Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Dátové centrum obci a miest (II.)
Dátum:
Dátové centrum obci a miest (II.)
(Dokončenie z minulého čísla)
Ing.
Vladimír
Bolek
PhD.
Ekonomická univerzita v Bratislave
doc. Ing.
Anita
Romanová
PhD.
Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
V predchádzajúcej časti sme sa venovali
cieľu projektu "Informačný systém Dátového centra obcí a miest" a jeho aktivácii. V pokračovaní sa
dozviete o integrácii tohto projektu na Ústredný portál verejnej správy, tiež sa zaoberáme
jednotlivými modulmi, ktoré obciam umožnia zefektívnenie ich činností, konkrétne sú to napríklad
moduly "dane a poplatky", "evidencia", "podateľňa" atď.
Aké elektronické služby DCOM ponúka?
Dátové centrum obcí a miest prostredníctvom modulov umožní zainteresovaným obciam/mestám
poskytovať občanom a podnikateľom nasledovné elektronické služby (DEUS, 2015).
Komunikačné služby
Tieto služby umožňujú postupné pripájanie obcí/miest do Informačného systému DCOM. Z
hľadiska pridanej hodnoty pre používateľa obsahuje funkcie elektronickej pošty a webového riešenia
pre stránky používateľa. Z pohľadu podporných procesov ponúka pre obce/ mestá služby CallCentra a
Service - Desk-u.
Komunikačné služby obsahujú
3 moduly:
Verejný webový portál Informačného systému DCOM a Intranetový portál obce
-
reprezentuje verejný prístupový bod informačného systému. Pozostáva z dvoch sekcií: verejnej a
privátnej. Verejná sekcia nevyžaduje autentifikáciu a obsahuje informačné údaje s orientáciou na
zvýšenie informovanosti o projekte, prehľad o službách projektu DCOM, marketingový obsah,
prezentáciu funkcionality Informačného systému DCOM a funkcionality informačných systémov obce alebo
mesta a pod. Autentifikovaná časť je personalizovaná pre občanov a zamestnancov obce.Intranetový portál obce reprezentuje koncept intranetu v zmysle zostavenia prístupového a
agregačného bodu pre podporné a prevádzkové systémy obce. Jeho koncipovanie je orientované na
maximalizáciu efektivity pracovníka obce a prehľadnosť.
E-mailové služby
- sa poskytujú všetkým používateľom obecných/ mestských úradov s
dôrazom na kvalitu, efektivitu, pohodlie a bezpečnosť. Ich súčasťou sú aj antivírusové, resp.
antispamové brány, archivácia mailov, notifikačný manažment.Podporné procesy:
-
Modul CallCentrum
- predstavuje aplikačnú podporu na zabezpečenie funkcií
centra telefonickej podpory Informačný systém DCOM. Tento systém je neustále aktívny počas prevádzky
CallCentra. Mimo času výkonu je jeho úlohou informovať volajúceho o obmedzenej prevádzke služieb a
ponúknuť mu zaznamenanie telefonátu.-
Modul Service Desk
- poskytuje komplexnú podporu činností prevádzkovateľa
CallCentra, evidencie a správy technického vybavenia, ako aj evidencie a plánovania činnosti údržby
a obnovy. Je komplexným riešením na podporu a automatizáciu používateľských požiadaviek a manažment
služieb v širšom kontexte, ako len informačno-komunikačných služieb. Pre bežného používateľa
predstavuje jednotný kontaktný bod, pre nahlasovanie, monitorovanie a riešenie jeho požiadaviek a
problémov. Pre manažéra predstavuje silný nástroj na správu služieb v zmysle metodiky ITIL v rámci
celého ich životného cyklu. ITIL znamená súbor najlepších skúseností z praxe (best practice)
z oblasti ITSM (riadenia IT služieb). Z obsahu ITIL možno dedukovať, že obsah knižnice sa
infraštruktúre informačných technológií venuje len z pohľadu ich riadenia, a to vo vzťahu k službám
IT, nie k samotným technológiám.Informačné služby
Informačné služby z hľadiska občana umožňujú elektronickú komunikáciu v
9
moduloch:
Modul eDemokracia
zabezpečuje elektronickú komunikáciu úradu a zastupiteľstva obce s
občanmi v oblastiach, ktoré podporujú demokratické zapájanie obyvateľov do riadenia obce. Služby by
mali zvyšovať povedomie a participovanie občanov na správe vecí verejných, ako napr. vybavovanie
petícií, rôzne pripomienky a informačné služby, návrhy a pripomienky verejnosti, návrhy a
pripomienky obecnému/m
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.