Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho zákonníka - rozhodnutie o predbežnom opatrení a zmier (III.)
Dátum:
Postup obce pri uplatňovaní § 5 Občianskeho
zákonníka — rozhodnutie o predbežnom opatrení a zmier (III.)
(pokračovanie z minulého čísla)
V tretej časti článku Postup obce pri uplatňovaní
§ 5 Občianskeho zákonníka sa budem venovať
pokračovaniu procesného konania pri uplatňovaní § 5
Občianskeho zákonníka, a to konkrétne vydávaniu predbežných opatrení a zmierov obcou,
porovnaniu oboch spôsobov ukončenia konania - ich vzájomných pozitív a negatív. Zároveň sa v tomto
pokračovaní zameriam na uplatnenie donucovacích prostriedkov obce pri vymáhaní plnení vyplývajúcich
z právoplatne vydaných predbežných opatrení/zmierov a v závere sa budem venovať použitiu opravných
prostriedkov voči rozhodnutiu o predbežnom opatrení.
Rozhodnutie o predbežnom opatrení
Ak obec v konaní podľa § 5 OZ dospeje k názoru,
že žiadosť navrhovateľa o zrejmý zásah do pokojného stavu je dôvodná, môže buď
a) predbežne takýto zásah do práv navrhovateľa zakázať,
b) uložiť povinnosť, aby bol obnovený predošlý stav.
Rozhodnutím obce je podľa § 5 OZ predbežný zákaz
správania, ktorým sa zasahuje do pokojného stavu, resp. príkaz na obnovenie predošlého stavu.
Pretože v konaní podľa § 5 OZ sa nerozhoduje o
právach, ale je chránený
posledný
pokojný stav, nie je poskytnutie ochrany
riešením konečným. Vydanie predbežného opatrenia podľa ust.
§ 5 OZ predstavuje dočasnú úpravu vzťahov, kým bude
vec vyriešená s konečnou platnosťou.Poznámka: Rozhodnutie predbežnej povahy - pri praktickej realizácii sme vydávali
rozhodnutie o predbežnom opatrení. Musím upozorniť na to, že nejde o vydanie predbežného opatrenia v
zmysle § 43 správneho poriadku, teda procesné
rozhodnutie pred skončením konania, ale o rozhodnutie vo veci na základe ustanovenia
§ 5 OZ. Preto ak bude v texte uvedené rozhodnutie o
predbežnom opatrení, má sa za to, že ide o rozhodnutie predbežnej povahy.
Samotné obnovenie prechádzajúceho stavu môže spočívať v zákaze konkrétneho konania, ale aj v
príkazoch konať, nekonať alebo strpieť.
Obce by pri vydávaní predbežných opatrení mali vždy zvažovať, aby uložená povinnosť bola reálne
uskutočniteľná a vykonateľná.
Modelová situácia:
Napr. technicky - obec nebude vydávať v zmysle
§ 5 OZ rozhodnutie o predbežnom opatrení, ktorým
prikáže odporcovi odstrániť zeminu uprostred zimných mesiacov, keď je pôda zamrznutá, ale aj časovo
- obec nestanoví lehotu na vykonanie činností napr. do 7 dní, ak vopred vie, že odporca to nestihne
vykonať - t.j. obec by nemala vydávať predbežné opatrenie, ak vopred vie, že odporca lehotu nesplní.
Predbežnosť takéhoto rozhodnutia sa tu míňa účinkom a udeľovať sankciu za nesplnenie vopred
nesplniteľného rozhodnutia vedie celé konanie do slepej uličky - spravidla končí ako odvolacie
konanie na súde, kde sa o merite veci rozhoduje s odstupom roka a viac, alebo žiadosťou o výkon
rozhodnutia zo strany navrhovateľa.
Na vydanie rozhodnutia o predbežnom opatrení neexistuje právny nárok, a preto odporúčam na
základe osobných skúseností vydávať tieto rozhodnutia, až keď sú vyčerpané všetky možnosti v konaní
a účastníci konania nie sú ochotní uzatvoriť zmier.
Modelová situácia:
Takmer všetky rozhodnutia o predbežnom opatrení podľa
§ 5 OZ, ktoré boli vydané mestom P., skončili v
odvolacom konaní na súde, čím sa úplne minul účel konania, t.j. rýchlo a efektívne upraviť zrejmý
zásah do pokojného stavu.
Rozhodnutie o zmieri
Obec môže zmierom uložiť povinnosť, aby bol obnovený predošlý stav (uviesť do pôvodného stavu -
posledného pokojného stavu). Nie je možné prostredníctvom zmieru zakázať zásah do práv navrhovateľa.
Konanie podľa § 5 OZ môže správny orgán samozrejme
ukončiť aj zmierom v zmysle ust. § 48 správneho
poriadku.
„Ust. § 48 správneho
poriadku:
Zmier
(1) Ak to pripúšťa povaha veci, môžu účastníci konania medzi sebou so schválením
správneho orgánu uzavrieť zmier. Správny orgán zmier neschváli, ak odporuje právnym predpisom alebo
všeobecnému záujmu.
(2) Proti schválenému zmieru sa nemožno odvolať. Schválený zmier je
vykonateľný"
Ustanovenie § 48 správneho poriadku je
konkrétnym priamym vyjadrením zásady, ktorá je uvedená v ust. § 3 ods. 3 tohto zákona, podľa ktorej,
ak
to pripúšťa povaha veci
, správny orgán sa má vždy pokúsiť o jej
zmierlivé vybavenie.
Zmier je dohoda účastníkov konania (za pôsobenia obce - správneho orgánu) a je výslovne na ich
vôli, či sú sporné strany ochotné takýmto spôsobom ukončiť konanie. Vo svojej podstate je to forma
procesnej dohody o vyriešení určitých sporných otázok medzi účastníkmi.
Predtým, než príde k uzatvoreniu zmieru, musia byť splnené nasledujúce podmienky:
• prebiehajúce správne konanie pred príslušným správnym orgánom,
• existencia dvoch alebo viacerých účastníkov, ktorí v konaní majú protikladné postavenie.
Aby zmier uzavretý medzi účastníkmi konania mohol mať účinky rozhodnutia, musí ho správny orgán
schváliť. Rozhodnutím o schválení zmieru správny orgán nezakladá jeho obsah, ale iba autoritatívne
potvrdzuje, že zmier bol medzi účastníkmi uzavretý, a že neodporuje právnym predpisom alebo
verejnému záujmu
(pozri Vzor č. 5).
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.