Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Hlavný kontrolór a zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny - sankcie
Dátum:
Hlavný kontrolór a zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými
prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny — sankcie
Ing.
Ingrid
Veverková
V minulých príspevkoch sme riešili problematiku zodpovednosti subjektov verejnej správy
a právnických a fyzických osôb, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky za hospodárenie s verejnými
prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny, uviedli sme príklady jednotlivých porušení
finančnej disciplíny. V tomto príspevku upozorníme na sankcie za porušenie finančnej disciplíny a
ich uplatňovanie v podmienkach územnej samosprávy.
Sankcie za porušenie finančnej disciplíny a systém ich
uplatňovania
Sankcie za porušenie finančnej disciplíny a systém ich uplatňovania sú ustanovené v
§ 31 ods. 3 až 16 zákona č. 523/2004 Z.z. o
rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej
len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej
správy"). Sankcie za porušenie finančnej disciplíny sú rozlíšené podľa druhu a závažnosti
porušenia finančnej disciplíny - odvod, penále a pokuta.
Subjektom, ktorý porušil finančnú disciplínu, môže byť subjekt verejnej správy, ale aj
subjekt mimo sektora verejnej správy, ktorému verejné prostriedky poskytol subjekt verejnej
správy.
Subjekt verejnej správy
Sankcie za porušenie finančnej disciplíny sa subjektu verejnej správy ukladajú v prípadoch
porušenia finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1
písm. a) až i) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Súčasne v súlade s
§ 31 ods. 7 tohto zákona má subjekt verejnej
správy povinnosť uplatniť postup podľa osobitných predpisov - táto povinnosť sa vzťahuje na všetky
subjekty verejnej správy bez výnimky.
V prípadoch porušenia finančnej disciplíny podľa
§ 31 ods. 1 písm. j) až n) zákona o rozpočtových
pravidlách verejnej správy sa sankcie (odvod, pokuta a penále) neukladajú, ale subjekt
verejnej správy, ktorý porušil finančnú disciplínu, je povinný voči zamestnancovi zodpovednému za
porušenie finančnej disciplíny uplatniť postup podľa osobitných predpisov.
Subjekt mimo sektora verejnej správy
Sankcia za porušenie finančnej disciplíny sa subjektu mimo sektora verejnej správy ukladá
v prípadoch porušenia finančnej disciplíny podľa §
31 ods. 1 písm. a) až i) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Za porušenie
finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. j) až
n) zákona sa subjektu mimo sektora verejnej správy neukladá žiadna sankcia a na tento subjekt
sa nevzťahuje ani povinnosť podľa § 31 ods. 7 zákona o
rozpočtových pravidlách verejnej správy, t.j. subjekt mimo sektora verejnej správy nie je
povinný uplatniť voči zamestnancovi zodpovednému za porušenie finančnej disciplíny postup podľa
osobitných predpisov.
Uplatnenie postupov podľa osobitných
predpisov
Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy rozlišuje sankcie za porušenie finančnej
disciplíny od uplatnenia postupov podľa osobitných predpisov. Podľa
§ 31 ods. 7 tohto zákona subjekt verejnej
správy, ktorý porušil finančnú disciplínu, je povinný uplatniť voči zamestnancovi zodpovednému za
porušenie finančnej disciplíny postup podľa osobitných predpisov (napr. podľa zákona č.
311/2001 Z.z.
Zákonník práce, zákona č.
312/2001 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v z. n. p.). Postupy podľa osobitných predpisov sa uplatňujú pri každom porušení
finančnej disciplíny subjektom verejnej správy, a to voči zamestnancovi subjektu verejnej správy
zodpovednému za porušenie finančnej disciplíny.
V prípade subjektu verejnej správy je to povinnosť vyplývajúca zo zákona, v prípade
subjektu mimo sektora verejnej správy je to možnosť, ktorú môže, ale nemusí využiť.
Príklad č. 1:
V prípade zistenia porušenia finančnej disciplíny je obec (ako subjekt verejnej správy)
povinná uplatniť postup podľa osobitných predpisov. V praxi pôjde najčastejšie o vyvodenie
zodpovednosti podľa Zákonníka práce; pôjde napr. o
všeobecnú zodpovednosť zamestnanca za škodu. V súlade s
§ 179 Zákonníka práce zamestnanec zodpovedá
zamestnávateľovi za škodu, ktorú mu spôsobil zavineným porušením povinností pri plnení pracovných
úloh alebo v priamej súvislosti s ním. Zamestnávateľ je povinný preukázať zamestnancovo zavinenie
okrem prípadov uvedených v § 182 a
§ 185 (zodpovednosť zamestnanca za schodok na
zverených hodnotách, ktoré je zamestnanec povinný vyúčtovať a zodpovednosť zamestnanca za stratu
zverených predmetov). Zamestnanec zodpovedá aj za škodu, ktorú spôsobil úmyselným konaním proti
dobrým mravom.
***
Poznámka
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.