Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Hlavný kontrolór a zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny
Dátum:
Hlavný kontrolór a zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými
prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny
Ing.
Ingrid
Veverková
V minulých príspevkoch sme sa venovali aplikácii
zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy v
kontrolnej činnosti hlavných kontrolórov. Tieto príspevky sa venovali problematike verejných
prostriedkov a pravidlám hospodárenia s nimi, tzv. pravidlám rozpočtového hospodárenia. Keď existujú
pravidlá rozpočtového hospodárenia, existuje aj možnosť ich porušovania a práve túto problematiku si
rozoberieme v nasledujúcom príspevku.
Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových
pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len
„zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy")
ukladá subjektom verejnej správy, t.j. právnickým a fyzickým osobám zapísaným do registra
organizácií vedeného Štatistickým úradom Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu
(§ 19 až § 21 zákona č. 540/2001 Z.z. o
štátnej štatistike v z. n. p.) a zaradeným vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou
pre Európsku úniu v ústrednej správe, v územnej samospráve a vo fondoch sociálneho poistenia a
fondoch zdravotného poistenia
povinnosť dodržiavať základné rozpočtové pravidlá pri hospodárení a
nakladaní s verejnými prostriedkami.
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy súčasne konkretizuje a definuje
zodpovednosť subjektov verejnej správy:
-
za hospodárenie s verejnými prostriedkami,
-
za porušenie finančnej disciplíny.
Poznámka:
Táto zodpovednosť sa vzťahuje aj na právnické a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú
verejné prostriedky, t.j. na subjekty mimo sektora verejnej správy (napr. podnikateľské subjekty,
neziskové organizácie a pod.).
Zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými
prostriedkami
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa problematike zodpovednosti za
hospodárenie s verejnými prostriedkami venuje v §
19 a § 30:
-
podľa § 19 ods. 3 - právnické
osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi a
sú povinné pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich
použitia,
-
podľa § 19 ods. 4 - štatutárny
orgán subjektu verejnej správy je povinný zabezpečiť, aby sa verejné prostriedky uvoľňovali iba v
takej výške, aká zodpovedá rozsahu plnenia úloh zahrnutých v rozpočte subjektu verejnej
správy,
-
podľa § 30 ods. 2 - za
hospodárenie s verejnými prostriedkami zodpovedá štatutárny orgán subjektu verejnej
správy.
Poznámka:
V súvislosti so zodpovednosťou subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými
prostriedkami dávam do pozornosti ústavný zákon č. 493/2011
Z.z. o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý sprísňuje rozpočtové pravidlá pre územnú samosprávu,
ktorá ako súčasť verejnej správy významnou mierou ovplyvňuje hospodárenie verejnej správy a najmä
jej výsledok a výšku dlhu.
Zodpovednosť subjektov verejnej správy za porušenie finančnej
disciplíny
Porušenie finančnej disciplíny sa v praxi uplatňuje od účinnosti
zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy (od
1. januára 2005) a nadväzuje na rozpočtovú disciplínu, ktorú definoval zákon č.
303/1995 Z.z. o rozpočtových pravidlách v z. n. p.,
ktorý bol zrušený práve zákonom č. 523/2004 Z.z. o
rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n.
p.
Povinnosť dodržiavať finančnú disciplínu sa vzťahuje na všetky verejné prostriedky, s
ktorými nakladajú tak subjekty verejnej správy, ako aj subjekty mimo sektora verejnej správy (iné
fyzické a právnické osoby), ktorým sa verejné prostriedky poskytujú.
Poznámka:
Finančná disciplína je vymedzená širšie ako bolo vymedzenie rozpočtovej disciplíny,
vzťahuje sa nielen na hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami štátu, obce, vyššieho územného
celku, štátneho fondu a rozpočtu Európskej únie vrátane odvodov Európskej únii (ako tomu bolo pri
rozpočtovej disciplíne), ale sa uplatňuje na všetky prostriedky, s ktorými hospodária subjekty
verejnej správy, ako aj na tie finančné prostriedky, ktoré subjekty verejnej správy poskytujú ďalším
právnickým a fyzickým osobám v rámci svojej pôsobnosti, t.j. ktoré poskytujú mimo sektora verejnej
správy (aj tieto prostriedky sa považujú za verejné prostriedky).
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.