Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Skládky odpadov na Slovensku pred Súdnym dvorom EÚ

Dátum: Rubrika: Zo súdnej praxe

Súdny dvor Európskej únie vydal v septembri 2024 rozsudok, v ktorom sa venoval vybraným skládkam odpadov v Slovenskej republike. V tomto rozsudku konštatoval porušenie smernice Rady 
1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov zo strany Slovenskej republiky. Vzhľadom na to, že ide o tzv. infringement - konanie iniciované Európskou komisiou voči členskému štátu z dôvodu porušenia práva EÚ, Slovenskej republike môžu byť v ďalších krokoch uložené aj finančné sankcie. Cieľom tohto článku je analýza predmetného rozsudku a možného scenára budúceho vývoja vo svetle súvisiacej judikatúry Súdneho dvora Európskej únie.
Súdny dvor EÚ rozhodol 12. septembra 2024 v rozsudku C-341/23 o tom, že Slovenská republika (ďalej len "SR") porušila smernicu Rady 1999/31/ES z 26. apríla 1999 o skládkach odpadov (ďalej len "smernica o skládkach odpadov") tým, že:
a)
neprijala potrebné opatrenia na zabezpečenie toho, aby boli v prípade vybraných skládok predložené na schválenie plány ich úpravy a
b)
nápravné opatrenia potrebné na konečné rozhodnutia o tom, či prevádzka dotknutých skládok môže pokračovať na základe ich plánu úpravy, alebo aby boli prijaté opatrenia na ich čo najrýchlejšie zatvorenie.
Téme porušenia povinností vyplývajúcich zo smernice o skládkach odpadov a možných následkoch takéhoto porušenia sme sa už v časopise venovali. [1] Cieľom predmetného článku je nadviazať na predchádzajúcu diskusiu o tejto téme a zároveň poukázať na možný vývoj po rozsudku vo veci C-341/23 vo svetle súvisiacej judikatúry Súdneho dvora EÚ a legislatívneho kontextu vrátane možných dôsledkov pre SR.
Porušenie povinností zo strany členského štátu
V prvom rade je vhodné priblížiť si kontext konania voči členskému štátu pre porušenie Zmluvy o fungovaní EÚ (ďalej len "ZFEÚ"), keďže toto konanie je spoločným menovateľom rozsudku Súdneho dvora vo veci C-341/23 a súvisiacej judikatúry diskutovanej v tomto článku.
Toto konanie pozostáva z viacerých štádií, a to:
a)
zaslania tzv. formálneho oznámenia, v ktorom Európska komisia (ďalej len "Komisia") žiada členský štát o vyjadrenie k porušeniu, ktoré mu Komisia vytýka. Takéto porušenie môže spočívať v oneskorenej alebo nedostatočnej transpozícii práva EÚ do vnútroštátneho poriadku dotknutého členského štátu, alebo v jeho nedostatočnej alebo nesprávnej aplikácii na vnútroštátnej úrovni. Členský štát je povinný zaslať odpoveď na formálne oznámenie zvyčajne v lehote dvoch mesiacov od zaslania formálneho oznámenia;
b)
ak Komisia na základe odpovede zhodnotí, že členský štát si neplní povinnosti vyp
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.