Čomu môžeme vďačiť za to, že sa tento koncept úľavy pri využívaní materiálov vrátane druhotných surovín šetriacich životné prostredie, ekodizajnu, ktorý pomôže k obehovosti materiálov, trvanlivosti, opraviteľnosti a opätovnej použiteľnosti výrobkov a ich následnej recyklovateľnosti, keď sa stanú odpadmi, dostáva do popredia?
V EÚ hlavné priority pre výrobcov, spotrebiteľov a odpadové hospodárstvo priniesol v roku 2015 kľúčový dokument
Akčný plán pre obehové hospodárstvo EÚ
(v súčasnosti na neho nadviazal
Nový akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo. Za čistejšiu a konkurencieschopnejšiu Európu),
ktorý obsahoval prioritné oblasti a opatrenia na podporu obehového hospodárstva, medzi ktoré patrí
tlak na ekodizajn výrobkov,
aby boli udržateľnejšie, zvýšené požiadavky na vlastnosti umožňujúce opätovné použitie obalov, recykláciu, na použitie najlepších dostupných techník. Medzi ďalšie priority dokumentu, ktoré môže ekomodulácia ovplyvniť, patria
udržateľnosť kľúčových hodnotových reťazcov
pre elektrozariadenia, batérie a akumulátory, vozidlá, obaly, plasty, textilné výrobky, stavebníctvo, potraviny, vodu a živiny či
posilnenie postavenia spotrebiteľov
v práve na relevantné informácie o výrobkoch, dostupnosti opráv, náhradných dielov, práve na opravu a iné. Do priorít sa dostali aj
zelené verejné obstarávanie či podpora trhu s druhotnými surovinami.
V rámci priority
menej odpadu, viac hodnoty
bol následne v roku 2018 prijatý tzv.
odpadový balík [1, 2, 3, 4, 5, 6].
Ten tvoria revidované odpadové smernice, ktoré mali najneskôr do 5. júla 2020 vstúpiť do účinnosti legislatív členských štátov EÚ a prostredníctvom ktorého sa v nasledujúcich rokoch v oblasti rozšírenej zodpovednosti výrobcov v prípade kolektívneho plnenia (na Slovensku prostredníctvom organizácií zodpovedností výrobcov pre všetky prúdy vyhradených výrobkov, t.j. obalov, neobalových výrobkov, batérií a akumulátorov, elektrozariadení, vozidiel, pneumatík a prostredníctvom tretej osoby pre vyhradený prúd batérií a akumulátorov) dostane do popredia ekomodulácia ako opatrenie smerom k podpore a dosiahnutiu výrazne navýšených cieľov odpadového hospodárstva v oblasti recyklácie obalov, komunálnych odpadov a zníženiu množstva komunálnych odpadov ukladaných na skládkach odpadov, ale aj iných skôr opísaných priorít, napríklad v oblasti plnenia cieľov pri odpadoch z elektrozariadení, batérií a akumulátorov, vozidiel. Konkrétne to zavádza článok 8a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len "smernica o odpade") v bode 4 písmene b):
"Členské štáty prijmú potrebné opatrenia, ktorými zabezpečia, aby finančné príspevky, ktoré výrobca výrobku platí v rámci plnenia svojich povinností vyplývajúcich z rozšírenej zodpovednosti výrobcov: ... b) v prípade kolektívneho plnenia povinností vyplývajúcich z rozšírenej zodpovednosti výrobcov boli upravené podľa možnosti na základe jednotlivých výrobkov alebo skupín podobných výrobkov, pričom je potrebné zohľadniť predovšetkým ich trvanlivosť, opraviteľnosť, opätovnú použiteľnosť a recyklovateľnosť a prítomnosť nebezpečných látok, čím sa zaujme prístup životného cyklu, a boli v súlade s požiadavkami stanovenými v príslušných právnych predpisoch Únie a boli založené na harmonizovaných kritériách, ak sú k dispozícii, s cieľom zabezpečiť hladké fungovanie vnútorného trhu, ..."
Od prijatia tzv. odpadového balíka sa po jeho transpozícii vybralo málo európskych krajín svojou cestou. Vo vyhradenom prúde - obaly by pokročilejšiu ekomoduláciu mali mať Francúzsko, Portugalsko, Taliansko, Švédsko a Holandsko. Portugalsko má vyššie poplatky v prípade troch druhov kombinovaných obalov, nie kompozitných, kde je narušený proces recyklácie - PET fľaša s PVC etiketou, PET fľaša s kovovým uzáverom a sklenené fľaše s neodnímateľnou keramickou a oceľovou zátkou. Taliansko má rozdelené plastové obaly na priemyselné a z domácností a každé z nich s poplatkami podľa možnosti recyklačného procesu na účinný a rozvíjajúci sa. Švédsko má u obalov pre domácnosť a servisných obalov poplatok nižší a vyšší na základe materiálu, jeho triediacich a spracovateľských vlastností a predajnosti po triedení a spracovaní. Holandsko v prípade plastových obalov rozlišuje poplatok nižší a vyšší na základe materiálu - znížený poplatok pre niektoré tvrdé plastové obaly (nie tácky) vyrobené z PE (polyetylénu), PP (polypropylénu) alebo PET (polyetyléntereftalátu) a ktoré spĺňajú osobitné požiadavky [7, 8]. Francúzsko uvádzame v texte ďalej ako prvú lastovičku v oblasti ekomodulácie v rôznych vyhradených prúdoch ešte pred tý