Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Etický kódex zamestnanca vo verejnej službe

Dátum:

Etický kódex zamestnanca vo verejnej službe
V poslednom čase sa veľa hovorí o transparentnosti a otvorenosti správy vecí verejných a v rámci tejto o transparentnosti a otvorenosti štátnej správy, justície, ale aj samosprávy. Úroveň ich transparentnosti pritom záleží od viacerých veličín – napr. od množstva, obsahu poskytovaných informácií, kvality a efektivity mechanizmov na boj s korupciou, komunikácie s občanmi a pod.
V rámci správy vecí verejných sa taktiež postupne formujú nové etické hodnoty, ktoré majú za cieľ zvýšiť dôveru v činnosť správy vecí verejných a jej zamestnancov. Tieto etické hodnoty, resp. princípy bývajú zhrnuté v tzv. etických kódexoch. Etické kódexy, ktoré začínajú prijímať mnohé štátne orgány, či mestské a obecné úrady, sa postupne stávajú nástrojom (nie jediným) na boj s korupciou a nástrojom budovania dôvery v nestranný, správny a objektívny výkon verejnej správy.
Tento článok sa zameriava na etické kódexy, ktoré prijímajú zamestnávatelia pôsobiaci v tzv. verejnej službe (hlavne obce a mestá) a ktoré upravujú pravidlá správania sa zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme.
Definovanie pojmov
Zamestnanec vo verejnej službe
Zamestnancom vo verejnej službe, resp. zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme sa v súlade s § 2 ods. 1 zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z.z.“) rozumie
„fyzická osoba, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi uvedenému v § 1 ods. 2 pri výkone práce vo verejnom záujme, ako aj štatutárny orgán, ktorý je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi.“
Zamestnávateľ vo verejnej službe
Zamestnávateľom vo verejnej službe sa rozumie istý okruh zamestnávateľov, pre ktorých je typické, že sa činia vo veciach verejného záujmu.
Verejný záujem zákon č. 552/2003 Z.z. definuje ako záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech všetkým občanom alebo väčšine občanov.
V súlade s § 1 ods. 2 zákona č. 552/2003 Z.z. medzi zamestnávateľov pri výkone práce vo verejnom záujme zaraďujeme napríklad tieto subjekty: štátne orgány, obce, vyššie územné celky, právnické osoby zriadené zákonom, právnické osoby zriadené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom podľa osobitného zákona (napr. základné, stredné školy).
Pojem etický kódex zamestnanca verejnej služby
Zo širšieho pohľadu možno etický kódex definovať ako právnu normu, ktorá na základe všeobecne záväzných právnych predpisov, uznávaných a všeobecne uplatňovaných morálnych pravidiel či hodnôt spoločenského styku upravuje zásady správania zamestnanca pri vykonávaní práce vo verejnej správe, resp. vo verejnej službe.
Etickým kódexom sa rozumie súbor záväzných noriem správania sa zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme. Takýto kódex spravidla obsahuje základné pravidlá správania sa zamestnanca pracujúceho vo verejnej službe, ktoré je povinný dodržiavať z hľadiska etiky spoločenského styku s občanmi, právnickými osobami, s predstavenými a inými štátnymi zamestnancami či inými zamestnancami vo verejnej službe.
Ciele prijímania etických kódexov
V praxi sa vyskytujú mnohé prípady neetického správania, kedy pri konflikte záujmov súkromný záujem preváži nad záujmom verejným. K takýmto prípadom dochádza spravidla vtedy, keď zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme či verejne činným osobám nie je zrejmé, aké správanie sa od nich očakáva. Práve z toho dôvodu sa začali prijímať etické kódexy, ktoré zakotvujú určité etické štandardy. Prijímanie etických kódexov napomáha minimalizácii rizika konfliktu záujmov a minimalizuje mieru korupcie.
Cieľom prijímania etických kódexov zamestnávateľmi pri výkone práce vo verejnom záujme je definovanie pravidiel pre nestranný výkon verejnej správy, ktorý má položiť a budovať základy pre
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.