Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Podnikanie starostu obce v orgánoch pozemkových spoločenstiev
Dátum:
Podnikanie starostu obce v orgánoch pozemkových
spoločenstiev
JUDr.
Martina
Tekeliová
Príspevok je zameraný na inštitút tzv. inkompatibility (nezlučiteľnosti) výkonu funkcie
starostu obce s podnikaním v orgánoch pozemkových spoločenstiev. Autorka tak reaguje na mnohé dopyty
obecných funkcionárov ohľadom možnosti/nemožnosti členstva starostu obce v pozemkových
spoločenstvách a ich orgánoch. Zároveň reflektuje na ten rozmer skúmanej problematiky, že v týchto
otázkach dochádza k častým pochybeniam aplikačnej praxe, vyplývajúcim z neschopnosti správne vyložiť
takúto interdisciplinárnu právnu úpravu.
Analýza stretu funkcie starostu obce a paralelného výkonu podnikateľskej činnosti
starostom obce v orgánoch pozemkových spoločenstiev vyplýva z prepojenia ustanovení zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších
predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"),
ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného
záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č.
545/2005 Z.z. (ďalej len "ústavný zákon o ochrane
verejného záujmu"), zákona č. 513/1991 Zb.
Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník") a zákona č.
97/2013 Z.z. o pozemkových spoločenstvách v z. n. p.
(ďalej len "zákon o pozemkových
spoločenstvách").
Funkcia starostu obce
je podľa § 13
ods. 3 zákona o obecnom zriadení nezlučiteľná s funkciou:a)
poslanca,
b)
zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
c)
štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej
obcou, v ktorej bol zvolený,
d)
predsedu samosprávneho kraja,
e)
vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
f)
podľa osobitného zákona.
V praktickej rovine treba však u starostu obce, keďže ide o priamo voleného funkcionára
verejnej správy, dôsledne
rozlišovať
medzi:-
nemožnosťou kandidovať na funkciu
starostu obce na jednej strane
a-
nezlučiteľnosťou funkcií
na druhej strane.Tzn., že na funkciu starostu obce môže
kandidovať
každý, kto spĺňa zákonné podmienky
pasívneho volebného práva [t.j. volič, u ktorého nenastali prekážky vo výkone volebného práva a
ktorý najneskôr v deň volieb dovŕšil 25 rokov veku] a nezlučiteľnosť funkcií sa skúma až v
momente začatia funkčného obdobia starostu obce
.Základné právo na nediskriminačný prístup k voleným funkciám podľa
Čl. 30 ods. 4 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava
Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR") ako predpoklad realizácie základného práva
podieľať sa priamo na správe vecí verejných; podľa Čl.
30 ods. 1 Ústavy SR totiž nemôže byť odopreté ani osobám, ktoré v čase uchádzania sa o volenú
funkciu vykonávajú činnosť nezlučiteľnú s touto volenou funkciou.
Zmyslu a účelu Čl. 30 ods. 1 a
4 Ústavy SR odporuje taký výklad podmienky
inkompatibility výkonu funkcie starostu obce s nezlučiteľnou činnosťou podľa
§ 13 ods. 3 zákona o obecnom zriadení, ktorý by
fakticky odňal možnosť uchádzať sa o výkon volenej funkcie starostu osobám vykonávajúcim funkciu
alebo činnosť podľa § 13 ods. 3 písm. a) až f)
zákona o obecnom zriadení.
Z uvedeného vyplýva záver, že až následne po tom, čo dôjde k zákonom zakázanému stretu
funkcií (teda okamihom ujatia sa funkcie starostu obce), má starosta obce do 30 dní odo dňa vzniku
nezlučiteľnosti funkcie povinnosť urobiť relevantný úkon na odstránenie tohto
rozporu.
* * *
Ak starosta obce relevantný úkon na odstránenie rozporu neurobí, dôjde podľa
§ 13a ods. 1 písm. h) zákona o obecnom
zriadení
ex lege
(priamo zo zákona) k zániku mandátu starostu obce. K takémuto zániku,
keďže nastáva priamo zo zákona, už nie je potrebné žiadne ďalšie rozhodnutie orgánu obce. Túto
právnu skutočnosť obecné zastupiteľstvo už len vezme na vedomie a úlohy starostu začína v plnom
rozsahu plniť zástupca starostu obce.Poznámka autora: Podrobnejšie k problematike nezlučiteľnosti funkcie starostu obce
podľa § 13 ods. 3 zákona písm. a) až f),
t.j. s funkciou poslanca obecného zastupiteľstva, zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej
bol zvolený, predsedu samosprávneho kraja, vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy, podľa
osobitných zákonov - prokurátora, sudcu, policajta bolo uverejnené v príspevku JUDr. Jozefa Tekeliho
Nezlučiteľnosť funkcie starostu obce v č. 9/2014 časopisu
Právo pre ROPO a obce v praxi.
Z tohto dôvodu sa v tomto príspevku venujem iba obmedzeniam funkcie starostu obce podľa
osobitných predpisov na úseku podnikateľskej činnosti, a to s dôrazom na úplne opomínanú
problematiku pozemkových spoločenstiev.
Zvláštnu pozornosť spomedzi osobitných predpisov treba venovať špeciálnej úprave
nezlučiteľnosti funkcií, zamestnaní a činností starostu obce podľa ústavného zákona o ochrane
verejného záujmu. Kľúčovým je v tomto smere ustanovenie
Čl. 5 ods. 2 ústavného zákona o ochrane
verejného záujmu:
V zmysle Čl. 5 ods. 2 ústavného
zákona o ochrane verejného záujmu starosta obce nesmie byť štatutárnym orgánom alebo členom
štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, kontrolného alebo dozorného orgánu právnickej osoby, ktorá
bola zriadená na výkon podnikateľskej činnosti okrem valného zhromaždenia a členskej
schôdze.
V zmysle Čl. 5 ods. 7 ústavného
zákona o ochrane verejného záujmu, ak starosta obce vykonáva funkciu alebo činnosť podľa
ods. 2 v čase ustanovenia do verejnej funkcie,
je povinný do 30 dní odo dňa ustanovenia do verejnej funkcie takú funkciu, zamestnanie alebo
činnosť skončiť alebo vykonať zákonom ustanovený právny úkon smerujúci k jej
skončeniu.
Tento zákaz sa nevzťahuje na prípady, ak by členstvo starostu obce v orgáne právnickej
osoby vyplývalo priamo zo zákona alebo zo samotného výkonu jeho funkcie. Zákaz sa nevzťahuje ani na
zastupovanie obce starostom v orgánoch právnických osôb s majetkovou účasťou obce.
V prípade tejto výnimky ide v praxi o rôzne obchodné spoločnosti, najčastejšie vo forme
spoločností s ručením obmedzeným, ktoré sú zakladané obcami, napr. Technické služby mesta, s. r. o.,
a pod. Musí ísť o právne subjekty, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť
a za členstvo v nich sa
neposkytuje finančná odmena
.Dôvodová správa k ústavnému zákonu o ochrane
verejného záujmu v časti týkajúcej sa Čl. 5
uvádza, že:
"Výnimka zo zákazu ustanovená pre zástupcov štátu a iných verejných subjektov v
orgánoch podnikateľských su
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.