Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Hlavný kontrolór a kontrola vybavovania sťažností

Dátum:

Hlavný kontrolór a kontrola vybavovania sťažností
V tomto príspevku konkrétne rozoberieme problematiku prešetrovania a vybavovania sťažností a objasníme jednu z ďalších povinností, ktoré hlavnému kontrolórovi vyplývajú z ust. § 18f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), a to povinnosť vybavovať sťažnosti, ak tak ustanovuje zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len "zákon o sťažnostiach").
Kontrola vybavovania sťažností
Zákon o sťažnostiach kontrolu vybavovania sťažností rieši v ust. § 23, podľa ktorého orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať vybavovanie sťažností a je oprávnený kontrolovať, či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia.
Orgány verejnej správy vykonávajú túto kontrolu podľa osobitných predpisov, a to podľa:
- ust. § 7 ods. 3 písm. c) zákona č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v z. n. p.,
- § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení,
- § 19c ods. 1 zákona č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p.
Podľa cit. ustanovenia v spojitosti s § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór kontroluje vybavenie sťažností.
Hlavný kontrolór pri kontrole vybavovania sťažností kontroluje dodržiavanie zákona o sťažnostiach a vnútorného predpisu, ktorý mala obec povinnosť vydať podľa § 26 ods. 3 tohto zákona do šiestich mesiacov od nadobudnutia účinnosti zákona.
Hlavný kontrolór je v prvom rade povinný preveriť, či obec vnútorný predpis vydala a či obec vedie v súlade s § 10 ods. 1 zákona o sťažnostiach centrálnu evidenciu sťažností (ďalej len "evidencia"), a to oddelene od evidencie ostatných písomností. Dôležité je, aby hlavný kontrolór preveril, či evidencia obsahuje zákonom stanovené údaje.
Ďalej kontroluje procesný postup vybavovania sťažností, najmä:
- spôsob posudzovania sťažností (t.j. či sú v evidencii evidované len podania, ktoré sú v zmysle zákona sťažnosťami),
- proces prijímania a odstupovania sťažností, ak obec nie je príslušná na ich vybavenie,
- či sťažnosť vybavoval príslušný orgán, na obci zamestnanec príslušný na jej prešetrenie a vybavenie,
- či v procese vybavovania sťažnosti boli dodržané všetky zákonné lehoty.
Rovnako kontroluje písomnosti vyhotovované pri prešetrovaní a vybavovaní sťažností, t.j. či spĺňajú zákonom stanovené náležitosti, najmä:
- či bol vyhotovený písomný záznam o ústnej sťažnosti a či obsahuje náležitosti podľa § 5 ods. 2, 3 a 4 zákona o sťažnostiach, t.j. meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu sťažovateľa/ názov a sídlo právnickej osoby (sťažovateľa), meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať, deň a hodinu vyhotovenia záznamu, názov a adresu orgánu verejnej správy, mená a priezviská zamestnancov, ktorí záznam vyhotovili, ako aj zamestnancov, ktorí boli prítomní pri ústnom podaní sťažnosti,
- či bola z prešetrenia sťažnosti vyhotovená zápisnica o prešetrení sťažnosti v súlade s § 19 zákona o sťažnostiach, t.j., či vyhotovená zápisnica má náležitosti, ktoré vyžaduje zákon a vnútorný predpis obce (ako napríklad označenie obce príslušnej na vybavenie sťažnosti, predmet sťažnosti, obdobie prešetrovania sťažnosti, preukázané zistenia, dátum vyhotovenia zápisnice, mená, priezviská a podpisy zamestnancov, ktorí sťažnosť prešetrili, určenie povinnosti určiť osobu zodpovednú za zistené nedostatky, prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku, predložiť prijaté opatrenia orgánu prešetrujúcemu sťažnosť, predložiť orgánu prešetrujúcemu sťažnosť správu o splnení opatrení a uplatnení právnej zodpovednosti, potvrdenie o odovzdaní a prevzatí dokladov),
- či bola sťažnosť vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi v súlade s § 20 zákona o sťažnostiach a či oznámenie obsahuje zákonom stanovené náležitosti (najmä údaj, či je sťažnosť opodstatnená alebo neopodstatnená, odôvodnenie výsledku prešetrenia sťažnosti, v prípade opodstatnenosti sťažnosti údaj, že boli uložené zákonom stanovené povinnosti pre obec, aby odstránila zistené nedostatky a príčiny ich vzniku.
Centrálna evidencia sťažností
Orgány verejnej správy sú povinné viesť centrálnu evidenciu sťažností oddelene od evidencie ostatných písomností.
Evidencia musí obsahovať najmä tieto údaje:
- dátum doručenia a dátum zapísania sťažnosti, opakovanej sťažnosti a ďalšej opakovanej sťažnosti,
- údaje podľa § 5 ods. 2 zákona o sťažnostiach – meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu sťažovateľa/ názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej konať za sťažovateľa – právnickú osobu,
- predmet sťažnosti,
- dátum pridelenia sťažnosti na prešetrenie a komu bola pridelená,
- výsledok prešetrenia sťažnosti,
- prijaté opatrenia a termíny ich splnenia,
- dátum vybavenia sťažnosti, opakovanej sťažnosti alebo odloženia ďalšej opakovanej sťažnosti,
- výsledok prekontrolovania predchádzajúcej sťažnosti alebo prešetrenia opakovanej sťažnosti,
- dátum postúpenia sťažnosti orgánu príslušnému na jej vybavenie,
- dôvody, pre ktoré orgán verejnej správy sťažnosť odložil,
- poznámku.
Otázka č. 1:
Eviduje sa v centrálnej evidencii sťažností opakovaná sťažnosť a ďalšia opakovaná sťažnosť?
Podľa § 21 zákona o sťažnostiach opakovaná sťažnosť a ďalšia opakovaná sťažnosť je sťažnosť toho istého sťažovateľa, v tej istej veci, ak v nej neuvádza nové skutočnosti. Podľa § 10 ods. 2 tohto zákona sa opakovaná sťažnosť a ďalšia opakovaná sťažnosť eviduje v roku, v ktorom bola doručená a v poznámke sa uvedie číslo sťažnosti,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.