad hoc
mechanizmu k permanentne fungujúcim voleným orgánom obce
. Uvedená povaha je
výrazom tzv. suplementárnej povahy bezprostrednej demokracie vo vzťahu k zastupiteľskej demokracii
vo všeobecnosti. Tejto zákonnej konštrukcii miestneho referenda zodpovedá aj jeho praktické
uplatňovanie v podmienkach slovenskej obecnej samosprávy, kde má miestne referendum
charakter
občasne využívaného inštitútu, navyše spravidla s neplatnými výsledkami hlasovania.Napriek faktickému
subsidiárnemu
(podpornému) charakteru priamej demokracie v
modernom usporiadaní územnej samosprávy je zákonná garancia možnosti uplatnenia priamych foriem
demokracie v obecnej samospráve nevyhnutná. Právny predpis musí stanovovať možnosti dobrovoľnej
realizácie obyvateľom zvolených foriem priamej demokracie (najmä miestne referendum
, verejné
zhromaždenie obyvateľov obce, petičné právo, žiadosti o informácie), ako aj dôsledky vznikajúce z
takejto realizácie.Účelom právnej úpravy miestneho referenda je aktivizácia občianskeho potenciálu, t.j.
zvýšenie miery občianskej participácie na rozhodovacích procesoch v obecnej samospráve. Tým sa má
dosiahnuť zapojenie širokého spektra subjektov do správy komunálnych záležitostí, najmä tých, ktorí
o to záujem majú a zároveň ho aj prejavia. Miestne
referendum
plní aj funkciu špecifickej spätnej
väzby vo vzťahu k fungovaniu orgánov obce, zjednodušene vyjadrené funkciu kontroly, ktorej naplnenie
umožňuje prostredníctvom foriem priamej demokracie vykonávať kontrolu činnosti zastupiteľských
orgánov.V podmienkach obecnej samosprávy vystupuje mimoriadne do popredia spôsobilosť miestneho
referenda a foriem priamej účasti občanov na samospráve obce vôbec, stať sa nástrojom na riešenie
problémov spojených s konfliktnými situáciami a názorovými rozpormi medzi orgánmi obce, ako aj
rôznorodými záujmami v územnom obvode obce.
Využitím miestneho referenda môže dôjsť k riešeniu otázok, ktoré sú zablokované
nemožnosťou dosiahnuť konsenzus v obecnom zastupiteľstve alebo vo vzťahoch medzi obecným
zastupiteľstvom a starostom obce.
V súvislosti s uvedenými pozitívom uplatnenia tejto priamej formy demokracie však treba
poukázať na niekoľko rizík:
-
Formulovanie otázok v každom miestnom referende musí vždy vychádzať z určitého
zjednodušenia a zovšeobecnenia spoločenskej aj právnej reality. Konečná verzia otázky v miestnom
referende teda častokrát nemusí zodpovedať náročnosti danej problematiky a niekedy ani vystihnúť jej
podstatu.
-
Nebezpečenstvom je skutočnosť, že volené orgány sa v niektorých prípadoch snažia
využitím miestneho referenda „ospravedlniť" určité rozhodnutie alebo svoju predchádzajúcu činnosť
alebo nečinnosť.
-
Pri využití hlasovania širokou skupinou osôb, spoločenstvom obyvateľov obce, sa
spravidla minimalizuje odborná diskusia k predmetu rozhodovania. Takáto forma kolektívneho
rozhodovania v mnohých prípadoch podlieha psychológii davu, pre ktorú je charakteristická častá
náladovosť, ovplyvniteľnosť emóciami a gradácia nespokojnosti so stavom komunálnych záležitostí v
danej obci.
Miestne
referendum
bolo do účinnosti „veľkej novely"
zákona o obecnom zriadení (zákon č.
102/2010 Z.z.), t.j. do 31. marca 2010 v tomto zákone
upravené ako hlasovanie obyvateľov obce s legislatívnou skratkou „miestne
Predmetnou novelou sa zákonodarca usiloval dosiahnuť cieľ spočívajúci v podrobnejšej úprave
organizácie miestneho referenda, pričom zároveň uskutočnil terminologické zmeny v príslušných
ustanoveniach zákona o obecnom zriadení, vzhľadom na
terminológiu Ústavy SR, ktorá ustanovuje o miestnom referende.referendum
".Od 1. apríla 2010 teda aj zákon o obecnom
zriadení používa výlučne pojem „miestne
referendum
" a nie alternatívne pojem „hlasovanie
obyvateľov obce", čím sa termi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.