Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Finančná kontrola v materských školách v praxi

Publikované: Autor/i: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Cieľom príspevku je objasnenie povinností pri výkone základnej finančnej kontroly v prostredí materských škôl v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“).

Materské školy sú v rámci samosprávnej zriaďovateľskej pôsobnosti často zriadené ako preddavkové organizácie a napojené na rozpočet:

  1. zriaďovateľa (obec alebo mesto), či
  2. rozpočtovú organizáciu (stredisko), ktoré pre preddavkovú organizáciu zabezpečuje účtovníctvo, mzdovú agendu, rozpočet a podobne).

Aký typ  finančnej kontroly sa vykonáva povinne v materskej škole?

Materská škola vykonáva povinne základnú finančnú kontrolu. Administratívnu finančnú kontrolu nevykonáva, pretože nie je poskytovateľom prostriedkov (dotácie, transferu alebo grantu) zo svojho rozpočtu. Finančnú kontrolu na mieste nie je potrebné vykonávať povinne. V praxi sa bežne pri kontrolách materských škôl s uvedeným typom finančnej kontroly nestretávame. Jej výkon sa realizuje  na základe písomného poverenia štatutára (riaditeľa), ktoré smeruje minimálne dvom zamestnancom. Treba uviesť, že výkon uvedeného typu finančnej kontroly na mieste je často nereálny pre absencie personálneho aparátu v materskej škole.

Upozornenie: V prípade úhrady preddavku dodávateľovi na základe zálohovej (proforma) faktúry alebo zálohy zamestnancovi (napríklad na pracovnú cestu) sa vykonáva iba základná finančná kontrola.

Základná finančná kontrola a časté finančné operácie v škole

Finančné operácie predstavujú vždy:

  1. hotovostné príjmy,
  2. bezhotovostné príjmy,
  3. použitie prostriedkov,
  4. poskytnutie prostriedkov (zálohy a preddavky),
  5. právne úkony (zmluvy, dohody, dodatky a rozhodnutia) a
  6. iné úkony majetkovej povahy (prevody majetku, zaradenie a vyradenie majetku a podobne).

V prostredí materských škôl sa vyskytujú všetky z uvádzaných finančných operácií o ktorých rovnako hovorí i normatívny právny akt – zákon o finančnej kontrole. Keďže viaceré materské školy nemajú právnu subjektivitu (a teda sú začlenené organizačne rozpočtom na rozpočet rozpočtovej organizácie zriadenej obcou alebo mestom), je možné rozčleniť vybrané finančné operácie do dvoch oblastí, a to z hľadiska materskej školy s právnou subjektivitou a bez právnej subjektivity.

Vybrané finančné operácie materskej školy s právnou subjektivitou:

  1. úhrady dodávateľských a zálohových,
  2. vystavenie odberateľských faktúr,
  3. príjem preddavkov na stravu na detí od zákonných zástupcov (v hotovosti/bezhotovostne),
  4. úhrady z pokladnice na drobné nákupy,
  5. úhrady z pokladnice na nákup potravín,
  6. úhrady potravinových faktúr,
  7. u
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Zníženie mesačnej odmeny hlavného kontrolóra N

Publikované:

Obecné zastupiteľstvo hlavnému kontrolórovi obce schválilo mesačnú odmenu až do výšky 30 % z mesačného platu hlavného kontrolóra. V roku 2024 rozhodlo o znížení mesačnej odmeny na 10 %. Hlavný kontrolór s tým nesúhlasí, tvrdí, že odmena je schvaľovaná na jeho celé funkčné obdobie 6 rokov.

Pokles obyvateľov obce a vplyv na plat starostu a hlavného kontrolóra obce N

Publikované:

Počtom obyvateľov obce sa rozumie počet obyvateľov zistený na základe údajov štatistického úradu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roku.

Odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania presne neuviedol rozhodnutie obce, proti ktorému smeruje ním podané odvolanie. Zamestnanec obce preto uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony spočívajúce v prípadnom doplnenom dokazovaní alebo zvažovaní o autoremedúre. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?

Zníženie platu starostu a hlavného kontrolóra z dôvodu zníženia počtu obyvateľov obce N

Publikované:

K 31.12.2023 došlo v obci k zníženiu počtu obyvateľov. Obec chce plat hlavného kontrolóra (a tiež starostu) upraviť až v nasledujúcom volebnom období.

Použitie rezervného fondu na výplatu miezd zamestnancom N

Publikované:

Obec nemá na účte dostatok finančných prostriedkov na výplatu platov svojim zamestnancom. Môže obec použiť na tento účel prostriedky rezervného fondu?