Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kontrolná činnosť hlavného kontrolóra obce
Dátum:
Kontrolná činnosť hlavného kontrolóra obce
Ing.
Ingrid
Veverková
Cieľom nasledujúcej série príspevkov bude poskytnúť hlavným kontrolórom právny rámec a
metodickú pomoc pri vykonávaní kontrolnej činnosti tak, ako je vymedzená v príslušných
zákonoch.
V jednom z minulých príspevkov sme uviedli vo všeobecnosti právny rámec odborného výkonu
činnosti hlavného kontrolóra.
Od hlavného kontrolóra sa vyžaduje výborná znalosť základných právnych predpisov, ktoré
upravujú ním kontrolované oblasti v rámci rozsahu jeho kontrolnej pôsobnosti (hospodárenie s
majetkom a majetkovými právami obce, najmä rozpočtovými prostriedkami, hospodárenie organizácií
ktoré obec zriadila a organizácií, ktoré založila, verejné obstarávanie, vykonávanie predbežnej a
priebežnej kontroly a pod.).
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
z. n. p. vymedzuje rozsah kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra; podľa
§ 18d cit. zákona hlavný kontrolór:
-
kontroluje zákonnosť, účinnosť, hospodárnosť a efektívnosť pri hospodárení a
nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa
osobitných predpisov (majetok štátu),
-
kontroluje plnenie príjmov, čerpanie výdavkov a vykonávanie finančných operácií
obce,
-
kontroluje vybavovanie sťažností a petícií,
-
kontroluje dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení
obce a interných predpisov obce,
-
kontroluje plnenie uznesení obecného zastupiteľstva a ďalších úloh ustanovených
osobitnými predpismi.
Hlavný kontrolór podľa zákona č. 502/2001
Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n.
p. (ďalej len „zákon č. 502/2001 Z.z.“) vykonáva
následnú finančnú kontrolu (ďalej len „kontrola“), ktorou podľa
§ 11 cit. zákona overuje:
-
objektívny stav kontrolovaných skutočností a ich súlad s osobitnými predpismi,
medzinárodnými zmluvami, ktorými je SR viazaná a na základe ktorých sa SR poskytujú prostriedky zo
zahraničia, rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia
so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými
prostriedkami,
-
dodržanie podmienok na poskytnutie verejných prostriedkov a dodržanie podmienok ich
použitia,
-
vykonanie predbežnej finančnej kontroly,
-
dodržanie zákonného postupu pri výkone priebežnej finančnej kontroly,
-
splnenie opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených finančnou kontrolou a
odstránenie príčin ich vzniku.
Kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri
hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami
V prvom príspevku tejto série sa zameriame na právny rámec pri kontrole zákonnosti,
účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami, pri
kontrole dodržania podmienok na poskytnutie verejných prostriedkov a dodržania podmienok ich
použitia.
Hlavný kontrolór touto kontrolou overuje objektívny stav kontrolovaných skutočností a ich
súlad s osobitnými predpismi, medzinárodnými zmluvami, rozhodnutiami vydanými na základe osobitných
predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti
a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami.
Zákon č. 523/2004
Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy
K osobitným predpisom patrí okrem iných najmä zákon č.
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č.
523/2004 Z.z.“). V tomto príspevku sa budeme venovať
vybraným ustanoveniam cit. zákona a ich aplikácii v kontrolnej činnosti hlavného
kontrolóra.
Na úvod si zadefinujme predmet zákona č. 523/2004
Z.z. Ide o základný finančný zákon verejnej správy, ktorý vymedzuje a upravuje:
-
rozpočet sektora verejnej správy, osobitne štátny rozpočet, vzájomné finančné a s
nimi súvisiace vzťahy v rámci verejnej správy a tieto vzťahy k ostatným subjektom,
-
rozpočtový proces, postavenie subjektov verejnej správy v rozpočtovom procese,
pravidlá rozpočtového hospodárenia, funkciu a zostavovanie štátneho záverečného účtu a súhrnnej
výročnej správy Slovenskej republiky,
-
zriaďovanie a hospodárenie rozpočtových a príspevkových organizácii,
-
zodpovednosť štatutárnych orgánov subjektov verejnej správy za hospodárenie s
verejnými prostriedkami.
Zákon č. 523/2004 Z.z. vymedzuje základné
pojmy, s ktorými hlavný kontrolór pracuje (subjekty verejnej správy, verejné prostriedky),
ustanovuje rozpočtové pravidlá, zodpovednosť za hospodárenie, porušenie finančnej
disciplíny.
Subjekty verejnej správy
Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou sú právnické osoby verejnej
správy podľa § 3 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z.z.;
v cit. ustanovení je vymedzené, kto je subjektom verejnej správy – ide o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.