Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Manažment investícii do verejnoprospešných projektov v kontexte globálnej krízy

Dátum:

Manažment investícii do verejnoprospešných projektov v kontexte globálnej krízy
Investičné a finančné rozhodovanie o investíciách - koľko, do čoho, kedy a ako investovať finančné prostriedky - patrí k najdôležitejším strategickým rozhodovaniam manažmentu územných samospráv, miest a obcí, nakoľko sú rozhodnutiami o budúcom rozvoji a efektívnom využívaní ich majetku. Procesy investičného rozhodovania vo verejnom sektore, týkajúce sa miest a obcí, sú v aktuálnych zložitých ekonomických podmienkach a v dôsledku procesov globálnej krízy veľmi dôležité z viacerých hľadísk. Na jednej strane predstavujú pre mestá a obce značné riziká v podobe neistej budúcnosti v tom, či plánovaná investícia bude realizovateľná, spoločensky užitočná a pre obec ekonomicky a finančne udržateľná. Na druhej strane sa investícia javí ako nevyhnutná k ďalšiemu rozvoju mesta, obce či regiónu.
Z uvedených skutočností vyplýva, že problematika
finančného rozhodovania a financovania verejnoprospešných investičných projektov
je taktiež veľmi špecifická, nakoľko je spojená s vysokými nákladmi. Kto má poskytnúť finančné zdroje na takéto projekty, v akej forme - verejné dotácie štátu a EÚ alebo úverové zdroje bankového sektora? A ako ohodnotiť efektívnosť takto vynaložených zdrojov? Sú investície do verejnoprospešných projektov pre mestá a obce v súčasnej zložitej ekonomickej situácii a neistého vývoja nevyhnutné - áno či nie? Čo je potrebné najviac a čo môže priniesť občanom a spoločnosti najväčší úžitok? Manažment miest a obcí pri verejnoprospešných projektoch často rozhoduje o použití finančných prostriedkov najmä z verejných zdrojov, a preto zodpovedá za účelnosť a hospodárnosť ich využitia občanom. To zároveň kladie vysoké nároky na profesionalitu, znalosti a odbornosť manažmentu pri posudzovaní ekonomických nákladov a prínosov verejných projektov.
Značne náročná je aj
problematika hodnotenia efektívnosti verejnoprospešných investičných projektov
v tom, že tieto projekty majú prinášať širší verejný a spoločenský prospech, a nie je možné ich hodnotiť iba na základe finančných hotovostných tokov, ako je to u projektov v komerčnej sfére. Sú projekty predstavujúce verejné zákazky vo verejnej sfére, zmyslom ktorých je zvyšovanie verejných úžitkov a spoločenských efektov pre rôzne ekonomické subjekty, a nie primárne generovanie a maximalizácia zisku alebo
cash flow
investora. Rozdiel oproti investíciám realizovaným v komerčnej sfére je preto zásadný.
Projektový prístup,
pre ktorý je typické sledovanie, meranie a hodnotenie účelu, cieľa a finálnych ekonomických efektov vynakladaných finančných prostriedkov, je jedným z princípov moderných reforiem v tejto oblasti aj vo verejnom sektore. Podstatou
ekonomického prístupu k
analýze a hodnoteniu verejnoprospešných projektov je použitie kritéria racionality konania všetkých zúčastnených subjektov. Zásadným kritériom pri hodnotení a poskytovaní verejných úžitkov je ovplyvnenie kvality života obyvateľov obce alebo regiónu uvedenou investíciou. Častým problémom v praxi je, ako kvantifikovať verejné úžitky a spoločenské efekty z takýchto investícií.
Jednou z metód hodnotenia efektívnosti verejných projektov a spoločenských efektov je
CBA -
Cost Benefit Analysis
- Analýza nákladov a prínosov/úžitkov
(CBA). CBA obsahuje aj postupy riešenia uvedených problémov a býva nevyhnutnou súčasťou finančnej analýzy verejnoprospešných projektov. V praxi predstavuje CBA veľmi vhodný nástroj manažérskeho ekonomického rozhodovania vo verejnom sektore a merania kvality verejných služieb. Používa sa napr. pri projektoch verejnej infraštruktúry (výstavba ciest, diaľnic, mostov), u ktorých nie je prvoradým zmyslom maximalizácia zisku, ale zvýšenie celospoločenských úžitkov pre všetky subjekty, ktorých sa realizácia projektu týka a môže sa ich akýmkoľvek spôsobom dotknúť. Preto sa do hodnotenia projektu okrem ekonomických a finančných nákladov a výnosov započítavajú tiež
sociálno-ekonomické náklady
a výnosy, ktorých príjemcovia, resp. platitelia, nie sú len osoby spojené s projektom (
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.