Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Hlavný kontrolór a sťažnosti
Dátum:
Hlavný kontrolór a sťažnosti
Hlavný kontrolór v rámci vykonávania kontrolnej činnosti v rozsahu ustanovenia
§ 18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
z. n. p. kontroluje vybavovanie sťažností a petícií. V niektorých prípadoch má hlavný kontrolór
povinnosť vybavovať sťažnosti, ak tak ustanovuje osobitný predpis, ktorým je zákon č.
9/2010 Z.z. o sťažnostiach.
V tomto príspevku si rozoberieme legislatívnu úpravu vybavovania sťažností, definíciu pojmu
sťažnosti, postup pri prijímaní a evidovaní sťažností.
Legislatívna úprava vybavovania sťažností
Postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení výsledku prešetrenia
sťažnosti alebo prekontrolovania sťažnosti upravuje
zákon č.
9/2010 Z.z. o sťažnostiach
(ďalej len
„zákon“), ktorý je účinný od 1.2.2010.Podľa tohto zákona postupujú orgány verejnej správy, ktorými sú:
- orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
- orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
- osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo
povinnostiach iných osôb.
Podľa cit. zákona postupujú aj iné orgány Slovenskej republiky (napr. Najvyšší kontrolný úrad
alebo Národná rada Slovenskej republiky), ak osobitný predpis neustanovuje inak.
Tento zákon ukladá orgánom verejnej správy povinnosť upraviť vybavovanie sťažností vlastným
vnútorným predpisom (§ 11 ods. 1); túto povinnosť
mali do šiestich mesiacov od nadobudnutia účinnosti zákona
(§ 26 ods. 3).
Definícia sťažnosti
Definícii sťažnosti treba venovať veľkú pozornosť, a to z dôvodu, že je veľmi dôležité správne
posúdiť, či podanie označené ako sťažnosť je naozaj sťažnosťou v zmysle zákona. Sťažnosť je podanie
a podanie sa vždy posudzuje podľa obsahu (a teda nie podľa názvu). V zákone je sťažnosť vymedzená
pozitívne (§ 3) aj negatívne
(§ 4).
Sťažnosť je
podľa § 3 ods. 1
zákona podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ“), ktorým:a) sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli
porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy,
b) poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie
je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
Ak podanie obsahuje viacero častí, z ktorých:
a) niektoré nie sú sťažnosťou podľa zákona, orgán verejnej správy tie časti podania, ktoré nie sú
sťažnosťou, sťažovateľovi nevráti, ale v oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti uvedie dôvody ich
neprešetrenia a vybaví iba tie časti podania, ktoré sú sťažnosťou podľa zákona,
b) všetky sú sťažnosťami podľa zákona, avšak na vybavenie niektorých nie je orgán verejnej správy
príslušný, orgán verejnej správy vybaví iba tie časti sťažnosti, na ktorých vybavenie je príslušný,
ostatné časti sťažnosti postúpi orgánu verejnej správy príslušnému na ich vybavenie.
Sťažnosťou
podľa § 4 ods. 1 písm.
a), b) zákona nie je
podanie
, ktoré:a) má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v ňom
jednoznačne vyjadrené, ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba
domáha,
b) poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo
vybavenie je upravené iným právnym predpisom, napríklad
Občiansky súdny poriadok,
Trestný poriadok, zákon č.
250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene
zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p.
Orgán verejnej správy podanie označené ako sťažnosť, ktoré ale nie je sťažnosťou podľa
§ 4 ods. 1 písm. a),
b) zákona:
- vráti tomu, kto ho podal, bezodkladne po tom, čo zistí, že nie je sťažnosťou, najneskôr do 30
pracovných dní od jeho doručenia, s uvedením dôvodu,
- nevráti tomu, kto ho podal, ak je ho príslušný vybaviť podľa iného právneho predpisu.
Sťažnosťou
podľa § 4 ods. 1 písm.
c) zákona nie je podanie
, ktoré je sťažnosťou podľa osobitného predpisu,
napríklad § 49 zákona č. 511/1992 Zb. o správe
daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p.,
§ 218a až § 218c zákona č. 233/1995 Z.z.
o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný
poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p.Orgán verejnej správy podanie, ktoré je sťažnosťou podľa osobitného predpisu ale na vybavenie
ktorej nie je príslušný:
- postúpi tomu, kto je na jeho vybavenie príslušný podľa osobitného predpisu najneskôr do 10
pracovných dní od jej doručenia a
- súčasne to oznámi tomu, kto ho podal.
Sťažnosťou
podľa § 4 ods. 1 písm.
d) zákona nie je podanie
, ktoré smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej
správy vydanému v konaní podľa iného právneho predpisu, nap
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.