Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Legislatívne východiská zostavenia záverečného účtu obce

Dátum:

Legislatívne východiská zostavenia záverečného účtu obce
Ing.
Ingrid
Veverková
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"), ktorý vymedzuje postavenie obcí a jej orgánov, ich práva a povinnosti pri výkone samosprávnych funkcií obce, neustanovuje povinnosť obce zostaviť na konci rozpočtového roka záverečný účet obce. Zákon o obecnom zriadení len vymedzuje v § 11 ods. 4 písm. b) kompetenciu obecného zastupiteľstva schvaľovať záverečný účet obce a v § 9 ods. 2 povinnosť obce zverejniť záverečný účet rovnakým spôsobom ako rozpočet obce, t.j. pred jeho schválením najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce.
Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu obce je zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy"). Tento zákon je základným finančným zákonom územnej samosprávy; ide o legislatívnu normu, ktorá okrem iných skutočností podrobne upravuje zostavenie záverečného účtu obce, jeho náležitosti a obsah.
Pre hospodárenie obce je charakteristické dodržiavanie zákonných princípov a zásad, z ktorých najcharakteristickejším princípom je hospodárenie obce v súlade so schváleným rozpočtom. Rozpočet je pre obec základným programovým dokumentom, na základe ktorého plánuje realizáciu a finančné zabezpečenie úloh a povinností, ktoré plní v súlade s osobitnými predpismi. Obec je povinná v priebehu celého rozpočtového roka sledovať a monitorovať svoje hospodárenie, vykonávať zmeny schváleného rozpočtu podľa vývoja plnenia príjmov a čerpania výdavkov.
Po skončení rozpočtového roka má obec povinnosť zostaviť a obecnému zastupiteľstvu predložiť na schválenie záverečný účet.
Overenie účtovnej závierky a hospodárenia obce audítorom
Podľa § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec je povinná dať si overiť účtovnú závierku podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. Podľa § 19 ods. 1 písm. c) cit. zákona riadnu individuálnu účtovnú závierku musí mať overenú audítorom účtovná jednotka, ktorej túto povinnosť ustanovuje osobitný predpis; v tomto prípade ide o § 9 ods. 4 zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého ročnú účtovnú závierku obce overuje audítor a audítor overuje aj ďalšie skutočnosti ustanovené osobitným zákonom; osobitným zákonom je aj zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého pri overovaní účtovnej závierky je povinnosťou audítora overiť hospodárenie obce podľa ich rozpočtu, hospodárenie s ostatnými finančnými prostriedkami, stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania.
Ak audítor zistí porušenie zákonných povinností pri overovaní skutočností, ktoré mu ukladá zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, musí toto porušenie písomne nahlásiť Ministerstvu financií SR. Ministerstvo financií alebo ním poverená správa finančnej kontroly sú oprávnení preveriť si skutočnosti oznámené audítorom; pri tejto kontrole postupuje ministerstvo financií alebo správa finančnej kontroly primerane podľa zákona č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
! Upozornenie:
V tejto súvislosti upozorňujeme na novelizovaný ods. 3 v § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
(zákon č. 426/2013 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.),
podľa ktorého „obec a vyšší územný celok sú povinní dať si overiť účtovnú závierku podľa osobitného predpisu. Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje tiež dodržiavanie povinností podľa § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy".
Zostavenie záverečného účtu, zákonné náležitosti a obsah záverečného účtu
Podľa §16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.
Záverečný účet sa zostavuje ako hodnotiaca správa, ktorá podáva komplexný obraz o hospodárení obce v príslušnom rozpočtovom
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.