Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Kompetenčné vzťahy medzi orgánmi obce
Dátum:
Kompetenčné vzťahy medzi orgánmi obce
„Je veľký rozdiel medzi životom, aký sa žije, a životom, aký by sa mal žiť. Tí, ktorí
prihliadajú len k tomu, čo by sa malo diať, a nie k tomu, čo sa skutočne deje, skôr zaniknú, než sa
udržia."
Niccoló MachiavelliPri spravovaní vecí verejných - z akejkoľvek pozície - čoraz častejšie narážame na
problémy s vymožiteľnosťou práva. Najlepšou cestou, ako takýmto situáciám predísť, je byť pripravený
a vyhnúť sa im - slušnosťou, múdrosťou, skúsenosťou. Za sedemnásť rokov intenzívnej práce v miestnej
samospráve som sa v praxi stretla s množstvom situácií, ktoré mnohokrát legislatíva rieši veľmi
nejasne alebo vôbec, preto čitateľom ponúkam niekoľko svojich praktických poznatkov, ktoré možno
budú užitočné. Ak máte sami skúsenosť, že zákon na niektoré veci nepamätá, alebo „narazíte" na
zvláštnu situáciu či problém, rada sa o váš poznatok podelím (janka.mahdakova@gmail.com) a možno
spoločne nájdeme riešenie.
Samospráva vo svojej podobe existuje na Slovensku už viac ako 20 rokov a legislatíva, ktorá
upravuje jej fungovanie, prešla viacerými dobrými aj menej dobrými zmenami. Roky skúseností
potvrdili, že ak sú vzťahy, ktoré zákon upravuje, dobré, je zákon poradcom, ak však nastanú
situácie, kedy vzťahy dobré nie sú, zákon sa stáva nevyhnutnosťou. Cieľom tohto exkurzu je zamerať
pozornosť na
vzájomné postavenie orgánov obce, ich konkrétne práva a povinnosti, akým
spôsobom je možné predísť hroziacemu problému a poukázať na zásadné zmeny, ktoré priniesla „veľká
novela“ zákona o obecnom zriadení v minulom
roku.
Postavenie územnej samosprávy na Slovensku je zakotvené v Ústave Slovenskej republiky (ďalej len
„ústava“). Štvrtá hlava ústavy definuje samosprávu, určuje jej práva, povinnosti, spôsob
financovania aj vzťah so štátom. Článok 69 ústavy určuje:
„(1) Orgánmi obce sú
a) obecné zastupiteľstvo
b) starosta obce,"
pričom zároveň definuje:„(2) Obecné zastupiteľstvo tvoria poslanci obecného zastupiteľstva. Poslancov volia na
štvorročné obdobie obyvatelia obce, ktorí majú na jej území trvalý pobyt. Voľby poslancov sa
uskutočňujú na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným
hlasovaním.
(3) Starostu obce volia obyvatelia obce, ktorí majú na jej území trvalý pobyt, na
základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním na štvorročné obdobie.
Starosta obce je výkonným orgánom obce; vykonáva správu obce a zastupuje obec navonok. Dôvody a
spôsob odvolania starostu pred uplynutím volebného obdobia ustanoví zákon."
Podrobne je fungovanie územnej samosprávy upravené v ust. zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení“). Vzhľadom na osobitné
postavenie Bratislavy ako hlavného mesta Slovenskej republiky štruktúru a postavenie jeho orgánov
upravuje zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste
Slovenskej republiky Bratislave v z. n. p. (ďalej len „zákon o Bratislave“) a vzájomné vymedzenie
vzťahov v meste Košice je riešené zákonom č. 401/1990
Zb. o meste Košice v z. n. p. (ďalej len „zákon o Košiciach“). Základom územnej samosprávy je
obec. Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok.
Obecné zastupiteľstvo
V zmysle § 11 zákona o obecnom zriadení obecné
zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách
obyvateľmi obce. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov
novozvoleného obecného zastupiteľstva na štyri roky.
Funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou starostu, zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej
bol zvolený a s niektorými špecifickými povolaniami podľa osobitného zákona.
Počet poslancov na celé volebné obdobie určí pred voľbami obecné zastupiteľstvo podľa počtu
obyvateľov obce, a to od 40 obyvateľov obce 3 poslanci po hranicu nad 100 000 obyvateľov obce 23 až
41 poslancov.
Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu
vyhradené:
a) určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva,
schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
b) schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet
obce, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu uzavretú za účelom združovania obcí
do združenia, rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej
finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu; v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu
vykonávať starosta,
c) schvaľovať územný plán obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života
obce,
d) rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladať miestny poplatok,
e) určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku a verejnej dávky a rozhodovať o
prijatí úveru alebo pôžičky,
f) vyhlasovať miestne
referendum
o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať
zhromaždenie obyvateľov obce,g) uznášať sa na nariadeniach,
h) schvaľovať dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení,
i) určiť plat starostu podľa osobitného zákona a určiť najneskôr 90 dní pred voľbami na celé
funkčné obdobie rozsah výkonu funkcie starostu; zmeniť počas funkčného obdobia na návrh starostu
rozsah výkonu jeho funkcie,
j) voliť a odvolávať hlavného kontrolóra obce (ďalej len „hlavný kontrolór“), určiť rozsah výkonu
funkcie hlavného kontrolóra a jeho plat, schvaľovať odmenu hlavnému kontrolórovi,
k) schvaľovať štatút obce, rokovací pori
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.