Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Prípady zastupovania starostu obce

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V súvislosti s procesom decentralizácie verejnej správy prešlo na miestnu samosprávu veľké množstvo decentralizovaných kompetencií zo štátnej správy. Preto je možné rozlišovať originálne kompetencie samosprávy, ktoré sú jej dané právnym poriadkom, napríklad správu miestnych daní a poplatkov, správu obecného majetku. Taktiež je možné rozlišovať už uvedené decentralizované kompetencie prenesenej štátnej správy, akými sú správa školstva, kultúry, stavebné konanie a iné. Pri výkone originálnych, ale aj decentralizovaných kompetencií vystupujú starostovia obcí. V určitých prípadoch však nemôžu konať, a preto ich môžu zastupovať zástupcovia starostu alebo iní zamestnanci obce. Uvedené však nenastáva automaticky, a preto je potrebné splniť predpoklady dané platnou právnou úpravou.

Možnosť zastupovania starostu obce a spoločný obecný úrad
Príklad č. 1:
V zmluve o zriadení spoločného obecného úradu si jednotlivé obce ustanovili štatutárny orgán, ktorý bude konať v jednotlivých záležitostiach spoločného obecného úradu. Pritom prvotný úmysel starostov obcí bolo ustanoviť do tejto funkcie starostu jednej z obcí, ale vzhľadom na to, že tento nemohol dlhodobo vykonávať svoju funkciu, poverili dočasne výkonom funkcie štatutára spoločného obecného úradu zástupcu starostu danej obce. Konali v tomto prípade starostovia obcí v súlade s platným právom? Uvedená otázka štatutárneho orgánu má byť predmetom zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu?
Podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") musí zmluva o zriadení spoločného obecného úradu obligatórne obsahovať tieto náležitosti:
-
označenie účastníkov zmluvy,
-
vymedzenie predmetu zmluvy,
-
vymedzenie času, na ktorý sa uzatvára,
-
práva a povinnosti účastníkov zmluvy,
-
podiel každej obce na hodnotách získaných spoločnou činnosťou,
-
spôsob využitia stavby, ak je predmetom zmluvy,
-
spôsob odstúpenia od zmluvy a vysporiadania majetkových a finančných záväzkov spoločného obecného úradu.
Zmluva o zriadení spoločného obecného úradu musí takisto obsahovať:
-
určenie sídla spoločného obecného úradu; ak spoločný obecný úrad zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy pre obec, ktorá ho uskutočňuje podľa osobitného predpisu aj pre iné obce, je jeho sídlom táto obec,
-
spôsob financovania jeho nákladov a jeho organizáciu,
-
určenie starostu, ktorý bude štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych veciach týkajúcich sa spoločného obecného úradu a v pracovnoprávnych veciach týkajúcich sa jednotlivých zamestnancov v spoločnom obecnom úrade.
V kontexte uvedených súvislostí treba konštatovať, že za štatutárny orgán v záležitostiach spoločného obecného úradu možno ustanoviť výlučne starostu obce a nemôže byť ustanovený jeho zástupca, a preto možno konštatovať, že obce, ktoré uzatvorili zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu nekonali v súlade s platným právom. Štatutárny orgán spoločného obecného úradu musí byť v zmluve o zriadení spoločného obecného úradu ustanovený.
Upozornenie a odporúčanie: Odporúčam, aby si obce, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu ustanovili za štatutára toho starostu obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Pretože iba tento starosta je nadriadeným subjektom voči zamestnancom obce, ktorí vykonávajú úlohy spoločného obecného úradu. Pokiaľ by však bol štatutárnym orgánom spoločného obecného úradu starosta inej obce, nemohol by dávať pokyny zamestnancom vykonávajúcim úlohy spoločného obecného úradu a a
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.