Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Mediácia v samospráve vo všeobecnosti

Dátum: Rubrika: Správne právo

 

Mediácia v samospráve vo všeobecnosti
JUDr.
František
Kutlík
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
 
  Za zakladateľa civilizácie považujem prvého človeka, ktorý namiesto toho, aby nepriateľa ovalil 
                             kyjakom, spustil na neho príval slov.
 
                                                                      John Cohen, britský psychológ

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Medzi pozoruhodné počiny, ktoré obohatili slovenský právny poriadok, patrí aj inštitút mediácie. Prijatím zákona č. 420/2004 Z.z. o mediácii v z. n. p. sa začína budovať a rámcovať systém spolu účasti strán pri riešení sporov pod vedením mediátora. Myšlienka, ktorá má pomerne veľkú tradíciu predovšetkým v anglosaskom priestore, začína dizajnovať svoj pôdorys aj v slovenskom práve okrem iného s ambíciou prispieť k riešeniu vleklého problému nášho súdnictva - neprimerane dlhé lehoty a prieťahy, ale aj enormný nápad na súdoch so známymi konzekvenciami.[1] Keby sme len časť zo súm, ktoré musí na základe rozhodnutí Ústavného súdu a Európskeho súdu pre ľudské práva Slovensko ročne zaplatiť úspešným sťažovateľom, dokázali investovať do informovanosti o výhodách a možnostiach systému mimosúdneho riešenia sporov[2], predovšetkým mediácie, určite by sa nám to niekoľkonásobne vrátilo.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Mediáciu môžeme definovať ako mimosúdne riešenie sporov za účasti tretej, nezávislej osoby, ktorá spor meritórne nerozhoduje, ale pomáha stranám v hľadaní konsenzu.[3]
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Mediácia je súčasne tzv. participatívnym riešením, pri ktorom strany od začiatku do konca disponujú s predmetom sporu a v ktorejkoľvek jej fáze môžu celý proces bez udania dôvodu jednostranne ukončiť. V porovnaní so súdnym konaním, ktoré má svoje procesné zásady, je mediácia maximálne flexibilná a operatívna činnosť. Prostredníctvom nej možno v podstate riešiť všetky druhy sporových prípadov, a to v každej ich etape. Výhodou je aktívna spoluúčasť strán pri hľadaní riešenia tak, aby sa z nezmieriteľných a zabarikádovaných protivníkov na začiatku mediácie postupne stávali strany spolupracujúce a navzájom ústretové. V prípade kladného výsledku procesu pripraví mediátor záverečnú Dohodu o mediácii, ktorá je právne záväzná a môže získať exekučný titul formou notárskej zápisnice, alebo schválením súdu v podobe súdneho zmieru. Samozrejme, nie každý prípad je vhodný na riešenie formou mediácie. Nemálo sporov je nevyhnutné riešiť adjudikatórne, teda súdnym rozhodnutím. Aj v tomto smere by mal byť mediátor odborne zdatný a pripravený vyhodnotiť spor ako nevhodný na mediáciu a odporučiť stranám, aby sa obrátili na príslušný súdny orgán (vrátane rozhodcovského súdu). Na druhej strane je však dôležitá aj pozícia sudcu, ktorý môže po naštudovaní spisu odporučiť stranám, aby využili inštitút mediácie, poučiť strany o jej konzekvenciách a procesnej pozícii v súdnom konaní, rovnako aj o skutočnosti, kde sa nachádza zoznam certifikovaných mediátorov (webová stránka Ministerstva spravodlivosti SR, resp. Informačné kancelárie na súdoch).
Mediácia v samospráve
Mediácia má v činnosti samospráv obcí a miest ambíciu prezentovať svoje možnosti nielen ako spoločensko-právny fenomén s akcentom na riešenie problémových situácií v danom teritóriu, ale súčasne ako prevencia v rámci predchádzania sporov. Sú to totiž práve zastupiteľstvá so svojím bezprostredným kontaktom s občanom, ktoré majú potenciál a predpoklad byť komplexným šíriteľom možností tohoto najprepracovanejšieho spôsobu alternatívneho riešenia sporov. Mediácia zároveň prináša sociálnu službu, ktorá ponúka nový rozmer aktívnej občianskej participácie na živote spoločnosti; slúži ako účinná forma pomoci občanom, ktorí hľadajú a majú záujem využiť iné ako adjudikatórne spôsoby riešenia sporov, občanom vo finančnej núdzi, resp. občanom s nižším vzdelaním a právnym vedomím. Prostredie samospráv je jednoznačne ideálny terén pre mediáciu, v ktorom sa môže naplno prejaviť jej procesný a obsahový potenciál aj pri prevencii riešenia sporov. Obyvateľom obce, ktorí sa dostali do problémovej situácie a väčšinou kontaktujú starostu, resp. iného člena samosprávy so žiadosťou o radu, resp. pomoc, môže ponúknuť ďalší, väčšinou nepoznaný rozmer.
Žiaľ, podľa skúseností mediátorov pôsobiacich v samosprávach, len asi každý štvrtý starosta na Slovensku má aspoň elementárnu vedomosť o existencii inštitútu mediácie a aj v prípade ich snahy o angažovanie sa v spore väčšinou nedisponujú základným manuálom, ktorým by dokázali vhodne a primerane vstúpiť do jeho riešenia. Súčasne treba však objektívne konštatovať, že pri podobných ambíciách sú zároveň limitovaní zákonom.
Vo fáze hľadania najoptimálnejšieho (ak nie je príliš smelé použitie prívlastku najideálnejšieho) riešenia sporu, ponúka svoje služby práve mediácia a kvalitný/kompetentný mediátor. Túto ambíciu by mala súčasne sprevádzať aj informačná kampaň zameraná nielen na výhody mediácie, (ale vzhľadom na objektívnosť aj na jej limity) na spôsob jej implementácie do práce samosprávy, ale napríklad predstaviť mediáciu ako pozitívnu životnú filozofiu použiteľnú pri práci ľuďmi, akcentovať napríklad jej úlohu pri získaní a zachovaní dôvery a dobrých vzťahov medzi orgánmi samosprávy a občanm
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.