Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2024

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Blíži sa termín účtovnej závierky subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2024. Hoci samotný termín daňového priznania má ešte svoj čas, do účtovníctva je potrebné zaúčtovať účtovný prípad, ktorým je splatná daň z príjmov. V prípade, že daňová povinnosť nevznikne, o daňovej strate alebo nulovom daňovom priznaní sa neúčtuje.
Tento príspevok je zameraný na subjekty v územnej samospráve, ktorými sú obce a vyššie územné celky (ďalej len „VÚC“) a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie. Príspevok bude mať dve časti, v prvej časti sa zameriame na legislatívu súvisiacu s daňovým priznaním k dani z príjmov právnických osôb, v ďalšom čísle časopisu sa budeme zaoberať tlačivom daňového priznania vrátane vysvetlenia špecifických situácií pre subjekty, ktoré vykonávajú svoju hlavnú činnosť stanovenú zákonom alebo zriaďovacou listinou, pričom im nemusí vznikať daňová povinnosť, ale aj môže. Pre subjekty vykonávajúce podnikateľskú činnosť podáme prehľad úprav zákona špecificky pri aplikovaní súvisiacich zákonov. V príspevku sa zameriame na územnú samosprávu, avšak logiku výkladu možno použiť primerane aj v ostatných účtovných jednotkách verejnej správy.
Kto je povinný podať daňové priznanie
Povinnosť podávať daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby (ďalej len „DP“) vyplýva pre právnické osoby z dvoch právnych predpisov, ktorými sú:
-
§ 15 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“),
-
§ 41 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“).
Daňové priznanie je povinný podať každý, komu táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov, napr. zákon o dani z príjmov, alebo ten, koho na to správca dane vyzve.
Daňové priznanie za predchádzajúce zdaňovacie obdobie je povinný podať
daňovník
v lehote podľa § 49 zákona o dani z príjmov.
-
Daňovník, ktorý nie je založený alebo zriadený na podnikanie
, nemusí podať daňové priznanie, ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane, a príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 zákona o dani z príjmov.
-
Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie
nemusia podať daňové priznanie, ak majú okrem príjmov, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 zákona o dani z príjmov, len príjmy oslobodené od dane.
Vymedzenie daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, upravuje . Daňovníci sú rozdelení do dvoch skupín, dôvodom je možnosť oslobodenia charitatívnej reklamy u daňovníkov podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov. Reklamu nie je možné oslobodiť v subjektoch podľa § 12 ods. 3 písm. b).
Daňovníkmi podľa § 12 ods. 3 cit. zákona sú:
a)
občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, účelové zariadenia cirkvi a náboženskej spoločnosti, organizácie s medzinárodným prvkom, Slovenský Červený kríž a subjekty výskumu a vývoja,
b)
záujmové združenia právnických osôb, profesijné komory, politické strany a politické hnutia, štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov,
obce, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie,
štátne fondy, vysoké školy, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Sociálna poisťovňa, Kancelária Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, Fond ochrany vkladov, Slovenská kancelária poisťovateľov, Slovenský pozemkový fond, Rozhlas a televízia Slovenska, Garančný fond investícií, organizácie, ktorých nezisková činnosť vyplýva z osobitného predpisu, na základe ktorého vznikli; za daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, sa na účely tohto zákona nepovažujú obchodné spoločnosti nezaložené na účel podnikania.
______________________________
Obec a VÚC nemusia podať daňové priznanie, ak majú iba príjmy, ktoré nie sú predmetom dane (podľa § 12 zákona o dani z príjmov), a príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 zákona o dani z príjmov (napr. úroky v banke zdanené zrážkou).
______________________________
Obec pri výkone svojej činnosti dosahuje rôzne príjmy (napr. podielové dane, dane z nehnuteľností, nakladanie s majetkom obce, dotácie, rôzne účtovné výnosy). Tieto sú vždy predmetom dane, preto povinnosť podať daňové priznanie obci (aj VÚC) vždy vzniká. Ak budú nakoniec niektoré príjmy oslobodené od dane podľa § 13 zákona o dani z príjmov, prejaví sa to až v daňovom priznaní.
Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie plnia úlohy obce alebo VÚC. Sú zriadené zákonom č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Ich povinnosť, resp. možnosť, kedy nemusia podať daňové priznanie, je upravená inak ako v prípade obcí. Nemusia podať daňové priznanie, ak majú okrem príjmov, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 zákona o dani z príjmov, len príjmy oslobodené od dane.
To znamená, že už pri úvahe, či podať daňové priznanie, si testujú oslobodenie podľa § 13 zákona o dani z príjmov, a to, že majú úroky zdanené zrážkou podľa § 43 cit. zákona. Ak majú napr. hlavnú činnosť s predmetom dane, avšak bez zdaňovaných príjmov (napr. predaj majetku, prenájom majetku) vymedzených zákonom, a všetky príjmy sú oslobodené, potom daňové priznanie nemusia podať. Správca dane ich však môže na podanie daňového priznania vyzvať.
Rozpočtové organizácie vykonávajú prioritne hlavnú činnosť (oslobodenú od dane), podávanie daňového priznania k dani z príjmov je skôr výnimkou.
Príspevkové organizácie sú pre zdaňovanie príjmov komplikovanejšie. Ak vykonávajú podnikateľskú činnosť so súhlasom zriaďovateľa a podľa platnej legislatívy, vzťahuje sa na ne povinnosť podať daňové priznanie. Pokiaľ príspevková organizácia vykonáva hlavnú činnosť a táto by bola oslobodená, potom nie je povinnosť podať daňové priznanie. Je ale preukázanou praxou, že aj v hlavnej činnosti sa môže účtovať príjem, ktorý nie je oslobodený - potom je povinnosť podať daňové priznanie. Prax ukazuje, že v oblasti zdaňovania príjmov je postup príspevkových organizácií značne komplikovaný.
Čo je predmet dane
Predmetom dane daňovníkov, ktorí nie sú založení alebo zriadení na podnikanie, sú príjmy z činností, ktorými dosahujú zisk alebo ktorými sa dá zisk dosiahnuť, a to vrátane príjmov:
-
z predaja majetku,
-
z nájomného,
-
z reklám,
-
z členských príspevkov,
-
z ktorých sa daň vyberá podľa § 43(
zrážková daň),
-
na základe zmluvy o sponzorstve v športe.
Definícia predmetu dane sa neviaže na podnikanie, preto je potrebné dôsledné zváženie. V praxi obcí, VÚC, rozpočtových a príspevkových organizácií je predmet dane vždy. To, či sa bude zdaňovať alebo bude možné príjem oslobodiť, sa zistí testovaním podľa § 13 zákona o dani z príjmov.
Predmetom dane nie je:
a)
príjem podľa § 50
(ide o príjemcu podielu zaplatenej dane do výšky 2 %),
b)
príjem získaný darovaním okrem darov, ktoré boli poskytnuté poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti od držiteľa alebo dedením,
c)
podiel na zisku (dividenda) vyplácaný zo zisku obchodnej spoločnosti alebo družstva [§ 3 ods. 1 písm. e)] v rozsahu, v akom nie je daňovým výdavkom u daňovníka vyplácajúceho tento podiel na zisku, vyrovnací podiel, podiel na likvidačnom zostatku, podiel na výsledku podnikania vyplácaný tichému spoločníkovi alebo podiel na zisku a na majetku pozemkového spoločenstva s právnou subjektivitou [§ 3 ods. 1 písm. g)], okrem
1.
príjmu (výnosu) podľa § 3 ods. 1 písm. e) a g) vyplácaného právnickej osobe, ak tento príjem plynie daňovníkovi podľa § 2 písm. d) druhého bodu od právnickej osoby, ktorá je daňovníkom nezmluvného štátu podľa § 2 písm. x), alebo je vyplácaný daňovníkom podľa § 2 písm. d) druhého bodu právnickej osobe, ktorá je daňovníkom nezmluvného štátu podľa § 2 písm. x),
2.
príjmu (výnosu) podľa § 3 ods. 1 písm. f) vyplácaného právnickej osobe,
d)
príjem plynúci z dôvodu nadobudnutia nových akcií a podielov, ako aj príjem plynúci z dôvodu ich výmeny pri zrušení daňovníka bez likvidácie, a to aj vtedy, ak súčasťou splynutia, zlúčenia alebo rozdelenia spoločnosti je aj majetok spoločnosti so sídlom v členských štátoch Európskej únie.
______________________________
Obce a VÚC bežne účtujú o prijatých daroch (v účtovníctve nazvané ako transfery), môžu zdediť majetok, môžu prijímať dividendy, podiely na likvidačnom zostatku pri likvidácii spoločnosti alebo vyrovnávacie podiely pri zániku účasti atď. Tieto možné príjmy sa účtujú ako výnosy, sú súčasťou výsledku hospodárenia, avšak na daňové účely sú odpočítateľné, pretože nie sú predmetom dane.
______________________________
Zdanenie nepeňažného príjmu
Súčasťou základu dane je aj nepeňažný príjem prenajímateľa, ktorý je vlastníkom veci prenajatej na základe nájomnej zmluvy alebo iného užívacieho vzťahu (ďalej len „nájomná zmluva“), a to vo výške výdavkov vynaložených nájomcom alebo užívateľom podľa osobitného predpisu (ďalej len „nájomca“), po predchádzajúcom písomnom súhlase prenajímateľa, na technické zhodnotenie tejto veci nad rámec povinností dohodnutých v nájomnej zmluve a neuhradených prenajímateľom, a to v zdaňovacom období, v ktorom:
a)
bolo technické zhodnotenie uvedené do užívania, ak o hodnotu technického zhodnotenia vlastník
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály