Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kontrola zákonnosti poskytovania preddavkov z verejných prostriedkov
Dátum:
Kontrola zákonnosti poskytovania preddavkov z verejných
prostriedkov
Ing.
Ingrid
Veverková
Hlavný kontrolór pri kontrole zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri
hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami overuje objektívny stav kontrolovaných skutočností
a ich súlad s osobitnými predpismi, medzinárodnými zmluvami, rozhodnutiami vydanými na základe
osobitných predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti,
efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami.
K týmto osobitným predpisom patrí najmä zákon č.
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č.
523/2004 Z.z."). Práve vybraným ustanoveniam tohto
zákona a ich aplikácii v kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra sa venoval úvodný príspevok, v
ktorom sme si zadefinovali predmet zákona č. 523/2004
Z.z., pojmy verejné prostriedky a subjekty verejnej správy a rozobrali sme niektoré zo
základných pravidiel rozpočtového hospodárenia.
K základným rozpočtovým pravidlám podľa § 19
zákona č. 523/2004 Z.z., ktorých uplatňovanie a dodržiavanie hlavný kontrolór preveruje v
rámci kontrolnej činnosti (okrem zásady účelovosti, časovosti, hospodárnosti, efektívnosti a
účinnosti použitia verejných prostriedkov, ktoré sme rozoberali v minulom príspevku) patrí
povinnosť:
-
čerpať verejné prostriedky v rozsahu plnenia úloh, ktoré sú zahrnuté v rozpočte
subjektu verejnej správy,
-
nezaväzovať sa v bežnom rozpočtovom roku na také úhrady, ktoré subjekt verejnej
správy nemá zabezpečené v rozpočte na bežný rozpočtový rok a ktoré zaťažujú nasledujúce rozpočtové
roky z dôvodu nedostatku zdrojov v bežnom rozpočtovom roku,
-
použiť verejné prostriedky len na krytie nevyhnutných potrieb a opatrení
vyplývajúcich z osobitných predpisov,
-
dodržiavať zákonné pravidlá (zákonné obmedzenia) pri poskytovaní preddavkov z
verejných prostriedkov.
V tomto príspevku rozoberiem pravidlá poskytovania preddavkov z verejných prostriedkov
tak, ako ich vymedzuje zákon č. 523/2004 Z.z. ako
základná právna úprava pre kontrolu zákonnosti poskytovania preddavkov z verejných
prostriedkov.
Poskytovanie preddavkov z verejných
prostriedkov
Verejné prostriedky môžu subjekty verejnej správy, t.j. aj obce a nimi zriadené rozpočtové
a príspevkové organizácie používať na krytie nevyhnutných potrieb a opatrení vyplývajúcich z
osobitných predpisov, napríklad prostriedky štátneho rozpočtu je možné použiť len na účely, na ktoré
boli ustanovené zákonom o štátnom rozpočte alebo osobitnými predpismi (napr. zákon č.
461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v z. n. p.), obce
používajú svoje prostriedky podľa príslušných ustanovení zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., vyššie
územné celky podľa zákona č. 302/2001 Z.z. o
samospráve vyšších územných celkov v z. n. p. (zákon o samosprávnych krajoch).
Subjekt verejnej správy je povinný pri používaní verejných prostriedkov zachovávať
hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Štatutárny orgán subjektu verejnej správy je
povinný zabezpečiť, aby sa verejné prostriedky uvoľňovali iba v takej výške, aká zodpovedá rozsahu
plnenia úloh zahrnutých v rozpočte subjektu verejnej správy. Zodpovednosť za hospodárenie s
verejnými prostriedkami majú aj právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné
prostriedky, tieto subjekty sú rovnako povinné pri používaní verejných prostriedkov zachovávať
hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.
Pri používaní verejných prostriedkov v praxi dochádza často k situáciám, kedy verejné
prostriedky nie sú uvoľňované z rozpočtu subjektu verejnej správy v závislosti od vecného plnenia
dodávok výkonov a tovarov (napríklad úhrady faktúr po dodávkach tovarov, služieb a iných výkonov, po
vykonaní opráv a údržby, po realizácii investičných akcií a pod.). Prax čoraz častejšie prináša
situácie, keď subjekty verejnej správy poskytujú v rámci dodávateľsko-odberateľských vzťahov
zmluvnému partnerovi preddavky z verejných prostriedkov.
Subjekty verejnej správy, ako aj právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú
verejné prostriedky, môžu poskytovať preddavky podľa:
-
zákona č. 523/2004
Z.z.,
-
osobitných predpisov, napríklad zákon č.
233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej
činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v z. n. p., zákon č. 99/1963 Zb.
Občiansky súdny poriadok v z. n. p. , zákon č.
586/2003 Z.z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona
č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon) v z. n. p., zákon č.
7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
-
medzinárodných zmlúv,
-
právne záväzných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
Podmienky poskytovania preddavkov z verejných prostriedkov podľa zákona
č. 523/2004 Z.z.
Poskytovanie preddavkov z verejných prostriedkov je zo zákona č.
523/2004 Z.z. možné, cit. zákon to nevyl
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.