Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Analýza obsahových súčasti organizačného poriadku spoločného obecného úradu (II.)
Dátum:
Analýza obsahových súčasti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
(II.)
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
(Dokončenie z minulého čísla)
V prvej časti príspevku som sa venoval všeobecnej charakteristike, právnej úprave
organizácie spoločného obecného úradu a procesu schvaľovania jeho organizačného
poriadku.
Obsahové súčasti organizačného poriadku SOcÚ možno označiť aj ako materiálno-právne
determinanty.
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu upravuje organizáciu a fungovanie
spoločného obecného úradu. Organizácia spoločného obecného úradu je totiž v úzkom súvise s aspektom
napĺňania jednotlivých konaní, ktoré sú výkonom delegovanej miestnej štátnej správy, t.j. procesy
prebiehajúce v rámci spoločných obecných úradov sú spôsobilé ovplyvňovať ich organizáciu, či už
vnútornú alebo vonkajšiu.
Organizačný poriadok SOcÚ musí v kontexte uvedeného obsahovať:
-
organizačnú štruktúru spoločného obecného úradu,
-
vzťahy spoločného obecného úradu k obci, ktorá je jeho sídlom ku zmluvným stranám
zmluvy podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona o obecnom zriedení,
-
popis procesných úkonov obce spoločného obecného úradu podľa osobitných
predpisov.
! Odporúčanie:
Starostom obcí odporúčam, aby organizačný poriadok SOcÚ obsahoval:
-
organizačné vzťahy vo vnútri spoločného obecného úradu, napr. vzťahy jednotlivých
úsekov spoločného obecného úradu navzájom, prípadne k vedúcemu predstaviteľovi spoločného obecného
úradu, ide o jeho vnútorno-organizačné vzťahy,
-
organizačné vzťahy spoločného obecného úradu k predstaviteľom obce
, ktorá je
sídlom spoločného obecného úradu, teda vzťahy k vedúcim alebo riaditeľom organizačných úsekov,
prednostovi obecného úradu, hlavnému kontrolórovi alebo starostovi, ide o organizačné vzťahy vo
vnútri jeho sídla,-
organizačné vzťahy spoločného obecného úradu k jednotlivým obciam, zmluvným
stranám zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu
, ide o vonkajšie organizačné vzťahy, ktoré
by mali byť rámcovo upravené aj v zmluve o zriadení spoločného obecného úradu,-
funkčné právne vzťahy
predstavujúce súhrn krokov, ktoré je nevyhnutné vykonať v
rámci výkonu delegovanej miestnej štátnej správy spoločným obecným úradom v kooperácii s
jednotlivými obcami, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, ide
teda o procesné právne vzťahy, ktoré však sú spôsobilé ovplyvniť organizáciu spoločného obecného
úradu; v tomto prípade mám na mysli predovšetkým právne vzťahy upravené zákonmi, ktoré predstavujú
osobitnú právnu úpravu a ktorých je veľký počet, napr. stavebné konanie, sociálne služby -
opatrovateľská služba alebo správa školstva.Uvedené obsahové súčasti organizačného poriadku SOcÚ si vyžadujú novelizáciu
zákona o obecnom zriadení v tom smere, aby zákon
obsahoval splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacieho právneho predpisu - vyhlášky
Ministerstva vnútra SR, ktorá by konkretizovala obsahové súčasti organizácie spoločného obecného
úradu.
Vnútorno-organizačné vzťahy spoločného obecného
úradu
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu musí obsahovať naznačenie právnych vzťahov
vo vnútri spoločného obecného úradu pri jednotlivých úsekoch výkonu delegovanej štátnej správy.
Odlišná organizácia práce totiž musí nastať v rámci stavebného konan
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.