Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Hlavný kontrolór a zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny

Dátum:

Hlavný kontrolór a zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny
Ing.
Ingrid
Veverková
V minulých príspevkoch sme sa venovali aplikácii zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy v kontrolnej činnosti hlavných kontrolórov. Tieto príspevky sa venovali problematike verejných prostriedkov a pravidlám hospodárenia s nimi, tzv. pravidlám rozpočtového hospodárenia. Keď existujú pravidlá rozpočtového hospodárenia, existuje aj možnosť ich porušovania a práve túto problematiku si rozoberieme v nasledujúcom príspevku.
Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy") ukladá subjektom verejnej správy, t.j. právnickým a fyzickým osobám zapísaným do registra organizácií vedeného Štatistickým úradom Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu (§ 19 až § 21 zákona č. 540/2001 Z.z. o štátnej štatistike v z. n. p.) a zaradeným vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu v ústrednej správe, v územnej samospráve a vo fondoch sociálneho poistenia a fondoch zdravotného poistenia
povinnosť dodržiavať základné rozpočtové pravidlá pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami.
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy súčasne konkretizuje a definuje zodpovednosť subjektov verejnej správy:
-
za hospodárenie s verejnými prostriedkami,
-
za porušenie finančnej disciplíny.
Poznámka:
Táto zodpovednosť sa vzťahuje aj na právnické a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, t.j. na subjekty mimo sektora verejnej správy (napr. podnikateľské subjekty, neziskové organizácie a pod.).
Zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa problematike zodpovednosti za hospodárenie s verejnými prostriedkami venuje v § 19 a § 30:
-
podľa § 19 ods. 3 - právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi a sú povinné pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia,
-
podľa § 19 ods. 4 - štatutárny orgán subjektu verejnej správy je povinný zabezpečiť, aby sa verejné prostriedky uvoľňovali iba v takej výške, aká zodpovedá rozsahu plnenia úloh zahrnutých v rozpočte subjektu verejnej správy,
-
podľa § 30 ods. 2 - za hospodárenie s verejnými prostriedkami zodpovedá štatutárny orgán subjektu verejnej správy.
Poznámka:
V súvislosti so zodpovednosťou subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami dávam do pozornosti ústavný zákon č. 493/2011 Z.z. o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý sprísňuje rozpočtové pravidlá pre územnú samosprávu, ktorá ako súčasť verejnej správy významnou mierou ovplyvňuje hospodárenie verejnej správy a najmä jej výsledok a výšku dlhu.
Zodpovednosť subjektov verejnej správy za porušenie finančnej disciplíny
Porušenie finančnej disciplíny sa v praxi uplatňuje od účinnosti zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy (od 1. januára 2005) a nadväzuje na rozpočtovú disciplínu, ktorú definoval zákon č. 303/1995 Z.z. o rozpočtových pravidlách v z. n. p., ktorý bol zrušený práve zákonom č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Povinnosť dodržiavať finančnú disciplínu sa vzťahuje na všetky verejné prostriedky, s ktorými nakladajú tak subjekty verejnej správy, ako aj subjekty mimo sektora verejnej správy (iné fyzické a právnické osoby), ktorým sa verejné prostriedky poskytujú.
Poznámka:
Finančná disciplína je vymedzená širšie ako bolo vymedzenie rozpočtovej disciplíny, vzťahuje sa nielen na hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami štátu, obce, vyššieho územného celku, štátneho fondu a rozpočtu Európskej únie vrátane odvodov Európskej únii (ako tomu bolo pri rozpočtovej disciplíne), ale sa uplatňuje na všetky prostriedky, s ktorými hospodária subjekty verejnej správy, ako aj na tie finančné prostriedky, ktoré subjekty verejnej správy poskytujú ďalším právnickým a fyzickým osobám v rámci svojej pôsobnosti, t.j. ktoré poskytujú mimo sektora verejnej správy (aj tieto prostriedky sa považujú za verejné prostriedky).
<
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.