Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Novela zákona proti byrokracii
Kategória: Aktuality Autor/i: Združenie miest a obcí Slovenska Zdroj: ZMOS
Bratislava – 27. mája 2021 – Zákonom č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) ako aj novelizáciou č. 221/2019 Z. z. zanikla zákonná povinnosť pre fyzické osoby a právnické osoby predkladať orgánom verejnej moci výpisy:
- z obchodného registra,
- živnostenského registra,
- katastra nehnuteľností,
- registra trestov,
- výpisov z registra mimovládnych organizácií,
- potvrdenia o návšteve školy,
- potvrdenia o nedoplatkoch na sociálnom poistení,
- nedoplatkoch na zdravotnom poistení,
- nedoplatkoch voči daňovým úradom a colným úradom a potvrdenia o dôchodkových dávkach a nemocenských dávkach.
Zároveň bola zavedená povinnosť pre jednotlivé orgány verejnej moci získavať a používať pre potreby svojej úradnej činnosti údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy.
Predkladaný návrh zákona pokračuje v odbúravaní administratívnej záťaže fyzických osôb a právnických osôb prostredníctvom tzv. tretej vlny znižovania administratívnej záťaže a rozširuje rozsah údajov evidovaných v informačných systémoch verejnej správy a zároveň oslobodzuje fyzické osoby a právnické osoby od povinnosti predkladať nasledovné potvrdenia a výpisy v listinnej podobe:
- kópia rodného listu,
- kópia sobášneho listu,
- kópia úmrtného listu,
- potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania,
- potvrdenie o pobyte,
- potvrdenie o pridelení IČO,
- výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat,
- potvrdenie že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie vyhlásený konkurz,
- výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb,
- výpis z registra sociálnych podnikov,
- potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
- vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov,
- výpis z registra / zoznamu advokátov,
- výpis z centrálneho registra exekúcií,
- potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi,
- doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie, údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných
- systémoch a registroch rezortu zdravotníctva,
- potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom,
- údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 %,
- potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia.
Výber uvedených potvrdení a výpisov zaradených do návrhu novely bol vykonaný v spolupráci s rezortami, ktoré spravujú príslušné registre a vydávajú z nich aktuálne listinné výpisy a potvrdenia pre účely rôznych úradných konaní. Elektronizácia výpisov a potvrdení umožní odstránenie najčastejšie vyžadovaných príloh k predkladaným žiadostiam v rámci množstva úradných konaní vyplývajúcich z osobitných predpisov.
Návrhom sa napr.:
- skompletizuje odstránenie všetkých potvrdení a výpisov ako príloh predkladaných záujemcami o zákazky v rámci procesu verejného obstarávania, resp. vyžadovaných pri rôznych žiadostiach o financovania zo štátneho rozpočtu, európskych štrukturálnych fondov, žiadostiach o dotácie, granty a iné formy podpory vyplácané tiež obcami a vyššími územnými celkami.
- Vo vzťahu k občanom dôjde k debyrokratizácii rôznych konaní týkajúcich sa dávok poskytovaných rezortom práce a o digitalizáciu vybraných súvisiacich životných situácií, resp. agend verejnej správy súvisiacich s matričnou agendou najmä narodením dieťaťa a príslušnými štatistickými hláseniami a zápismi do matričných kníh vzťahujúcimi sa tiež k úmrtiam, rozvodom, učením opatrovníctva, atď.
Elektronizácia všetkých z „výpisov“ zaradených do návrhu novely je ekonomicky efektívna a návratná – vyplýva to priamo z jednotlivých častí doložky, kde sú priamo či nepriamo vyčíslené dopady a prínosy per každý jeden „výpis.
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2022.
V časti zrušenia povinnosti predkladania potvrdení z evidencie uchádzačov o zamestnanie, potvrdení o pomoci v hmotnej núdzi, potvrdení o ťažkom zdravotnom postihnutí a potvrdení z Národného zdravotníckeho informačného systému sa účinnosť navrhuje 1. apríla 2022.
V časti zrušenia povinnosti predkladania právoplatných rozhodnutí súdov, potvrdení z registra úmrtí fyzických osôb, potvrdení o starobnom dôchodkovom sporení a potvrdení z Informačného systému sociálnych služieb sa účinnosť navrhuje 1. decembra 2022.
V časti zrušenia povinnosti predkladania potvrdení z registra sociálnych podnikov a potvrdení o porušení zákazu nelegálneho zamestnávania sa účinnosť navrhuje 1. januára 2024.
Viac informácií nájdete TU.
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.