Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Komunikujete s úradmi elektronicky?
Dátum:
Komunikujete s úradmi elektronicky?
Elektronizácia verejnej správy a územnej samosprávy je jedným z kľúčových nástrojov na
zefektívnenie poskytovania kvalitnejších verejných služieb, na širšie včlenenie občanov do diania
spoločnosti a na zvýšenie transparentnosti práce samosprávy.
Využívanie moderných informačných a komunikačných technológií v územnej samospráve nie je
v súčasnej dobe na úrovni zodpovedajúcej aktuálnym trendom a možnostiam v tejto oblasti.
Napriek skutočnosti, že práve územná samospráva poskytuje značné množstvo služieb pre občanov a
podnikateľské subjekty priamo v jednotlivých regiónoch, súčasný stav je charakteristický
nejednotnosťou postupu elektronizácie územnej samosprávy z pohľadu celkovej koncepcie informatizácie
verejnej správy v SR, nedostatkom finančných a personálnych zdrojov, ako aj nedostatočným využívaním
finančných prostriedkov z grantových programov a zo štrukturálnych fondov Európskej únie.
Regionálne disparity v oblasti informatizácie územnej samosprávy sa prejavujú nielen na úrovni
jednotlivých regiónov, ale aj na úrovni veľkostnej kategórie miest a obcí, pričom najhoršia situácia
sa vyskytuje v malých obciach. Takmer všetky mestá majú v súčasnosti vytvorené primerané
technologické, technicko-systémové aj aplikačné podmienky na zabezpečenie výkonu kľúčových
kompetencií a administratívnych služieb územnej samosprávy v zmysle platnej legislatívy. Absentujú
však niektoré aplikácie pre oblasť riadenia správy dokumentov, oblasť krízového manažmentu - systém
podpory riadenia bezpečnostných a krízových situácií, podpora geografických informácií a pod.,
prípadne používané aplikácie netvoria jeden komplexný informačný systém.
Špecifiká informatizácie v územnej samospráve
V súčasnosti mnohé aktivity územnej samosprávy vyžadujú interakciu s inými zložkami verejnej
správy, najmä štátnej správy na viacerých úrovniach. Preto proces informatizácie územnej samosprávy
by mal byť úzko koordinovaný s budovaním elektronických služieb verejnej správy (eGovernment) na
úrovni centrálnej vlády, kde má príslušné štátne kompetencie predovšetkým Ministerstvo financií SR.
Interoperabilita jednotlivých informačných systémov na horizontálnej aj vertikálnej úrovni verejnej
správy je zatiaľ veľmi problematická. Z pohľadu obcí je potrebné znížiť administratívnu náročnosť
vybavovania žiadostí obyvateľstva prostredníctvom implementácie moderných komunikačných technológií,
modernizácie a elektronizácie procesov ich poskytovania.
Aplikáciou projektov zameraných na elektronizáciu verejných služieb by sa mala zvýšiť
transparentnosť miestnej samosprávy voči verejnosti, ako aj prístupnosť služieb pre klientov s
obmedzenou možnosťou osobných návštev.
Efektívne zavádzanie informačných technológií vo verejnej správe je vo všeobecnosti pomerne
komplexná úloha, a to bez ohľadu na segment, v ktorom sa realizuje. Informatizácia územnej
samosprávy prináša so sebou isté špecifiká objektívneho aj subjektívneho charakteru, ktoré sú dané
predovšetkým podceňovaním úlohy samosprávy pri budovaní elektronických služieb verejnej správy v
ostatných rokoch.
Medzi najvýraznejšie špecifiká patrí
:• heterogénne a zaostalé aplikačné vybavenie, možná náročnosť vzájomnej integrácie,
• heterogénny hardvér (systémové prostredie aj hardvérové vybavenie),
• problematická podpora IT štandardov,
• špecifické ľudské zdroje - IT gramotnosť,
• potreba predefinovania procesov.
Riziká pri zavádzaní IKT riešení v samospráve
sa vyskytujú v častom
preceňovaní nových technológií a ich možností, v nepochopení požiadaviek zo strany IT dodávateľa
(špecifickosť kompetencií samosprávy), v absencii regionálnych a lokálnych politických lídrov v
procese informatizácie a v častých kompetenčných zmenách.Medzi základné oblasti a aktivity informatizácie územnej samosprávy možno definovať
nasledovné:
Efektívne vnútorné fungovanie úradov
(Back Office)
Základným cieľom je dosiahnutie výrazného posunu vo využívaní IKT pri procesoch spracovania
dokumentov a pri internej komunikácii predstaviteľov a pracovníkov samosprávy.
Komplexné informačné systémy je v rámci návrhu koncepcie potrebné zamerať na účtovníctvo a
rozpočet, správu majetku samosprávy, legislatívu samosprávy, zber informácií obce, zavedenie
nástrojov na riadenie projektov a aktivít obce, ako aj riadenie ľudských, finančných a iných zdrojov
a pod.
Systém podpory riadenia krízových situácií
(Security & Crisis Support
Management System)
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.