Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Ochrana verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov obecnej samosprávy (III.)
Dátum:
Ochrana verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov obecnej samosprávy
(III.)
Týmto článkom nadväzujeme na predchádzajúce časti seriálu, uverejnené v číslach 11 a
12/2011, v ktorých sme analyzovali pojem verejného záujmu v slovenskom právnom poriadku z hľadiska
právno-teoretického a právno-legislatívneho, ďalej sme charakterizovali historický vývoj, predmet a
základné pojmy právnej úpravy ochrany verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov.
Následne sme dôsledne rozobrali hmotnoprávnu časť ústavného zákona č.
357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone
funkcie verejných funkcionárov v z. n. p. (ďalej len „ústavný zákon“), t.j. povinnosti a obmedzenia
verejného funkcionára pri výkone verejnej funkcie a nezlučiteľnosť niektorých funkcií, zamestnaní a
činností.
V tomto článku pokračujeme analýzou procesnoprávnej časti ústavného zákona, t.j. konania
vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov.
KONANIE VO VECI OCHRANY VEREJNÉHO ZÁUJMU A ZAMEDZENIA ROZPORU ZÁUJMOV
Obecné zastupiteľstvo má v zmysle ústavného zákona v porovnaní s inými platnými právnymi
predpismi slovenského právneho poriadku špecifické postavenie. Toto špecifikum sa prejavuje v tom,
že obecné zastupiteľstvo realizuje konanie, teda procesný postup, ktorého výsledkom je
vydanie individuálneho právneho aktu – rozhodnutia.
Celému konaniu je preto potrebné venovať náležitú pozornosť. Veľká pozornosť musí byť tiež
venovaná vyhotoveniu rozhodnutia obecného zastupiteľstva a všetkým jeho povinným náležitostiam.
Fakt, že nejde o jednoduchú úlohu a že formalizovaná individuálna rozhodovacia činnosť
predstavuje pre kolektívny orgán, akým je obecné zastupiteľstvo, značný problém, potvrdzuje aj
skutočnosť, že v siedmich z ôsmich preskúmavacích konaní na Ústavnom súde došlo zo strany Ústavného
súdu k zrušeniu rozhodnutí obecných zastupiteľstiev (v jednom prípade k zrušeniu časti
rozhodnutia).
V zmysle čl. 9 ods. 1 písm. b) ústavného
zákona konanie o návrhu vo veci ochrany verejného záujmu a zamedzenia rozporu záujmov (ďalej len
„konanie“) vykonáva voči obecným funkcionárom obecné zastupiteľstvo.
Konanie vykonáva obecné zastupiteľstvo buď:
a)
z vlastnej iniciatívy
, ak jeho zistenia nasvedčujú tomu, že verejný funkcionár v
oznámení podľa čl. 7 alebo
čl. 8 ústavného zákona uviedol neúplné alebo
nepravdivé údaje alebo že verejný funkcionár nesplnil alebo porušil povinnosť alebo obmedzenie
ustanovené týmto ústavným zákonom alebo osobitným zákonom (napr. zákonom č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. – ďalej
len „zákon o obecnom zriadení“); subjektom
podávajúcim návrh na začatie konania je „Komisia obecného zastupiteľstva na ochranu verejného
záujmu“,b)
na základe riadne odôvodneného podnetu
, z ktorého je zrejmé, kto ho podáva,
ktorého verejného funkcionára sa týka a čo sa namieta.Začatie konania
Ak sa konanie začína z vlastnej iniciatívy
obecného zastupiteľstva, konanie je
začaté dňom, keď obecné zastupiteľstvo urobí prvý úkon voči verejnému funkcionárovi, proti ktorému
sa vedie konanie, t.j. dňom, keď obecné zastupiteľstvo vydá uznesenie o začatí konania.Ak sa konanie začína na podnet
, dňom začatia konania je deň doručenia podnetu
obecnému zastupiteľstvu.Priebeh konania
Ústavný zákon v čl. 9 ods. 4 zakotvuje
základné zásady vo vzťahu k požiadavke
náležitého zistenia skutkového stavu a ob
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.