Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Novela zákona o slobode informácií od 1. januára 2023

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Dňa 8. novembra 2022 bol prijatý zákon č. 482/2022 Z. z. (ďalej len „novela“), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o slobode informácií“). Novela zákona o slobode informácií nadobudla účinnosť dňa 1. januára 2023 vrátane.

Rozšírenie povinných osôb, na ktoré sa vzťahuje zákon o slobode informácií

Novelou zákona o slobode informácií sa napríklad odstraňujú niektoré funkčné nedostatky, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. Po novom dochádza aj k rozšíreniu informačnej povinnosti o nové subjekty.

Treba dodať, že podľa programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 – 2024 v časti Otvorené a transparentné vládnutie sa vláda zaviazala navrhnúť „rozšírenie povinností vyplývajúcich zo zákona o slobode informácií aj na štátne firmy a dcérske spoločnosti štátnych firiem v druhom a treťom rade, keďže na tieto právnické osoby sa zákon o slobode informácií nevzťahoval, hoci hospodárili s verejnými zdrojmi. V rámci uvedenej časti programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky sa po novom zavádza úplne nová definícia povinnej osoby podľa ustanovenia § 2 ods. 3 zákona o slobode informácií.

Podľa novely zákona o slobode informácií sem patria všetky právnické osoby, pre ktoré je typická aspoň väčšinová priama či nepriama účasť povinných osôb podľa ustanovenia § 2 ods. 1 a 2 zákona o slobode informácií a súčasne kontrola zo strany týchto povinných osôb alebo navrhovanie/ustanovenie väčšiny členov riadiaceho alebo kontrolného orgánu týmito povinnými osobami.

Povinné osoby teda od 1. januára 2023 sú:

-        štátne orgány a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie,

-        obce, mestá a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie i preddavkové organizácie,

-        právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti,

-        právnické osoby zriadené zákonom (štátne fondy, kapitoly štátneho rozpočtu a podobne),

-        zdravotné poisťovne,

-        právnické osoby, ak v

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru N

Publikované:

Príspevok je venovaný problematike uzatvárania dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v školách a školských zariadeniach. Cieľom je poukázať na zmeny vyplývajúce z noviel zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, zákonom č. 248/2022 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákonom č. 350/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Zákonník práce v znení neskorších predpisov a zodpovedať časté otázky spojené s uzatváraním dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.

Pracovná cesta, cestovné príkazy, cestovné náhrady v školstve N

Publikované:

V príspevku sa venujeme pracovným cestám zamestnancov škôl a školských zariadení. Pozornosť upriamujeme na cestovné príkazy, cestovné náhrady. Opíšeme náležitosti príkazu na vykonanie služobnej cesty zamestnancom mimo miesta výkonu práce zamestnanca. Venujeme sa aj téme preukázania výdavkov z pracovnej cesty zamestnávateľovi, ako aj vedľajším výdavkom zamestnanca školy, resp. školského zariadenia. Uvádzame aj odpovede na niektoré z otázok k tejto téme.