Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Dôvod hodný osobitného zreteľa ako forma štátnej a minimálnej pomoci

Dátum:

Dôvod hodný osobitného zreteľa ako forma štátnej a minimálnej pomoci
doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
advokát
Dňa 1. januára 2016 nadobudol účinnosť zákon č. 358/2015 Z.z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) - ďalej len "zákon o štátnej a minimálnej pomoci". Zákon o štátnej a minimálnej pomoci zavádza nové povinnosti obcí pri poskytovaní priamej aj nepriamej štátnej pomoci a minimálnej pomoci. Príspevok upozorňuje na jednu z oblastí, v ktorých obce nepriamu štátnu alebo minimálnu pomoc často poskytujú. Touto oblasťou je nakladanie s majetkom obce - prevod vlastníctva alebo nájom majetku obce - z dôvodu hodného osobitného zreteľa.
Podstata novej právnej úpravy
V oblasti právnej regulácie štátnej a minimálnej pomoci obce často nerešpektujú povinnosti ukladané im zákonnou úpravou. Dôvodom je nízke právne povedomie o jej existencii, prijatie novej zákonnej úpravy a aplikácia priamo záväzných európskych nariadení.
Zákon o štátnej a minimálnej pomoci zrušil a nahradil zákon č. 231/1999 Z.z. o štátnej pomoci v z. n. p. Podľa úpravy zákona, účinnej do 31.12.2015, mali obce povinnosti pri nakladaní s vlastníctvom obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa voči štátu oznamovaciu povinnosť, ktorú boli povinné plniť vo vzťahu k Ministerstvu financií Slovenskej republiky.
Podstata novej právnej úpravy štátnej pomoci a minimálnej pomoci podľa tohto zákona spočíva v nasledovnom:
1.
Mení sa orgán štátu, voči ktorému si obec plní povinnosti.
Týmto orgánom po 1.1.2016 je
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky ako tzv. koordinátor,
namiesto dovtedajšieho Ministerstva financií Slovenskej republiky.
2.
Dôsledne sa legálne rozlišuje: štátna pomoc a minimálna pomoc.
3.
Zavádza sa
povinnosť obce vopred pred poskytnutím po­moci požiadať
o
stanovisko Protimonopolný úrad Slovenskej republiky
k možnosti poskytnutia pomoci, a to žiadosťou s predpísaným obsahom.
4.
Vzniká
Centrálny register poskytnutej pomoci.
5.
Zavádza sa
povinnosť obce zaznamenať do Centrálneho registra poskytnutej pomoci údaje
o
poskytnutej pomoci
, a to prostredníctvom elektronického formuláru a v zákonom stanovenej lehote.
6.
Zavádzajú sa
prísne sankcie: do 35 000 €
za porušenie povinností obce podľa zákona o štátnej a minimálnej pomoci.
Základné pojmy novej právnej úpravy
Zákonodarcom používané pojmy sú pre obecnú samosprávu často "mätúce" a nabádajúce k nesprávnemu záveru, že právna regulácia "štátnej" pomoci sa ich netýka, keďže obce nie sú súčasťou štátnej správy.
Vo vnútroštátnom zákone o štátnej a minimálnej pomoci pojmy používané pojmy
"štátna" pomoc, "štátne" zdroje, "štátne" prostriedky
však predstavujú iba "preklad" terminológie práva Európskej únie. Je ich potrebné vykladať extenzívne. Rozširujúco zahŕňajú "verejnú pomoc", "verejné zdroje", "verejné prostriedky" - t.j. všetky zdroje verejného sektora vrátane sektora obecnej samosprávy.
Pomoc
je každé konanie, ktorým podnik získa
akúkoľvek hospodársku výhodu
, ktorú by nezískal za bežných trhových podmienok, teda bez zásahu verejnej správy. Rozlišujeme pritom
priamu pomoc
(
v peňažnej forme
- napr. dotácia) a
nepriamu pomoc
(
v nepeňažnej forme
- napr. úľava na dani, sankčnom penále).
Výhodu môže predstavovať aj akékoľvek oslobodenie podniku od hospodárskej záťaže.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Upozornenie:
Nepriamou pomocou podľa § 6 ods. 2 písm. d) zákona o št
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.