Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
K aplikácii pravidiel o zásadách odmeňovania poslancov
Dátum:
K aplikácii pravidiel o zásadách odmeňovania poslancov
Tento článok reaguje na opakované otázky pri aplikácii zákonných pravidiel upravujúcich
zásady odmeňovania poslancov. Nie je teda cieľom poskytnúť komplexný rozbor témy, ale upozorniť na
rizikové miesta tejto problematiky a ponúknuť odporúčania na ich preklenutie.
Postupne si rozoberieme nasledovné okruhy:
. základný právny rámec,
. pevné právne hranice odmeňovania poslancov,
. vzdanie sa odmeny poslanca,
. odmeňovanie zástupcu starostu,
. podklady pre výplatu odmien,
. iné odporúčania.
ZÁKLADNÝ PRÁVNY RÁMEC
Základné zákonné pravidlá upravujúce zásady odmeňovania poslancov sú v zákone č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení“), v širšom (ale stále
opodstatnenom) kontexte je potrebné brať na zreteľ aj pravidlá, ktoré obsahuje zákon č.
138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len
„zákon o majetku obcí“).
Zákon o obecnom zriadení upravuje otázku zásad odmeňovania poslancov na dvoch miestach:
Zákon o obecnom zriadení – výňatky § 11 ... (4) Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené ... k) schvaľovať štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov,... § 25 ... (9) Poslancovi možno poskytnúť odmenu najmä vzhľadom na úlohy a časovú náročnosť výkonu funkcie podľa zásad odmeňovania poslancov.
Tieto dve ustanovenia sú účelom a zameraním podstatne odlišné. Kým citované
ustanovenie z § 11 ods. 4 písm. k) odpovedá na
otázku pôsobnosti tak, že ide o vyhradenú pôsobnosť obecného zastupiteľstva, úprava v
§ 25 ods. 9 stanovuje zdanlivo jednoduchú, ale
súčasne kvalitatívne veľmi náročnú a jasnú požiadavku na to, ako sa má odmeňovanie poslancov
realizovať (len podľa týchto zásad) a čo by mali zásady odmeňovania poslancov najmä zohľadňovať
(úlohy a časovú náročnosť).
Otázka výhradnej pôsobnosti obecného zastupiteľstva v praxi vyvoláva niekoľko
aplikačných rizík:
Predovšetkým je to fakt, že poslanci obecného zastupiteľstva rozhodujú o svojom vlastnom
odmeňovaní. Je zrejmé, že v konštelácii orgánov obecnej samosprávy nie je k dispozícii iné a
zaručene lepšie riešenie, no na druhej strane nemožno nevidieť skutočnosť, že ide o priestor – síce
zákonom legitimizovaný, ale predsa len – na „kolektívny konflikt záujmov“, pretože poslanci
rozhodujú o osobných hmotných výhodách, ktoré im z výkonu verejnej funkcie vyplývajú.
Tento prvok sa v praxi prejavuje sklonom k preceňovaniu niektorých úloh, ktoré poslancom z výkonu
funkcie vyplývajú a k tolerantnejšiemu pohľadu na požiadavky efektívneho a účelného vynakladania
verejných prostriedkov. Ako pomerne frekventovaný príklad možno uviesť účasť na zasadnutí komisie
obecného zastupiteľstva, ktorá nevyústi do splnenia niektorých zákonom určených funkcií komisie
(t.j. do poradného stanoviska, do iniciatívneho návrhu alebo do výsledku kontroly). V takom prípade
je odmena poskytnutá aj za zasadnutie, ktoré je z pohľadu zákonom určených funkcií komisie
neproduktívne, čo sa javí z hľadiska hospodárneho nakladania s verejnými prostriedkami prinajmenšom
ako veľmi sporné.
Druhým aplikačne komplikujúcim efektom výhradnej pôsobnosti obecného zastupiteľstva je fakt, že v
prípade, ak zásady odmeňovania poslancov obsahujú nesprávne alebo sporné prvky, účinok odborných
hlasov sa vyčerpáva v prípadnom poradnom stanovisku, ktoré vyznieva voči poslancom ako „nepriaznivo
naklonené“. Takýto poradný hlas má potom len v ojedinelých prípadoch – ak majú poslanci vysokú mieru
preferencie verejného záujmu pred záujmom osobným a súčasne, ak dokážu vnímať tento konfliktný
podnet neosobne – šancu na odozvu, ktorá nebude negatívna.
Napokon tretím významným prvkom, ktorý aplikáciu výhradnej pôsobnosti obecného zastupiteľstva
komplikuje, je neprítomnosť reálnej právnej zodpovednosti. Vo všetkých ostatných prípadoch
vynakladania verejných prostriedkov je možné uplatniť buď zodpovednosť starostu ako štatutárneho
orgánu [napr. podľa § 2 ods. 2 písm. s) v
spojení s § 8 zákona č. 502/2001 Z.z. o finančnej
kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.] alebo v čiastkových
otázkach zverených do pôsobnosti zamestnancov ich zodpovednosť podľa pracovnoprávnych predpisov
(najmä podľa § 13a zákona č. 552/2003 Z.z. o
výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p.). Obdobná možnosť uplatniť zodpovednosť poslancov za
prípadné odmeňovanie podľa nesprávnych zásad odmeňovania poslancov nie je k dispozícii. Uvedomujem
si právne sporné miesta individuálnej zodpovednosti za rozhodnutia kolektívneho orgánu. No na druhej
strane sú dnes v dôsledku zákonných povinností zverejňované informácie o hlasovaní jednotlivých
poslancov [§ 5 ods. 2 písm. f) v spojení s
§ 5 ods. 8 zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom
prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n.
p.]. Sotva sa preto dá odmietnuť ako úplne neopodstatnená taká požiadavka, aby sa podpora
rozhodnutia o nehospodárnom alebo protiprávnom vynaložení verejných prostriedkov spojila s
primeranou zodpovednosťou.
Uvedomujem si, že uvedené skutočnosti nie sú použiteľné s bezprostredným a zaručeným výsledkom,
no ich úžitok môže nastať, ak sa využijú ako apel na poslancov obecného zastupiteľstva v tom smere,
aby sa slabé miesta súčasnej právnej úpravy nestávali priestorom pre ich zneužitie na osobný
prospech. Som presvedčený, že principiálny postoj v týchto otázkach v spojení s účinnou komunikáciou
voči verejnosti dokáže vytvoriť tlak, ktorý prípadné pokušenie poslancov k tolerantnejšiemu pohľadu
na vlastné odmeňovanie môže účinne eliminovať.
Pri popisovaní právneho rámca nemožno opomenúť, že zákon
o obecnom zriadení i zákon o majetku obcí
obsahujú veľmi zreteľnú, ale, žiaľ, akoby v praxi nedoceňovanú zákonnú povinnosť pri nakladaní s
majetkom obce, ktorá sa nepochybne vzťahuje i na v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.