Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Doplnenie VZN

Dátum: Rubrika: Naša poradňa

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Je nevyhnutné aktualizovať VZN novým VZN, pokiaľ ide o doplnenie jedného krátkeho, jednoriadkového odseku, alebo by sme to mohli riešiť len dodatkom k VZN?

Text otázky napovedá, že je nevyhnutné najprv dôkladne objasniť kvalitu všeobecne záväzného nariadenia (ďalej len "VZN") ako normy a vyvodiť z toho potrebné závery terminologického charakteru.
Jedným z charakteristických pojmových znakov právnej normy je jej všeobecná záväznosť. VZN majú túto črtu zvýraznenú priamo v nadpise príslušného ustanovenia zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"):

Zákon o obecnom zriadení – výňatok

§ 6

Všeobecne záväzné nariadenia obce

(1) Obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia; nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.

(2) Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať nariadenie len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach. Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.

[Poznámka autora: Nariadenia podľa § 6 ods. 1 zákona o obecnom zriadení (v rámci originálnej pôsobnosti miestnej samosprávy) sú primárnymi normami zastupiteľského orgánu na miestnej úrovni. Nariadenia podľa § 6 ods. 2 (vo veciach delegovanej štátnej správy) sú sekundárnymi normami, ktorých vydanie je odvodené od splnomocnenia v zákone; majú preto nižšiu právnu silu a nesmú byť v rozpore aj s vymenovanými podzákonnými normami.]
Čiastkový záver č. 1
Nariadenie obce je právnou normou, ktorá sa od iných líši najmä tým, že jej územná pôsobnosť je ohraničená územím príslušnej obce (ide vlastne o "miestny zákon").
Právna úprava vydávania nariadení podľa § 6 zákona o obecnom zriadení je síce pomerne dôkladná v špecifikách VZN, prirodzene však neopakuje všetky legislatívne pravidlá tvorby právnych noriem, ktoré sú upravené v týchto dvoch predpisoch publikovaných v Zbierke zákonov:
-
Legislatívne pravidlá tvorby zákonov schválené uznesením NR SR č. 519 zo dňa 18. decembra 1996 a publikované pod č. 19/1997 Z. z.,
-
zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Podľa týchto prameňov sa čiastková úprava, zmena alebo doplnenie právnej normy robí formou novelizácie. (Pojem "dodatok" sa používa skôr pri zmluvách alebo úkonoch, ktoré nemajú kvalitu právnej normy.)
Čiastkový záver č. 2
Akýkoľvek zásah do obsahu právnej normy je nevyhnutné urobiť jej novelizáciou.
Ak chceme novelizovať VZN, nie je možné to urobiť úkonom nižšej kvality (napr. uznesením obecného zastupiteľstva), ktorý nemá všeobecnú záväznosť; inak povedané, právnu normu možno novelizovať len právnou normou rovnakej kvality.
Uvedené predpisy, ktoré podrobne rozpracúvajú proces legislatívnej tvorby, sú nevyhnutnou a praktickou inšpiráciou pre kvalitný legislatívny proces aj na úrovni obcí. Je preto nanajvýš užitočné sa s nimi oboznámiť a pri práci s VZN ich aplikovať.
Záver:
Akékoľvek, aj rozsahom malé doplnenie VZN vyžaduje jeho novelizáciu a z hľadiska správneho postupu je potrebné vydanie VZN, ktorým sa pôvodné VZN mení a dopĺňa.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.