Bezpečnostnotechnická služba – BTS
Zamestnávateľ je povinný zabezpečiť pre zamestnancov BTS, ktorá spolupracuje s pracovnou zdravotnou službou, príslušnými organizačnými útvarmi zamestnávateľa a so zástupcami zamestnancov vrátane zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť.
Povinnosti zástupcov zamestnancov
Zástupcovia zamestnancov, odborníci plniaci úlohy pre zástupcov zamestnancov sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri výkone svojej funkcie a ktoré boli zamestnávateľom označené ako dôverné. Táto povinnosť trvá aj počas jedného roka po skončení výkonu funkcie, ak osobitný predpis neustanoví inak; ďalej nesmú byť za plnenie úloh vyplývajúcich z výkonu svojej funkcie zamestnávateľom znevýhodňovaní ani inak postihovaní; v čase funkčného obdobia a počas šiestich mesiacov po jeho skončení chránení proti opatreniam, ktoré by ich mohli poškodzovať vrátane skončenia pracovného pomeru a ktoré by boli motivované ich postavením alebo činnosťou; nesmú byť za plnenie úloh vyplývajúcich z výkonu svojej funkcie zamestnávateľom znevýhodňovaní ani inak postihovaní a iné.
Postavenie zástupcu zamestnancov
• Zástupca zamestnancov je rovnakým zamestnancom ako každý z jeho kolegov, ktorých zastupuje. Je odborníkom na svoju základnú pracovnú činnosť, zaujíma sa o problematiku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, no nie je na ňu špecialistom.
• Zástupca zamestnancov nemá výnimočnú pozíciu v organizačnej štruktúre.
• Zástupca zamestnancov nie je, a to ani v otázkach bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci nadriadeným svojim spolupracovníkom.
• Zástupca zamestnancov nemôže nikomu nič prikazovať, nemôže ani prijímať opatrenia. Za BOZP na pracoviskách zastupovaním svojich spolupracovníkov nenesie žiadnu zodpovednosť. Za bezpečnosť vlastnej práce je zodpovedný ako každý iný zamestnanec.
• Zástupca zamestnancov má právo na priame kontakty so svojimi spolupracovníkmi – zamestnancami, s nadriadenými zamestnancami, so zástupcami bezpečnostnotechnickej služby, závodnej zdravotnej služby, s odborovou organizáciou – reprezentatívna organizácia, s komisiou BOZP, ak to môže byť užitočné aj s externými odborníkmi.
• Zástupca zamestnancov pomáha zamestnávateľovi plniť jeho povinnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, najmä tým, že sa stará o bezpečnosť práce zdola, t. j. z pracoviska.
Čo je bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci?
Pojem „bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci“ získava v podmienkach spoločenského a technického rozvoja nové rozmery. Mnoho ľudí spája bezpečnosť a ochranu zdravia len s protiúrazovou prevenciou a s predchádzaním chorobám z povolania. Nový prístup však rieši okrem bezpečnosti a ochrany zdravia aj pracovné prostredie, pracovné podmienky, pracovné vzťahy, sociálnu ochranu zamestnancov, stres, záťaž a ostatné faktory, ktoré ovplyvňujú pohodu pri práci, rieši vytváranie uspokojivých pracovných podmienok.
Právo zamestnanca na bezpečnosť, ochranu zdravia a na spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky je zakotvené v Ústave SR, čl. 36.
Zákonník práce zaviedol v § 146 pojem „ochrana práce“. Tento pojem treba chápať ako širšiu oblasť zahŕňajúcu bezpečnosť, ochranu zdravia, pohodu na pracovisku a sociálnu pohodu – teda „OCHRANU ČLOVEKA PRI PRÁCI“. Ochrana práce sa dotýka všetkých aspektov, ktoré súvisia s prácou.
Vzťahy zamestnancov a zástupcov zamestnancov
Je dôležité si uvedomiť, koho zástupca zamestnancov zastupuje a od toho odvíjať ďalšiu filozofiu. Musí mať jasno o ľuďoch a pracovných priestoroch na pracovisku, ktoré svojou činnosťou pokrýva. Predovšetkým musí počúvať svojich kolegov, ktorých zastupuje. Títo ľudia, táto skupina zamestnancov si ho vybrala, zvolila na zastupovanie svojich záujmov v oblasti BOZP.
Zamestnanci sú oprávnení prostredníctvom zástupcov zamestnancov uplatňovať svoje práva vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov alebo obdobných pracovných vzťahov a ďalej sú povinní spolupracovať so zástupcom zamestnancov pre BOZP v potrebnom rozsahu tak, aby mu umožnili plniť povinnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdrav