Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Dotácie poskytované z rozpočtu obce a finančná kontrola
Dátum:
Dotácie poskytované z rozpočtu obce a finančná
kontrola
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V príspevku reagujeme na novelu zákona č.
583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov (zákonom č. 91/2016 Z.z.
o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov - ďalej len
"zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb") vo
veci poskytovania dotácií z rozpočtu obce účinnú od 1. júla 2016. Rovnako sa v rámci tejto
problematiky vrátime k vykonávaniu finančnej kontroly pri poskytovaní dotácií z rozpočtu obce, a to
v súvislosti s vydaným "Metodickým usmernením sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií
Slovenskej republiky č. MF/010871/2016-1411 k
finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z.z.
o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov" účinným od 1. augusta
2016.
Obec v súlade s ust. zákona č. 583/2004 Z.z. o
rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy") môže poskytovať zo svojho rozpočtu dotácie, ktoré sú určené:
-
právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec,
-
inej obci/vyššiemu územnému celku (VÚC),
-
právnickej/fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorí majú sídlo alebo trvalý pobyt na
území obce alebo ktoré pôsobia, vykonávajú činnosť na území obce alebo poskytujú služby obyvateľom
obce.
Zákon o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy na rozdiel od zákona č. 523/2004 Z.z. o
rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách verejnej
správy") nešpecifikuje konkrétne podmienky poskytovania dotácií z rozpočtu obce, pričom toto
oprávnenie ponecháva na samosprávu v súlade s § 7 ods.
4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Zákon o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy určuje jedine komu a na aký účel možno dotáciu z rozpočtu poskytnúť:
-
právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec - v súlade s
§ 7 ods. 2 a sú účelovo určené na konkrétne
úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce,
-
inej obci/VÚC - v súlade s § 7 ods.
2 v prípade, ak iná obec/ VÚC vykonávajú niektoré úlohy pre obec, alebo ak ide o poskytnutie
pomoci pri likvidácii následkov živelnej pohromy, havárie alebo inej podobnej udalosti na jej
území,
-
právnickej/fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorí majú sídlo alebo trvalý pobyt na
území obce, alebo ktorí pôsobia, vykonávajú činnosť na území obce alebo poskytujú služby obyvateľom
obce.
Dotácie sa poskytujú v súlade s § 7 ods. 4
zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy za podmienok ustanovených všeobecne
záväzným nariadením (VZN) obce len na podporu všeobecne prospešných služieb, všeobecne prospešných
alebo verejnoprospešných účelov, na podporu podnikania a zamestnanosti.
Zákon o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy nedefinuje pojmy "verejný záujem" a "v prospech rozvoja obce" a je na obci, čo sa
všeobecne bude považovať za verejný záujem.
Pri definícii pojmov všeobecne prospešné služby a všeobecne prospešný alebo
verejnoprospešný účel cit. zákon odkazuje na § 2 ods. 2
zákona č. 213/1997 Z.z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z. n.
p. (ďalej len "zákon o neziskových
organizáciách") a napr. na § 2 ods. 3 zákona č.
34/2002 Z.z. o nadáciách a o zmene Občianskeho
zákonníka v z. n. p. (ďalej len "zákon o
nadáciách").
Podľa § 2 ods. 2 zákona o neziskových
organizáciách:
"všeobecne prospešné služby sú najmä:
-
poskytovanie zdravotnej starostlivosti,
-
poskytovanie sociálnej pomoci a humanitárna starostlivosť,
-
tvorba, rozvoj, ochrana, obnova a prezentácia duchovných a kultúrnych
hodnôt,
-
ochrana ľudských práv a základných slobôd,
-
vzdelávanie, výchova a rozvoj telesnej kultúry,
-
výskum, vývoj, vedecko-technické služby a informačné služby,
-
tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia
obyvateľstva,
-
služby na podporu regionálneho rozvoja a zamestnanosti,
-
zabezpečovanie bývania, správy, údržby a obnovy bytového
fondu."
Podľa § 2 ods. 3 zákona o nadáciách
verejnoprospešným účelom sa rozumie naj
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.