Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obci (III.)
Dátum:
Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obci (III.)
(dokončenie z minulého čísla)
Overovanie bonity samospráv a ratingový systém
Štandardnou súčasťou úverového procesu je aj
analýza úverovej schopnosti
klienta.
Cieľom je zhodnotiť finančnú situáciu klienta a jej predpokladaný vývoj,
identifikovať riziká spojené s jeho financovaním. Výstupy analýzy sa využívajú ako podklad pre návrh
optimálnej štruktúry financovania, štruktúry zabezpečenia aj pre rozhodnutie, či a za akých
podmienok bude klientovi úver poskytnutý. Je potrebné upozorniť, že klient nie je hodnotený len pred
samotným poskytnutím úveru, ale jeho hospodárenie je aj pravidelne monitorované v priebehu celého
úverového vzťahu.Pri hodnotení bonity klientov, vrátane klientov zo strany samosprávneho sektora, v bankách
(venujúce pozornosť aj financovaniu samospráv) hrajú kľúčovú úlohu
interné ratingové
systémy
. Význam interných ratingov v poslednej dobe výrazne vzrástol v súvislosti s novými
predpismi o kapitálovej primeranosti súhrnne označovanými Basel II.
Interný
rating klienta môže byť kalkulovaný jednak na základe finančných, ale aj nefinančných údajov.Nefinančná zložka ratingu
býva zastúpená otázkami zameranými na stav
infraštruktúry, populačný vývoj, mieru nezamestnanosti, kvalitu účtovníctva, politickú stabilitu a v
neposlednom rade informačnú otvorenosť klienta zo strany samosprávy.Finančná časť ratingu
je založená na finančných ukazovateľoch kalkulovaných na
základe finančných výkazov klienta. Vo finančnom hodnotení sú zohľadnené faktory, ako napríklad
tvorba prevádzkového (bežného) prebytku, krytie dlhovej služby (t.j. istiny aj platených úrokov
spolu), zadlženosť, atď.Dôležitou súčasťou základného hodnotenia bonity klientov je aj posudzovanie tzv.
kreditných rizík
. Tie môžu byť vo všeobecnosti zoradené do dvoch kategórií, a to
ako všeobecné riziká alebo špecifické riziká. Všeobecné riziká
sú tie, ktoré
zasahujú všetky miestne samosprávy v krajine a týkajú sa ich silných ekonomických stránok a
stability, ako aj inštitucionálneho rámca, ktorý prerozdeľuje moc a zodpovednosť medzi národnú vládu
a samosprávny sektor. Špecifické riziká
sú tie, ktoré zohľadňujú stav a výkonnosť
jednotlivých miestnych samospráv.Ratingové faktory a ich analýza v samosprávnom sektore
Určenie základného hodnotenia bonity je prvým krokom pri prideľovaní ratingu miestnej samospráve.
Základné hodnotenie bonity je mierkou pravdepodobnosti, že miestna samospráva bude vyžadovať podporu
od tretej strany, ako je napr. národná vláda, vyššia úroveň samosprávy alebo sebe podobná
samospráva, aby predišla platobnej neschopnosti.
Pri určovaní
základného hodnotenia bonity miestnych samospráv
je používaných
viacero faktorov
. Tie zahŕňajú predovšetkým:• prevádzkové prostredie, tzn. národné faktory, ktoré majú vplyv na riziko ekonomickej,
finančnej, trhovej alebo politickej krízy,
• inštitucionálny rámec, ktorý predurčuje práva a povinnosti miestnych samospráv,
• finančná pozícia a výkonnosť,
• dlhový profil,
• kontrola a spôsob riadenia a
• hospodárska základňa.
Prevádzkové prostredie
sa odvoláva na národný, hospodársky a politický
kontext, v ktorom miestne samosprávy fungujú. Je sústredený okolo národných faktorov, ktoré majú
vplyv na riziko v širšej kríze hospodárstva, finančného trhu alebo politického prostredia. Finančná
výkonnosť miestnej samosprávy je obmedzená prostredím, v ktorom sa pohybuje. Pri vyhodnocovaní tohto
faktoru je nutné brať do úvahy aj náchylnosť štátu na systematický šok tým, že sa prehodnocujú jeho
súvzťažné okolnosti a nedávna hospodárska minulosť. V rámci takýchto analýz sa analyzuje relatívne
bohatstvo národného hospodárstva, jeho stabilita a celková efektívnosť vlády, pričom by sa malo brať
do úvahy aj riziko platobnej neschopnosti dlhopisov národnej vlády, ktoré môže spôsobiť krízu. Čím
silnejšie je národné prevádzkové prostredie, tým pozitívnejší je dopad na základné hodnotenie bonity
miestnych samospráv v danej krajine. Celková efektívnosť, stabilita a pružnosť inštitúcií národnej
vlády má tiež dopad na výkonnosť miestnej samosprávy. V prípadoch, kde sú verejné služby nízkej
kvality a byrokracia, ktorá ich poskytuje, má nízku reputáciu, výkonnosť individuálnych miestnych
samospráv môže byť týmto tiež veľmi ovplyvnená.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.