Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Orgány školskej samosprávy ako povinné osoby v zmysle zákona o slobode informácii.
Dátum:
Orgány školskej samosprávy ako povinné osoby v zmysle
zákona o slobode
informácii.
JUDr.
Artúr
Soldán
V praxi sa často stretávame s protirečiacimi a konfliktnými situáciami, ktoré vznikajú
pri voľbe do orgánov školskej samosprávy (medzi zástupcami rodičov a zástupcami školského
zariadenia, resp. zriaďovateľa) - najmä pri rade školy, ktorá má rozhodujúce postavenie pri voľbe a
odvolaní štatutárneho zástupcu školského zariadenia - riaditeľa základnej, príp. materskej
školy.
V tejto súvislosti sa často objavujú otázky v zmysle
zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k
informáciám o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len
"zákon o slobode informácií") týkajúce sa
napr.:
-
žiadostí o zaslanie členov volebnej komisie do rady školy,
-
kópií oprávnených voličov do rady školy,
-
kópií prezenčných listín,
-
zápisníc zo zasadnutí rady školy,
-
stanov rady školy a ďalších dokumentov, ktoré súvisia s činnosťou rady školy a majú
bezprostredný dosah na jej fungovanie.
Prípadne sa týkajú rozhodovacej právomoci a činnosti rady školy a sú tiež subjektmi
pôsobiacimi v školskej samospráve - teda najmä ZRPŠ a občianske združenie rodičov, ktoré pôsobí pri
základnej škole.
Ak je teda žiadosť o poskytnutie informácie týkajúca sa rady školy adresovaná základnej
škole prichádzajú do úvahy dva postupy riešenia.
Poznámka:
Vzhľadom na skutočnosť, že rada školy je orgánom záujmovej - školskej samosprávy, ktorá
nemá pridelené IČO, nemá formalizované sídlo (resp. ho má v sídle školského zariadenia) a zvolený
predseda rady školy sa môže často meniť, pretože jeho členstvo podľa
zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a
školskej samospráve v z. n. p. (ďalej len "zákon č.
596/2003 Z.z.") zaniká najmä z dôvodov, keď ide napr. o zástupcu pedagogických alebo
nepedagogických zamestnancov školy alebo školského zariadenia, a ten prestane byť zamestnancom školy
alebo školského zariadenia, [v zmysle § 25 ods. 12
písm. d) zákona č. 596/2003 Z.z.], resp. ak je predsedom rady školy zástupca rodičov, ktorého
dieťa prestane byť žiakom školy alebo školského zariadenia [v zmysle
§ 25 ods. 12 písm. e) zákona č. 596/2003
Z.z.], je veľmi problematické doručovanie takejto žiadosti o sprístupnenie informácie priamo
predsedovi rady školy. Preto odporúčam doručovať žiadosť priamo na právnickú osobu zriadenú obcou,
teda na základnú školu ako rozpočtovú organizáciu, ktorá má svoju podateľňu, evidenciu došlej pošty,
registratúru a nie je z tohto dôvodu spochybniteľný moment doručenia žiadosti o poskytnutie
informácie, pretože zákon o slobode informácií sa
spája práve s okamihom doručenia žiadosti o informáciu - t.j. kedy sa žiadosť ocitne v dispozičnej
moci povinnej osoby.
A. Možnosť - postúpenie žiadosti
Ak je žiadosť podaná v sídle základnej školy a jej obsah sa dotýka činnosti, zloženia,
voľby a iných náležitostí rady školy, ktorá bola ustanovená na základnej škole zriaďovateľom, môže
jej takúto žiadosť postúpiť v zmysle ust. 15 ods. 1
zákona o slobode informácií, kde je uvedené:
"Ak povinná osoba, ku ktorej žiadosť smeruje,
nemá požadované informácie k dispozícii a ak má vedomosť o tom, kde možno požadovanú informáciu
získať, postúpi žiadosť do piatich dní odo dňa doručenia žiadosti
povinnej osobe, ktorá má
požadované informácie k dispozícii,
inak žiadosť odmietne rozhodnutím
(§ 18)."Definícia povinnej osoby
Definícia povinných osôb je taxatívne určená v ust.
§ 2 ods. 1 až 4 zákona o slobode informácií.
(Poznámka: § 2 ods. 4 sa na náš prípad
nevzťahuje.)
V ust. § 2 ods. 1 až 3 zákona o slobode
informácií je uvedené:
"(1) Osobami povinnými podľa tohto zákona sprístupňovať informácie (ďalej len "povinné osoby") sú štátne orgány, obce, vyššie územné celky, ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti. (2) Povinnými osobami sú ďalej právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, vyšším územným celkom alebo obcou podľa osobitného zákona. (3) Povinnými osobami sú ďalej aj právnické osoby založené povinnými osobami podľa odseku 1 a 2."
V prípade ust. § 2 ods. 2 cit. zákona
osobitnými predpismi sú § 21 zákona č. 523/2004 Z.z.
o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 584/2005 Z.z. a
§ 1 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových
pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
a práve
ust. § 21 cit. zákona sa týka zriaďovania
rozpočtových a príspevkových organizácií obcou (napr. základné a materské školy, zariadenia
sociálnych služieb zriaďované obcami a pod.).V prípade základnej školy, je táto
rozpočtovou organizáciou
založenou na základe
zriaďovacej listiny zakladateľa v zmysle ust. § 16
ods. 6 zákona č. 596/2003 Z.z. Podľa § 19
ods. 2 písm. a)
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.